Internetpiraterij kost duizenden banen

vbimport

Uit webwereld.nl :

De cd-verkoop is het afgelopen jaar significant gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. De verkopen daalden in sommige EU-landen met wel twintig procent. Volgens de International Federation of the Phographic Industry (IFPI) maken zo'n drie miljoen internet gebruikers ongeoorloofd gebruik van 'gratis muziek', wat de oorzaak zou zijn van de dalende omzet.

De IFPI heeft de Europese Unie gemaand tot het strakker aantrekken van de teugels. Vooral de wetgeving op het gebied van internet piraterij moet strenger worden. Daarnaast wil de IFPI dat de EU de belasting op muziek opheft.

Jay Berman, voorzitter van de IFPI verklaarde tegenover de Independent dat 'gratis muziek zeer aanlokkelijk klinkt, maar het uiteindelijk leidt tot minder nieuwe releases, minder artiesten, minder keuze en uiteindelijk een verarmde Europese cultuur'.

Volgens de IFP leidt dit uiteindelijk tot een verlies van duizenden banen in de entertainmentindustrie.

In het jaar 2000 waren er artiesten die met gemak miljoen albums verkochten. Vorig jaar is dat niemand meer gelukt en de vooruitzichten voor dit jaar zijn volgens Berman niet hoopgevend.

wie zegt dat het door piraterij komt? Vroeger was de muziek veel mooier. Waarom denk je anders dat “we” nog steeds klassieke muziek luisteren?

Ook hebben “we” smaak gekregen. En muziek over het algemeen valt daar niet binnen.

En trouwens, de computerindustrie maakt wel 6 miljard winst. En die hebben ook last van piraterij (zeggen ze tenminste) dus het kan wel.

De muziek industrie moet niet zo bitchen dat we liever KIJKEN naar Britney Spears of Shakira dan dat we ernaar LUISTEREN.

Originally posted by Totibbs
[B]wie zegt dat het door piraterij komt? Vroeger was de muziek veel mooier. Waarom denk je anders dat “we” nog steeds klassieke muziek luisteren?

Ook hebben “we” smaak gekregen. En muziek over het algemeen valt daar niet binnen.

En trouwens, de computerindustrie maakt wel 6 miljard winst. En die hebben ook last van piraterij (zeggen ze tenminste) dus het kan wel.

De muziek industrie moet niet zo bitchen dat we liever KIJKEN naar Britney Spears of Shakira dan dat we ernaar LUISTEREN. [/B]

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar als ik rondkijk bij mij en mijn vrienden, dan is onze cd-koop serieus ingestuikt nadat we breedband hadden. Wees er dus maar zeker van dat piraterij de muziekindustrie veel kost (de computerindustrie minder, die hebben veel meer uiteenlopende producten en veel bedrijven als klanten). Maar natuurlijk ligt hier ook een fout bij de platenmaatschappijen. Waarom richten ze zelf geen file-sharingdienst op? Ik zou met plezier betalen, want als ik eerlijk ben download ik deels muziek omdat ik nogal lui ben :o. Als ze tegen mij zeggen, 10 euro voor een album ofzo, dan ben ik direct akkoord. Maar ja, dan bestaat de kans dat veel artiesten de maatschappijen gaan uitsluiten.
Ach, het is een groot probleem, met al die jobs die dan verdwijnen. Daar zal men sowieso iets voor moeten vinden. Ze kunnen misschien bij de IFPI gaan werken :wink:

He,

Ik weiger principieel € 21 a 22 uit te geven voor een cd ( waar dan ook nog maar 45 minuten muziek op staat ) of € 680 voor een software pakket die op 1 cd staat. Het zal allemaal best wat kosten om zoiets te produceren en te ontwikkelen maar de ( pure ) winstmarges zijn zo hoog gesteld dat ik het er niet meer voor over heb! En je hoort het zo vaak: als ze een beetje normale prijzen vragen voor een CD laten we zeggen zo rond de € 11 a 12 dan zou er heel wat minder gecopied worden. Ik moet zeggen dat dat in mijn geval ook klopt. Wat kost het nou om een CD/DVD te persen? Ik ken een computerblad waar je 2 CD’s en een DVD! vol met software erbij krijgt en toch maar € 4.99 betaald. Maar zolang die heertjes in hun mooie villaatjes wonen en in dure auto’s willen rijden zullen wij fiks moeten betalen voor een CD… NOT!!! :a

