Maken jullie gebruik van deze O-zo-handige manier van je geld beheren? Ja? En denk je dat het veilig is of wat?
Ik heb 2 rekeningen bij verschillende banken en maak van beide hun internet bankieren functie gebruik. Maar of het 100% save is durf ik niet mijn hand voor in het vuur te steken. (zelfs voor 75% durf ik het niet eerlijk gezegd!)
Wat is er zoal? Het gaat natuurlijk bij elke bank op een andere manier hè, om het makkelijk te maken is dat.
Bij de postbank bv moet je dus inloggen met een girotelnummer en 1 of andere code. Daarbovenop moet je je eigenbedachte wachtwoord ook nog is invullen.
Na dit ingevuld te hebben, krijg je je gegevens te zien en kan je overal bij. Als je transacties wilt verrichten dan wordt er om en Tan-code gevraagd die je af kunt lezen op een Tan-lijst die je toegestuurd gekregen hebt.
Ik zelf hecht kwa veiligheid het meeste aan me eigenbedachte wachtwoord aangezien de andere gegevens allemaal automatisch gegenereerd zijn. Wat denken jullie?
Dan heb je nog de ABNAMRO. Hier krijg je een apparaatje meegestuurd die codes omzet. Wat moet je doen? Nou, je kiest inloggen op de website en dan vraagt ie om je rekeningnummer en je pasnummer. Ok, tot nu toe nog geen beveiliging, want als iemand je pasje heeft dan kan die dit zo invoeren. Nu krijg je een code die je op het apparaatje in moet vullen. Wat is nou de bedoeling? Je stopt je pas in het apparaat en dan moet je je pin invoeren. Dan voer je de code die je online gekregen hebt in en dan krijg je van het apparaat een respons. Dit vul je weer op internet in en je bent binnen. Nu kun je lekker neuzen totdat je weer een transactie wilt doen, dant dan moet je weer een respons invullen. Is dit de 1e keer gekraakt dan is de 2e keer ook automatisch gekraakt dus.
Persoonlijk vertrouw ik dat apparaatje voor geen meter, want er zit een logica achter anders zou het niet overeenkomen natuurlijk.
Bij andere banken weet ik niet hoe het gaat, vertel het me maar.
Gebruik ik het nou zelf? Ja. Waarom? Omdat je denkt van “dat overkomt mij toch niet”. Maar ja, je weet het nooit hè.
Wat denken jullie nou?