Internet-modem > IRQ?

Heya CDfreakers,

Mijn oom heeft een computer, en hij heeft een tijd in Groningen gewoond. Daar had hij ISDN, dus had hij een ISDN modem in zijn pc hangen. Hij is terug verhuisd wegens omstandigheden naar waar hij nu zit :P. En hier heeft hij geen ISDN. Mijn nichtje ging hem helpen met het overnieuw installeren van “het heilige WWW”, maar dat lukte niet. Na een tijdje werd ik ingeschakeld.

Nou ben ik met printers en modems erg slecht, dus heb ik er al 4 dagen gezeten. Modem van ISDN eruit gehaald en mijn nieuwe DynaLink 1456 PM 56k6 modem erin gegooid. Telefoonkabel erin en het verbinden lukte eerst niet. Nieuwe drivers erbij gegooid, deed ie ook niet. Dan moet je een netwerk-iets installeren kennelijk. HSFmodem heet dat, zo uit het hoofd. Ook dat werkte niet. Je hoort het modem wel piepen, maar verbinding maken lukt uiteindelijk niet.

Nu zit ik al 2 weken te klooien met IRQ. Dat had iemand gezegd op een verjaardag… > Als de IRQ adressen niet overeenkomen kan dat het wel zijn. Mijn oom heeft Windows ME en ik XP, dus het is alweer iets anders, maar bij SYSTEEMBEHEER o.i.d. kan je alle apparaten in je systeem zien. Bij EIGENSCHAPPEN > BRONNEN zie je dan een bepaald IRQ adres staan. Hoe kan ik dat wijzigen?

KortomWat is een IRQ-adres, hoe kan je het veranderen, of denkt een van jullie dat het probleem ergens anders ligt?

Alvast bedankt!

Een HSF modem is een softmodem, gebaseerd op de HSF chip van Rockwell. In principe moeten de Rockwell drivers (google!) gewoon lopen.

De kans dat je van een (soft)modem zelf het IRQ softwarematig kunt bepalen is erg klein. Deze modems blinken uit in hun geweldige Plug and Pray capaciteiten en zijn zodoende niet zelf te configureren. Windows zal zelf een IRQ voor dit modem zoeken. In Windows versies met de NT kernel (NT, 2k, XP) komt het vaak voor dat er een hele rammel kaarten op hetzelfde IRQ zitten. Deze IRQs komen vaak niet overeen met de systeem IRQ’s. Lang leve Windows.

Indien je het IRQ hardwarematig wilt veranderen kun je proberen het modem in een ander PCI slot te stoppen.

Ik denk echter niet dat dit een IRQ probleem is, maar gewoon een driverprobleem. Alhoewel Windows zegt dat de hardware correct werkt kan het toch wel eens zo zijn dat de driver niet correct werkt. Ik heb zelf eens een HSF modem gehad dat ik nooit aan de praat heb gekregen. Toen omgewisseld voor een ander softmodem (HCF) en dat werkte wel…

He,

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad en het bleek dat in mijn geval het wel met een irq te maken had nl die van de modem en de muis. Ze wilden allebei op COM 4 ( met bijbehorende irq ). Windows gaf aan dat alle apparaten goed werkten maar toch deed de modem het niet. Een stekkertje omgewisseld op de ide controller waardoor de muis op COM 1 kwam en eureka alles werkte.

Je kunt ook in de BIOS een irq adres reserveren voor het pci slot waarin de modem zit, misschien dat dat helpt.

Grtz

Thx in ieder geval alvast voor deze info, maar als dit niet lukt zal ik waarschijnlijk moeten formatteren. Gaat het dan daarna wel lukken denk je? Worden die IRQ adressen toegewezen in de hardware of in de software (windhoos+drivers dus ;))?

De gast die zei dat het misschien aan IRQ lag, zei dat je misschien een paar adressen moest veranderen, ik denk dan dus ook die HSFmodem… Weet iemand OF en HOE dat kan? Registryshit? Let’s hope some1 knows more…

Soms wil het modem met de geluidskaart conflicteren…
Die zitten dan op eenzelfde IRQ en dat gaat fout, dan kan Windows ze niet goed aansturen. Soms wil het dan werken om een van beider kaarten in een ander PCI slot te stopppen.

Tijdens het booten komt een mooi lijstje tevoorschijn met alle irq’s die op dat moment al door het systeem zijn ingegeven , daar kun je onder andere uit afleiden wat voor irq je soft modem heeft.

Meestal is dat 9 of 10.

Ik ga er over een halve minuut naar toe rijden, thx voor alle hulp, als het niet lukt probeer ik in ieder geval ff de format C knop :wink:

9 0f 10, BIOS, dat is geloof ik het enige dat ik nu hoef te onthouden :stuck_out_tongue: Ik heb het allemaal gewoon uitgeprint :smiley: CDfreaks rulez :slight_smile: !

[edit] Hard lachen mag niet: Het was de inbeladapter die ik nog niet had geinstalleerd, maar na format C: stond deze er ineens. OVerigens moest ik nog wel IRQ in de BIOS veranderen van 3 naar 10, thx peepz voor die info! [/edit