Grtz

Die ontslagen mensen kunnen aan de gang bij de fabrieken die lege CDtjes produceren. Die hebben werk zat…

De platenmaatschappijen redeneren dat ook de consument de opname van een cd moeten betalen (Die van Jackson, M koste toch over de 8 miljoen?)
En dan nog de promotiespotjes op de tv en radio zoals: Deze moet je gehoord hebben, het beste album van het millenium enz…
Dit alles kost geld, en als dan ook nog eens de airplay van een nummer gekocht moet worden, dan gaat dat gauw in de centen lopen.
En dan moet ook nog even dat afkoop contract van die ene artiest afgekocht worden voor ongeveer 30 miljoen. Dat moet allemaal betaald worden van die ene cd.

(Waarom lp’s een stuk goedkoper zijn terwijl ze hetzelfde content hebben en zelfs duurder zijn te produceren is mij vooralsnog een raadsel)

Voor de geïntresseerden is er morgen, woensdag 17/7, trouwens een docu over “cyber pirates” op BBC2.

Ongetwijfeld zal de muziek/software industrie weer huilend een smeekbede brengen om te stoppen met onze “ongebreidelde” piraterij :bigsmile:

Vandaag (dinsdag 16/7) stond in het dagblad van het noorden een artikel over het te veel betalen voor cd’s
Hier werd o.a. de labelmanager van v2 records uit Goningen aan het woord gelaten die het plan had om aan de artiesten te vragen om met minder royalities akkoord te gaan zodat de prijzen van de cd’s naar ongeveer 10 tot 13 euro zouden kunnen gaan.
Zouden ze eindelijk iets doorkrijgen?

He,

Ik denk niet dat de artiesten zoveel aan royalties krijgen, dat de prijzen met pakweg 10 euro verlaagd worden!

Grtz

Laat je niet gek maken door die opruiende berichten zoals je die elke maand wel tegen komt. Volgens mij is dit al bezig zolang er maar iets gecloned wordt. Jaar in jaar uit altijd dit soort verkondigingen door de zakkenvullers en companen. Ja wie rijk is wil rijk blijven en men probeert met bangmakerij mensen onder druk te zetten zodat ze toch maar beter kunnen stoppen.
Let goed op welk soort mensen dit soort berichten steeds maar de wereld in sturen, geen onbemiddelde figuren dus. Tja wie gaat er naar Gordon, Gerard Joling, Lee, Marco etc. langs om te vragen of ze met minder genoegen willen nemen ? Minder zullen ze absoluut niet accepteren anders is hun omhoog gevallen status kapot en kunnen ze niet nog groter en duurder wonen/kopen/leven. Als het dan toch moet pleit ik voor een stadswacht voor elk huis waar minimaal 1 brander aanwezig is.
We creeren zo op de valreep ook eens veel nieuwe (Melkert?) banen. Die stadswacht houd bij hoeveel lege cd’s er naar binnen gaan en hoeveel beschreven er weer uit gaan. Per cd betaal je dan 0,5 % copieerbelasting waarmee slachtoffers van Nederlands nieuwe vul fabriek de opgeblazen lippen en konen ongedaan maakt. Komt er toch nog wat geld in de richting FRS ! Mag je nu trouwens de muziek opnemen van een ‘internet radiostation’ ? Een soort legale Kazaa met playlisten zodat je weet welk nummer er aan komt zodat je dan eenvoudiger dat nummer kan opnemen wat je echt wilt. Het is een verloren strijd want het clonen zal nooit stoppen. Zoals de mens zichzelf cloned blijven ook andere zaken zich clonen. Nanonano

Hmm ja … platenmaatschappijen verdienen nog steeds dik aan hun cd’s, ondanks al hun gejank over verloren gegane winsten door piraterij. Als het hen echt zo erg zou aantasten, zouden er wel maatregelen komen in de zin van prijsverlaging en dergelijke.

