Internet gebruiken op een laptop in een netwerk

vbimport

Een vriend van me heeft een laptop en een pc. De netwerkverbinding tussen de 2 werkt prima, alleen is het niet mogelijk om op de laptop te internetten via de pc.

Zoals gezegd, het LAN werkt prima, en op de laptop kan ik ook zien dat er een internetverbinding is, alleen wanneer ik IE start kan ik niet surfen op de laptop.

Ik weet niet zo gauw welke info ik nog meer moet geven, maar weet iemand toevallig een oplossing ?

Windows versie?
Proxy programma?
Router?
Netwerkconfiguratie op PC die wel werkt op internet?

Om maar eens wat dingen te noemen die nuttig kunnen zijn om te weten…

Of wellicht via de zoekfunctie zoeken naar vergelijkbare problemen en de daar aangedragen oplossingen? Als ze niet werken, helpen ze wellicht om het probleem beter te omschrijven…

Helaas heb ik er verder de ballen verstand van, anders had ik je nog wel geholpen.

Op de pc draait Windows XP Professional.
Op de laptop draait XP Home.

De verbinding tussen de systemen is opgezet mbv 2 SiteCom wireless netwerkkaarten.

De pc gaat online via een ADSL verbinding met een USB modem. Het moet toch mogelijk zijn om toch internet te krijgen op die lapdoos ?

Originally posted by sentinel
De pc gaat online via een ADSL verbinding met een USB modem. Het moet toch mogelijk zijn om toch internet te krijgen op die lapdoos ?

Het moet inderdaad mogelijk zijn. Mijn vader heeft met een soortgelijke setup ook nog wel wat problemen gehad…weet alleen niet hoe die nu opgelost zijn (heeft hij laten doen).

Ik hoop voor je dat iemand anders je hierbij kan helpen, want netwerken kunnen eenvoudig zijn als alles in een keer werkt, maar als dat niet zo is dan kan het wel eens vervelend worden.

Originally posted by Da_Taxman
[B]
Het moet inderdaad mogelijk zijn. Mijn vader heeft met een soortgelijke setup ook nog wel wat problemen gehad…weet alleen niet hoe die nu opgelost zijn (heeft hij laten doen).

Ik hoop voor je dat iemand anders je hierbij kan helpen, want netwerken kunnen eenvoudig zijn als alles in een keer werkt, maar als dat niet zo is dan kan het wel eens vervelend worden. [/B]

Dat klopt, ik dacht het net gevonden te hebben. Ik kan een aantal services aanzetten en ik zette HTTP services aan waar mij het IP adres van de host gevraagd werd. Ik heb deze ingevoerd en ineens zag de laptop dat er een internetverbinding was op de pc.

De laptop geeft nu 2 verbindingen aan. 1 netwerkverbinding, maar hij geeft ook de internetverbinding aan. Toch kan ik niet surfen en MSN werkt ook niet. Wanneer ik mij probeer aan te melden geeft hij de melding dat er geen verbinding is gevonden ? :rolleyes:

Het wordt nog gekker. Ik kan nu ook via de laptop verbinding maken met internet. Als ik kies voor verbinden, wordt op de pc de verbinding met internet tot stand gebracht. Dit zie ik ook op de laptop gebeuren, maar kan vervolgens niet surfen en ook geen MSN aanmelden. Als ik dat laatste probeer, zegt hij dat er geen internetverbinding is.

Ik begin het een beetje moe te worden. Het lijkt erop alsof ik alle instellingen goed heb staan…

:frowning: :frowning: :frowning:

Mja, tis alweer opgelost, thx 2 Redfoxert en Nossie :bigsmile: :bow:

Prima dat het opgelost is… maar even een tip: als je dit serieus wilt gebruiken, neem dan het liefst of een hardware router met ADSL ondersteuning (bijvoorbeeld een Draytek Vigor 2600 serie) of een Linux-gebaseerd router systeem… werkt velen maten prettiger.
Je zou ook nog kunnen denken aan een oplossing als WinRoute pro, maar daar ben ik niet zo kapot van (moeilijk doen met openstaande poorten etc etc).

Originally posted by Dee-ehn
Prima dat het opgelost is… maar even een tip: als je dit serieus wilt gebruiken, neem dan het liefst of een hardware router met ADSL ondersteuning (bijvoorbeeld een Draytek Vigor 2600 serie) of een Linux-gebaseerd router systeem… werkt velen maten prettiger.
Je zou ook nog kunnen denken aan een oplossing als WinRoute pro, maar daar ben ik niet zo kapot van (moeilijk doen met openstaande poorten etc etc).

Toch nog ff een kanttekening :wink:
Gebruik van een broadband router is beter dan een losse PC.

1. Gebruikt minder stroom (Voor een beter milieu)
  2. PC maakt meer lawaai dan een router.
  3. Een router is makkelijker te configgen dan een router PC
  4. Een router zit ook nog eens (meestal) 4 lan aansluitingen voor nog een aantal PC/switches aan te sluiten.

Originally posted by King Dingeling
[B]Toch nog ff een kanttekening :wink:
Gebruik van een broadband router is beter dan een losse PC.

1. Gebruikt minder stroom (Voor een beter milieu)
  2. PC maakt meer lawaai dan een router.
  3. Een router is makkelijker te configgen dan een router PC
  4. Een router zit ook nog eens (meestal) 4 lan aansluitingen voor nog een aantal PC/switches aan te sluiten. [/B]

Klopt, maar aangezien hij een USB ADSL modem heeft, zal hij een router moeten kopen met een ingebouwd ADSL modem. Afhankelijk van met merk en de functionaliteiten kan dit ding een aardige cent kosten!

een standaard adsl routertje met ingebouwd modem 4x utp en 1x usb aansluiting incl firewall heb je al vanaf 110 euro dus waarom zo moeilijk doen.