Intel Extreme Graphics

Mijn Dell Optiplex GX60 heeft weer eens een schone XP installatie gekregen. Ik heb nu alleen problemen met mijn videokaart. Deze zit geïntegreerd op het moederbord. Het gaat om de 845GL van Intel. Voor de verandering heb ik eens de originele drivers geïnstalleerd. De performance is voor wat betreft het 3D-tekenen enorm verbeterd. Het beeld is alleen op z’n zachtst gezegd kl*te… Terug naar de standaard drivers leverd weer fijn beeld op.

In vergelijk met de standaarddriver is het lettertype van XP zelf (Tahoma 8pt ofzo) enorm dun en hoog. Ook de afbeeldingen hebben een uitstraling om koppijn van te krijgen. Ik heb de horizontale schermafmetingen al een stuk verkleind, maar dit geeft niet het gewenste effect. Ter vergelijk: ik heb in paint even een cirkel getekend. Deze heeft (opgemeten vanaf scherm) een breedte/hoogte verhouding van 5:6. (niet helemaal te vergelijken want dit is natuurlijk nooit precies rond ofzo)

Welke instelling, optie of tweak zou ervoor kunnen zorgen dat mijn beeld weer wat aangenamer wordt?

Ik heb trouwens een 17"CRT monitor, gebruik een resolutie van 1280 x 768 bij een frequentie van 85Hz. Deze instellingen worden door mijn monitor als mijn videokaart ondersteund.

Stom, stom, stom…

Moet natuurlijk een resolutie zijn van 1024 x 768. :clap: