Index programma voor cd

Bestaat er ergens een progje om data die op een cd geschreven is, in een lijst af te beelden zodat je die bijvoorbeeld uit kan printen?

Beschik je over Excel? Zoja, dan kan dit heel erg makkelijk!

Wat te doen?

1. Open een MSDOS venstertje.
  2. Ga naar je CD station (indien dit station E is, tiep je in E:, gevolgd door een enter)
  3. Geef nu in dir >c:\lijst.txt, wederom gevolgd door enter.
  4. Ga terug naar Windows. Je zult zien dat in C:\ een bestand met als naam lijst.txt geschreven is. De inhoud van dit document is de uitvoer die het commando dir (toont de inhoud van een map) heeft.
  5. Open Excel en open hiermee lijst.txt
  6. Excel zal je vragen hoe je het bestand wilt importeren. Kies spatie als schijdingsteken en klik door de wizard heen.
  7. Je zult nu een nieuwe sheet zien met daarin de inhoud van je CD. Klaar :slight_smile:

Natuurlijk zijn er heel wat programma’s die dit kunnen, maar ergens verkies ik deze oplossing boven allerhande programmatuur. Waarom? Ten eerste, Excel is bij de meeste mensen standaard op de PC aanwezig. Geen aanschafkosten en een bekend pakket. Ten tweede is het ook nog eens makkelijk deze gegevens te exporteren (naar bijvoorbeeld Acces voor een databasetoepassing, Word voor een lijst, Photoshop voor een hoes etc etc), te bewerken en te indexeren. Zelf werk ik zo al jaren en ik ben er nog steeds blij mee.

Ook heel leuk is de util “Where is it 3.x” Kan d.m.v. plugins hele mooie sheets maken met previews en zelf readable NFO files enzo…:stuck_out_tongue:

Where is it 3.x kan ik niet zo gauw vinden, dus ook niet beoordelen.
De eerste optie is simpel, aanwezig en werkt.

Bedankt voor de reaktie’s en hulp!

das wel erg gauw niet dan… anyway, hier dan…

Dank je voor de link, Marsz-=FX.