Intern geheugen vraagje

Ik zit met een lastig vraagstuk.

Met oog op de game-toekomst (doome 3, HL2, etc) wil ik mijn interne geheugen gaan uitbreiden of vernieuwen.

Op dit moment heb ik 2 bankjes van 256mb ddr pc2100.
Ik wil een bankje van 512mb erbij kopen (pc3200).

Kan ik nu beter die 2 ouwe bankjes eruit halen en 512 gebruiken op pc3200 of de oude laten zitten en dan met 1 gig werken op een waarschijnlijk minder hoge snelheid?

Zou kunnen dat ik over een maand of 2 nog een nieuw bankje van 512 koop en die erbij zet/de oude weg doe.

Ik zou zeggen dat je beter af bent met 512 Mb op hoge snelheid dan met 1 GB op een lage snelheid. Want er is duidelijk een verschil. Is uiteraard proefondervindelijk door mezelf bij mezelf bewezen.

mzzl Dunedaïn

Het ligt er maar net aan wat voor systeem je hebt en wat je vooral met het systeem doet.

Indien je CPU een FSB hoger dan 133Mhz heeft en je bord ook geheugen met een DDR frequentie van hoger dan 266Mhz aankan, dan loont dit zich wel.
Indien je bord niet hoger dan memory FSB 266Mhz aankan, dan loont het zich niet om de bestaande PC2100 strips te vervangen, aangezien de nieuwe dan ook weer op PC2100 ipv PC3200 zullen lopen. Indien je bord het echter wel aan kan, maar je CPU niet, dan kan het zich wel lonen, aangezien niet alleen de CPU gebruik maakt van de geheugen bandbreedte. Het verschil kan echter erg klein zijn, aangezien een niet synchrone CPU FSB en memory FSB de prestaties weer negatief beinvloedt.

Als laatste moet je eventjes nagaan of je vooral profieert van meer geheugen of van een gelijke hoeveelheid, maar dan sneller geheugen. Dit hangt maar helemaal ervanaf wat je met je PC doet (indien je veel taken tegelijk laat lopen, dan is het verstandig om voor meer te gaan, anders kan minder op een hogere snelheid interessanter zijn).

Wat voor CPU en mobo heb je?

Grtz!

Ik ben van plan om daarbij een nieuwe cpu aan te schaffen (AMD XP 3200+ 400fbs).

Ik heb een Asus A7V600 die kan al die nieuwe snelheden wel aan :slight_smile:

Ik bak veel dvd en speel een paar keer per dag een spelletje, ben niet iemand die geilt op hoge graphics enz (heb ook geen super de super videokaart) maar ik heb wel graag dat alles een beetje vlot loopt en dat ik voorbereid ben op de toekomst, wat ik nu heb is zo’n 3 jaar oud (op het mobo na)

Ja, met die nieuwe CPU zul je het snelheidsverschil tussen PC2100 en PC3200 wel merken! Indien je niet al te veel zaken tegelijk doet, denk ik dat je beter af bent met 512MB PC3200. Je kunt dan altijd nog eens 512MB bijsteken zou dat te weinig blijken (wat ik echter niet verwachten).

dan doe ik dat!

tnx!