Internet delen

vbimport

Ff een vraagje. Ik heb nu een nieuwe pc en wil dus zorgen dat alle 2 de pcs op tegelijk op internet kunnen. Ik heb internet via de kabel(bij @home).
Ik heb hier al wat over en van gelezen ,
via 2 netwerkkaarten in de ene pc of via een HUB ,of via een router. Maar wat is nu de makkelijkste (goedkoopste)manier en hoe/of wat moet je er voor doen/kopen?
(welke hardware,welke progjes,voordelen,nadelen)

Alle info is welkom!!!

PC 1: 2 netwerkkaarten (1 naar de kabelmodem en de ander naar PC 2)

PC 2: 1 netwerkkaart

Netwerkkaart in PC 2 en de 2e kaart in PC 1 bij voorkeur zelfde merk en type, de 1e netwerkkaart in PC 1 ander merk (waarschijnlijk toch 3COM).

Winroute schount wel goed proxy programma te zijn om de internetverbinding te delen. Eventueel de optie internet delen onder Windows ME, dat schijnt ook nog wel eenvoudig te zijn (als het meteen goed gaat).

thnx , maar weet iemand misschien meer hierover ,vooral over de bekabeling, omdat ik ergens las dat dit niet werkte met een utp 1:1 kabel ,maar dat je een crosscable moest hebben ,hoe zit dat ?

En of andere mogelijkheden.

Ik heb hier thuisnetwerk met crosscable
maar ik heb wel een probleempje ermee :frowning:

het werkt namelijk “soms” :frowning:
ja je leest dit goed :slight_smile:

soms werkt het dus en soms niet

soms zie ik de 2 pc’s in netwerkomgeving in windows
soms niet

soms kan ik met start…uitvoeren \pcnaam typen
soms niet

en ik weet niet waaraan het ligt
ip’s zijn goed ingesteld enzo
netwerkkaarten goed geïnstalleerd

ik heb geen id wrom het maar af en toe werkt

dus het werkt, ik reboot, het werkt nie meer :frowning:

allemaal best klote… :frowning:

Originally posted by Bassie18
thnx , maar weet iemand misschien meer hierover ,vooral over de bekabeling, omdat ik ergens las dat dit niet werkte met een utp 1:1 kabel ,maar dat je een crosscable moest hebben ,hoe zit dat ?

Voor een directe verbinding tussen 2 PC’s, dus zonder tussenkomst van een HUB, is er een Cross-linked cable nodig.

Heel simpel gezegd: pinnetje 1 stuurt over kabeltje 1, pinnetje 2 over kabeltje 2 etc.
Op connectie 1 wordt vanaf beide PC’s verstuurd. Als er geen cross-linked cable is dan botsen die gegevens onderweg en zal het geheel niet werken.

Bij een crosslinked cable komt de data die bij PC 1 op pinnetje 1 verstuurd wordt bijvoorbeeld op pinnetje 15 aan, welke de ontvangende is op de andere PC. (zoals gezegd, heel simpel uitgelegd, gewoon voor het idee)

Klopt wat de belastinginspecteur zegt over de kabeltjes,je kan ze trouwens gewoon in de winkel kopen,kosten wel iets meer dan gewone. Onder win98 gebruik ik sygate. Weet zo direct geen url maar tik het eens in bij http://www.astalavista.com
Veel sharegenot

Luitjes,

waarom zo moeilijk doen…

Een simpel hubje, 4 of 5 poorts, kost ong 45,= ex btw.
De kabels kan je in alle lengtes kopen of zelf maken (ong 1,50 p/m).

Internetsharing :
1e PC 2 netwerk kaarten of 1 netwerk kaart met software (bv AllAboard SE 2.2)

2e pc 1 netwerk kaart.

Deze koppelen aan je Hubje en klaar.

Bij Windows98 Se of ME internet connection Sharing aanzetten (Simpele Wizzard).

Gaat eigenlijk vanzelf…

Voordelen : genoeg
Nadelen : kost iets meer dan een cross-link

LET WEL! bij cross-link geen gegarandeerde verbindig op 100Mbit tussen de pc’s.

Succes!

Dragon

en dragon ,

dan met een HUB heb je geen crosscables nodig ,dan volstaat utp 1:1 al. ?

En dan ook geen verdere software nodig ,behalve de Win98 of ME internet share. ? Dat zou echt super zijn.

En dat met in 1 netwerkkaart met sofware(bvALLAboard), in PC 1 ,dat snap ik niet !!!

Bij 2 netwerk kaarten gaat(kan)ICS (internet Connection voor jou delen (hij als het ware een brug slaan (routeren) tussen de beide kaarten)
Je eerste kaart is voor je directe internet verbinding (je 1op1 utp kabel sluit je vanaf je modem aan op je internet kaart.

je tweede kaart sluit je aan op je hub (ook een 1op1 utp verbinding)
je 2de pc sluit je ook aan op diezelfde hub.