Waarom is er promotie nodig? Goeie muziek vind zijn weg toch naar de muziekliefhebber. Ik ga heus geen cd kopen, omdat er toevallig een mega-campagne wordt gevoerd ter promotie van die cd. Waarom zou men airplay kopen? Radio draait toch vooral om muziek. Dus als er geen nieuwe muziek op de radio komt, zal de luisteraar snel naar een ander kanaal zappen. Zeker in deze tijd van zap-cultuur. Warom doen die platenmaatschappijen dan aan promotie? Simpel : als je iets constant aan een mogelijke klant voorbij laat komen, zal die eerder geneigd zijn om jouw product te kopen als ie in de winkel komt. Pas op, hierover bestaan zelfs wetenschappelijke onderzoeken.

Volgens mij ligt het dus enerzijds aan de platenmaatschappijen die handig inspelen om op de consumptie-maatschappij (anderzijds). De meeste mensen willen hip zijn, in de mode, … en daar kan dan ook een muziekstijl bijhoren. En die muziekstijl kan dan worden uitgemolken door de platenmaatschappijen. En dat kan eender welke muziekstijl zijn. Als er een platenmaatschappij opspringt, is het niet zonder melkmachine :smiley:

Ik ben niet van plan om mijn huidige manier van werken te veranderen. Ik download veel mp3s. Als er dan iets tussenzit, waarvan ik zeg : “Dit is vet” , dan zal ik zeker de cd kopen. En dan zoek ik ook de goedkoopste winkel. Zeker niet de FRS of andere zooi. Gewoon een simpele cd-winkel, met niks anders dan muziekcd’s aan prijzen die steeds ongeveer 5 euro lager liggen dan bij de FRS. Het is dus blijkbaar toch mogelijk om goedkoper cd’s te verkopen. En die cd-winkel verdient er ook nog een boterham aan, maar geen toast met kaviaar zoals bvb FRS.

Laat hun maar verder spartelen in hun eigen put, tot ze uiteindelijk inzien dat het probleem bij hen ligt en niet bij de gewone muziekliefhebber.

Dit is zoals steeds weer een opgeklopt verhaal. Dat de piraterij daar een rol in bijdraagt is waar. Maar de hoofdzaak, betwijfel ik persoonlijk toch.

De meeste cd’s worden duur gemaakt door de hoge btw taksen die gehanteerd worden in deze westerse maatschappij, in vgl met andere landen behoren wij tot de meeste btw heffende
Als ook de roem naar succes is groot, waardoor vele beginnende artiesten kopje ondergaan. Ander probleem, de platenfirma’s meten je een zeker imago aan waar je je aan moet houden, met als gevolg dat je muziek een tijdje aanslagt, maar eens ze het beu zijn je niet met nieuwe iniatieven op de proppen kan komen

TechMastex ,
Als dat zo zou zijn, dan zou een cd die zichzelf al verdient heeft toch zeker in de mid price catagorie moeten zitten, of nog lager (bijvoorbeeld in Nederland het kruidvat met supergoedkope cd’s)
Het kruidvat laat zien dat het persen van de cd op zich nog geen 5 euro hoeft te kosten (met alles erop en eraan)
Waarom moet ik dan voor een pink floyd cd (Dark side of the moon( 200 weken in de billboard top 100 gestaan)) toch nog steeds 20 euro betalen?

pink floyd bekend en die rommel uit het kruid vat niet :stuck_out_tongue:

Beetje off topic

Originally posted by TechMastex
pink floyd bekend en die rommel uit het kruidvat niet

Ach hoe naief…

Ik denk dat de mensen die de betreffende CD’s bij het kruidvat kopen juist PF niet eens kennen.
Want wat ligt er bij het KV http://www.kruidvat.nl/cdshop/ klassieke muziek bv “Bach” de bakermat van alle huidige muziek. En dit is dus vlgs jouw rommel… tsssss.

Er liggen ook vaak van die bagger Nederlandstalige verzamel CD’s, maar dat is mijn mening.

