Info over Terayon Modem

vbimport

ik heb mijn modem eens uit elkaar gehaald om te kijken wat daar nu allemaal binnenin zit … (is wel indrukwekkend btw …) maar mijn vraag was nu het volgende:

1. Er zit een aluminium kapje over een aantal SMD onderdelen is dit alleen voor de ontstoring of zit hier iets speciaals onder ?!?!

2. Er zit ook nog een leuke 10 polige connector aan … hier kan ik vast een beetje informatie van dit modem van los peuteren en heeft iemand hier programmatjes voor of weet iemand de preciese aansluitingen !!!

ThanX SuperAppelflap

Vraag 1 kan ik je wel beantwoorden: dat is idd voor ontstoring. Ik neem aan dat in dat deel het RF signaal wordt omgezet in “ïnternet signalen” en zoals je wellicht weet is een RF signaal zeer gevoelig voor storing (daarom gebruiken ze er ook coax kabels voor!)…

Vraag 2: dit zal waarschijnlijk een connector zijn die wordt gebruikte ten behoeve het configuereren van het modem… Misschien dat je de software wel op de site van Terayon kunt halen, en anders weet astalavista misschien wel raad.
Het zou ook zo kunnen zijn dat dit gewoon een netwerk connectie is. Ik kan me herrineren dat een jaaf of euh 5 a 6 terug ofzow er nog netwerkkaarten waren met zowel een UTP als een BNC als een SUBD aansluiting (ik geloof 15 of 25 polig)… misschien dat dit erop zit voor zeer oude modems?
Het kan best zijn dat die bus dan zowel voor het configgen als voor communicatie wordt gebruikt. Kijk eens of je een PDFje ofzow kunt opduiken ergens op het net (site van terayon?)…

Ja daar had’k zelf dus ook al wezen kiekuh maar alleen een standaard pdf filetje van 2 kantjes over de gebruikstemperatuur enz… nix verder over’t beestje zelf :(:frowning:

'k dacht dat je hier misschien wel nieuwe software kon inladen ofzo … deze modems kunnen namelijk wel ff wat meer aan dan dat ze nu moeten doen :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

en of je hier een of andere oude connectie op moet plugguh denk’k niet omdat dit echt helemaal binnen in 't modem zit op de printplaat gesoldeerd …
'k dacht zelf meer aan’t bovenstaande verhaaltje …

en is dat modem bij 't kastje in de straat getemt of wordt dit intern in 't modem gedaan ?!?!?!

mzl SuperAppelflap

Originally posted by SuperAppelflap
Ja daar had’k zelf dus ook al wezen kiekuh maar alleen een standaard pdf filetje van 2 kantjes over de gebruikstemperatuur enz… nix verder over’t beestje zelf :(:frowning:

Dat was te verwachten ja…

'k dacht dat je hier misschien wel nieuwe software kon inladen ofzo … deze modems kunnen namelijk wel ff wat meer aan dan dat ze nu moeten doen :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

Er hoeft geen nieuwe software in, alleen moet de maximale doorstroom gemodificeerd worden… dat is gewoon een instelling in de software…

en of je hier een of andere oude connectie op moet plugguh denk’k niet omdat dit echt helemaal binnen in 't modem zit op de printplaat gesoldeerd …
'k dacht zelf meer aan’t bovenstaande verhaaltje …

het kan best zijn dat die oude aansluiting optioneel is, dat de functie wel op de print zit voor bijv het grotere broerjte van jouw modem maar niet aangesloten is, dat zie je wel vaker…

en is dat modem bij 't kastje in de straat getemt of wordt dit intern in 't modem gedaan ?!?!?!
mzl SuperAppelflap

Meestal zit dit in je modem. Het kastje in de straat is vaak niet meer dan een switch die de connectie tussen meerdere huizen split… het kan echter op beiden plaatsen!

Over die inperking van de snelheid, dat wordt voor zover ik weet alleen in het modem gedaan. Er zijn namelijk ook verhalen bekend (of nou ja, wel es gehoord) van mensen die een bepaalde connectie hadden gesoldeerd op printplaat (dus echt op de plaat zelf) zodat ze langs een bepaald ‘punt’ heen konden. (Wat resulteerde in superhoge snelheden van over 1mb/s, en ja, dat is superhoog)

Wel even verstandig om hierbij te vermelden dat dit nog met de oude com21 modems was, maar bij terayon zal het ook mogelijk zijn denk ik.

Waar jij het over hebt is dat het circuit waar de snelheidsbegrenzer inzit wordt overgeslagen door deze met een draadbrug te overbruggen…

Originally posted by Dee-ehn
Waar jij het over hebt is dat het circuit waar de snelheidsbegrenzer inzit wordt overgeslagen door deze met een draadbrug te overbruggen…

:slight_smile: You know it

heb morgen geen tijd maar 'k kan wel ff een fototje proberen te maken met mijn “very cheap” wapcam … van de spoortjes enz … kunnen we misschien wel met z’n alle denken … zover 'k kan zien gaan er namelijk “maar” 7 van de 10 aansluitingen ook daadwerkelijk naar een printbaantje …

is er iemand die misschien wat weet over de aansluiting … zodat’k ff kan kiekuh naar de inwendigeheid van de ram / rom / chips week veel waar die info in opgeslagen staat …

nou alvast bedankt jojk je hebt me weer ff wat entousiaster gemaakt (jezus wat is die nederlandse taal toch moeilijk … wordt tijd dat’k ff gaa maffuh … weltruste mensen !!!)

Mzl SuperAppelflap

als je het echt helemaal wilt gaan uitpluizen kun je het beste alle ic nummers op schrijven en daar de datasheets van gaan zoeken en dan de schakeling proberen te gaan begrijpen.
en dan uit te vogelen welk gedeelte de snelheid begrenst, het kan namelijk ook zijn dat dit gewoon een waarde in de processor is.

Het lijkt mij toch dat er een of andere programmaregel ff aangepast moet worden … dat zal wel in een of ander ic’tje gebakken zijn … (lijkt mij dan !!!) maar 'k zal ff kiekuh waar alles naartoe loopt en dat ff posten !!!

mzl SuperAppelflap

Ik ben er even mee bezig geweest maar (vind het toch wel een beetje lastig :mad: :mad: ) verder op school nog een beetje rondvraag gedaan maar zij dachten dat alles teneerste wel een beetje gecodeerd zou zijn en dan nog in VB ffiez een regeltje zoeken …

Misschien heb’k dan toch een beetje teveel hooi op m’n vork genomen … (als simpele MBO-electronica’ur…)

Maar het blijft natuurlijk open staan als iemand ffiez meer info over 't modem heeft … 'k wil altijd wel ffiez kiekuh natuurlijk …

Mzl SuperAppelflap

Originally posted by jojk
[B]Over die inperking van de snelheid, dat wordt voor zover ik weet alleen in het modem gedaan. Er zijn namelijk ook verhalen bekend (of nou ja, wel es gehoord) van mensen die een bepaalde connectie hadden gesoldeerd op printplaat (dus echt op de plaat zelf) zodat ze langs een bepaald ‘punt’ heen konden. (Wat resulteerde in superhoge snelheden van over 1mb/s, en ja, dat is superhoog)

Wel even verstandig om hierbij te vermelden dat dit nog met de oude com21 modems was, maar bij terayon zal het ook mogelijk zijn denk ik. [/B]

:slight_smile: Wat toevallig! Ik heb een com 21 modem. Iemand enig idee hoe ik deze modem kan opvoeren ???

gr Ed

het gaat over “oude” com21 modem’s oft. met oude software voor zover 'k weet is dat nu niet meer mogelijk … :frowning: maar 'k kan het miss hebben …

mzl SuperAppelflap

Volgens mijn essent@home monteur (dat was ook een stuk tuig om eerlijk te zijn:)) werd het flashen van de modems nog steeds met software gedaan…