Van je internet provider krij je vaak dmv DHCP een IP Adres toegewezen. bv 212.84.3.119

ICS gaat IP-adressen toewijzen aan je 2de netwerk kaart en je 2de PC. bv 192.168.0.1 voor je kaart en 192.168.0.2 voor je 2e PC.
Dit gaat (bijna) eigenlijk vanzelf.

Met één netwerkkaart en software (all aboard), sluit je je utp-kabel vanaf je modem aan je hub (opgelet Je hub heet altijd een specifieke in poort. Hier sluit je je Modem op aan). Je eerste PC sluit je ook aan je HUB. IDEM voor je 2de PC.
Nu het routeren… toewijzen van IP adressen…

Dit gebeurt software-matig. Hierover kan je meer lezen bij
http://www.internetshare.com

Het laatste is wat omslachtiger en vereist een beetje kennis… (maar toch.)

Succes!

Dragon

Wel ik weet niet hoe het bij jullie providers is, maar de mijne staat internetsharing niet toe. Daarom kan ik het windows tooltje niet gebruiken maar sygate wel omdat je dat vanaf pc1 niet kan zien.

Robshoek…

Klopt! Mijne staat dit ook niet toe… Daarom 2de netwerkkaart.
Maar toch… Als zij een tracert gebruiken naar het IP adres, en deze wordt na een aantal hobs geblokt, weten zij genoeg.
Ikzelf gebruik ICS voornamelijk om met mijn kinderer wat spelletjes te doen over het netwerk (thuis)
Leuke bijkomstigheid is;… dat die pc’s ook kunnen interneten. (maar ja 6 en 8 jaar oud zijn ze pas…)

NIET misbruiken, dan is er niets aan de hand.

Dragon

Bedankt Dragon, het begint duidelijk te worden.

En ik hoorde ook iets over een router ,wat is daar het voor/nadeel van.

Originally posted by Bassie18
[B]Bedankt Dragon, het begint duidelijk te worden.

En ik hoorde ook iets over een router ,wat is daar het voor/nadeel van. [/B]

echte hardware router is erg prijzig maar ik gebruik freeSCO wat staat voor free cisco en dat is een software rouetr die draait op bijvoorbeeld een 386 met 6MB ram…
http://www.freesco.com
heb het zelf ook werkt als een trein heb tot nu toe eigelijk nog geen nadelen ontdekt…

Ik draai zelf winroute en ben daar zeer tevreden over. Ook handige mailserver functie bij.

Zelf heb ik vrij slechte ervaringen met ICS. Werkt alles behalve optimaal.

Vergeet niet met Wingate e.d. alles via NAT te laten lopen. Dit zorgt ervoor dat vanaf de buitenwereld NIET te zien is dat je een netwerk aan je kabelinternet hebt hangen!
NAT verbergt eigenlijk de IP’s van de andere computers en laat het lijken of alleen de server aanvragen doet op de NIC van het kabelmodem

Als je voor de netwerk kaarten zonder hub kiest dan moet je er dus 2 in PC 1 doen en 1 in PC 2. Dat is voor de veiligheid.

hier zie je een plaatje van hoe het moet met een hub, zo hoef je overal maar 1 netwerk kaart er in te stoppen.

Dee-Ehn , wat is NAT ? Is dat een progje ?

En is het perse nodig om wingate,sygate etc. te gebruiken of kan ik ook gewoon alleen de Internet sharing van Win98SE gebruiken.

NAT was volgens mij een optie in Winroute Pro.

Originally posted by Da_Taxman
Eventueel de optie internet delen onder Windows ME, dat schijnt ook nog wel eenvoudig te zijn (als het meteen goed gaat).

Dat zeg je goed ja, als het meteen goed gaat, anders kon het weleens gebeuren dat je hele netwerk raar gaat doen! :frowning:
Bij mij dus; nadat ik geprobeerd had om op me burn pc ook Inet te krijgen door het te sharen via me andere pc deed niks het meer! Ook na het Inet Sharing te verwijderen doet me netwerk nog raar! Alleen 1 richting verkeer toegestaan (geen firewalls ofzo)!
Maar ik denk dat het komt omdat ik 2 verschillende netwerkkaarten gebruik! Ach ja, als ik nog eens een middagje niks te doen heb… :stuck_out_tongue:

Ik moet btw wel ff zegge dat de HELP in WinME hier aardig wat info over biedt over het oplossen van probs!! (voor IS tenminste wel!)

:smiley: Good luck!! :smiley:

tja en dan nog 1 vraagje

met Mxstream basic (wat ik heb) mag je maar 1 computer eraan hangen. kunnen ze dit merken bij KPN of ik er dan meerdere aan hang??