Mijn conclusie: niet alles is rommel en de klassieke meesters Bach Beethoven Chopin etc etc zijn veel bekender onder het doorsnee volk dan die wazige hippies van Pink Floyd.

En jij mag een andere mening hebben.

mja ook door het feit dat het kruidvat restjes opkoopt maakt die cd’s zo goedkoop.

Maar zoals je zelf zei, iedereen zijn eigen mening

Originally posted by Leetje
niet alles is rommel en de klassieke meesters Bach Beethoven Chopin etc etc zijn veel bekender onder het doorsnee volk dan die wazige hippies van Pink Floyd.

Die klassiekers zijn ook goedkoper want er rusten toch geen auteursrechten meer op geloof ik? Dus die kun je wel vaker goedkoop op de kop tikken.

btw, klassieke muziek rules :slight_smile:

Originally posted by dansmug

Die klassiekers zijn ook goedkoper want er rusten toch geen auteursrechten meer op geloof ik?

Mozart & co zal wel geen rechtzaak aanspannen vanwege het mislopen van auteursrechten.:wink:
Vaak zijn die CDs uit het Kruidvat hercompilaties van oude CDs midden jaren 80. Die bedrijven, meestal uit het toenmalige West-Duitsland, zijn toch failliet of niemand kan de copyrights op die CDs meer claimen.
Maar nu zijn we helemaal off-topic bezig… :cop:

Het verschil tussen die klassieke muziek en Pink Floyd is nochtans heel duidelijk. Bij Pink Floyd schreven ze zelf hun nummers en ze hebben die dan ook zelf opgenomen. Op die klassieke cd’s gaat het steeds om een uitvoering door 1 of ander orkest. Dat orkest heeft er qua componeren niks aan gedaan. Dan is het toch evident dat een cd van Pink Floyd iets meer moet kosten, want er moeten meer auteursrechten af …

Smaak of niet, Pink Floyd is toch nog steeds een unieke groep. Op muzikaal vlak waren ze vernieuwend. Zulke creativiteit moet beloond worden. Maar ik ben het er ook mee eens dat er teveel mensen (die er eigenlijk amper recht op hebben) van die beloning willen mee snoepen. Eigenlijk zouden de artiesten die profiteurs uit het proces moeten proberen halen, maar helaas zijn de platenfirma’s nog te machtig.

Met een beetje geduld en ook met een beetje zoeken, kun je soms goede koopjes doen. Zo heb ik ooit een aantal cd’s van U2 aan 10 gulden per stuk op de kop kunnen tikken. En nee, het gaat hier niet om vage cd’s maar echt wel om echte U2 cd’s. Rattle and Hum, Zooropa en Boy …

Ik heb zo het idee, dat deze discussie eeuwig door zal gaan. Zowel de piraten als de maatschappijen, zullen niet toegeven dat zij een fout maken.

Als je beide kanten bekijkt, zul je onmiddelijk concluderen dat aan beide kanten een kern van waarheid zit. Het is natuurlijk nooit goed voor de CD verkopen als er veel wordt gekopieerd.

Een gedeeltelijke reden hiervan is natuurlijk de belachelijke hoge prijs die voor de zilveren schijfjes gedokt moet worden. Van de andere kant is het natuurlijk ook pure gemakszucht (met de bus naar de stad gaan om een cd te halen is veel meer werk dan ff een leeg cdtje in je brander te leggen en 5min later 'm al af te spelen!).

De oplossing?

1. Omlaag met de CD prijzen! Vooral de CD’s met een lage houdbaarheidstermijn (top 40) moeten goedkoper. De mensen die dit soort CD’s kopen zijn vooral de jeugdigen. Dit is dan ook de grootste groep downloaders.
    CD’s met een hoge houdbaarheidstermijn (voorbeeld: Metallica - The black album) verkopen toch wel… dat zijn ook CD’s die na 10 jaar nog steeds populair zijn.
  2. Kom met een commerciele variant van P2P diensten. Laat mensen per maand een bedrag betalen (€25?) en voor dat geld ongelimiteerd MP3’s met hoge kwaliteit etc downloaden…

Maarja… het zal er nooit van komen… en dat weet iedereen hier… :wink: