Internetten en telefoneren in Belgie

Een vriendin van mij gaat tijdelijk in Belgie wonen. Ze komt daar in een studentenhuis te wonen waar een Internet aansluiting beschikbaar is. Volgens de beheerder is dit een kabelinternetverbinding (Telenet?) die onder de verschillende studenten(kamers) verdeeld is. Nu moet ze daar €37.50 voor betalen. Mij klinkt dit als Nederlandse kabelaar wel heel erg duur in de oren. Is dit correct, of heeft dit wellicht met een speciale abonnementsvorm van Telenet te maken?

Tevens wil ze graag naar Nederland kunnen telefoneren. Natuurlijk zo goedkoop als mogelijk (studenten he;)). Ze vroeg zich af wat het goedkoopst is: bellen met een Nederlands GSM toestel, een Belgisch SIMkaartje aanschaffen, of bellen via Internet. Indien iemand goede links betreffende het bellen over Internet heeft, graag! Andere informatie is ook meer dan welkom.

BVD!

Als je niet al te ver over de grens woont kun je beter zelfs een nederlands sim kaartje kopen … altijd normaal tarief :slight_smile:

De tarieven van Telenet staan hier vermeld.

Het hoogste is 50 euro per maand voor 4 pc’s tegelijk…

Dus als huisbaasje dit heeft geregeld via een of andere smoothwall constructie … dan betaalt zij driwkwart van de totale kosten. Doen 4 mensen dit betalen , dan verdient de huisbaas een aardig centje.

Doet ie het via een smoothwall constructie… verdient ie er nog meer mee :slight_smile:

Nu kan het ook zo zijn dat het een of andere business account is en die zijn redelijk prijzig.

Bellen via internet … daar was Rits Telecom mee bezig… nooit meer wat van gehoord overigens. Maar kan dat tegenwoordig niet al via ICQ/Netmeeting ?

Afhankelijk van waar die vriendin in een studentenhuis terechtkomt, zijn er verschillende mogelijkheden. Het is me niet geheel duidelijk wat voor studentenhuis je bedoelde, maar ruwweg heb je volgende 3 types:

privé-studentenhuis met “kotnet”:
huisbaas verhuurt een huis met een aantal kamers en zorgt zelf voor een internetaansluiting met het netwerk van de unief. In Leuven en Gent zijn dit kotnet resp. rugnet; gebruikmakend van de glasvezel van UPC bijvoorbeeld. Ik zit in dergelijke situatie en betaal hiervoor 30 EURO; per jaar. Downloadsnelheid 100 a 200KB/sec hier. Soms noemt men zo’n aansluiting “kabel” omdat het via een UTP-doosje is en sommige huisbazen weten gewoon niet beter :wink:

privé studentenhuis zonder “kotnet”:
Wanneer er geen kotnet/rugnet (of iets gelijkaardigs) voor handen is, neemt men meestal een of andere ADSL of telenet aansluiting waar vervolgens vaak duchtig mee geknoeid wordt. Dit komt de prijs vaak niet ten goede (en zeker niet de snelheid)

studentenhuis van unief:
universiteit is “huisbaas”; gesubsidieerde kamers met meestal de snelste aansluitingen op kotnet/rugnet voor een héél erg lage prijs.

Dus als het inderdaad om een telenetaansluiting zou gaan , dan denk ik niet dat het een standaard particulier contract zal zijn. Die heeft namelijk een cap van 10gig (“premium” abo’s hooguit 20 ofzo) dus dat haalt niks uit met een aantal studenten. Als het om een “office” abo gaat, dat zou al logischer zijn

Over dat bellen weet ik niet wat het beste is. Met GSM lijkt me sowieso onnodig duur; zowel met NL’se sim als met B’se. Zoals Belvedere al zei; ik dacht ook meteen aan netmeeting-achtige toestanden (als je dan toch al betaald hebt voor internet :))
Anders lijkt me een telefooncel nog het goedkoopst (ok, niet het handigst). Maar NL is aangrenzend, dus over vaste lijn is behoorlijk goedkoop. (tenzij je voortdurend NLse GSM’s gaat opbellen :p)

Of netmeeting daar mogelijk is, is maar de vraag. Indien er een verbinding opgesplitst is aan de hand van een Freesco router ofzow, dan kan het wel eens goed zijn dat een directe connectie niet mogelijk is en dus voice-chat niet werkt…

Ik zal nog eens bij haar gaan doorvragen :slight_smile:

Zelfs als het niet gaat met Netmeeting is er geen reden tot paniek.

Er zijn toch al een heleboel softwarepakketen die voicechat mogelijk maken

de eerste namen die me te binnen schieten (buiten icq die al vermeld was) is simpelweg msn of yahoo messenger.

Kan je lekker babbelen met 1 of meerdere personen

Gr

w.

Take a look at
www.iphone.shows.it