Illigale praktijken... hoeihoeihoei

vbimport

Stel, je vind op het boze internet een iets kan downloaden waar auteursrechten op rusten. maar dat iets kun je niet in je eigen land kopen. Is het dan ook illegaal om het te bezitten?

Ja denk et wel, want je betaalt de auteur er niet voor.

Hmmz ik denk inderdaad dat dit niet mag. Waar het ook van afkomstig is en waarom je het ook hebt, het blijft een “versie” waar niet voor betaald is…

je geeft het antwoord zelf al…
Je hebt de rechten niet, dus is het illegaal

Als ik in Nederland geen vuurwerk kan kopen tussen 1 januari en (stel) 25 december. Als ik dan vuurwerk in België ga kopen, ben ik dan in overtreding?

Bovenstaande vraag is in vele opzichten analoog voor jouw vraag…denk ik

Stel , drugs is legaal in Afghanistan…

En als ik ze nu eens inslik en ze zo meer naar huis neem ?

Originally posted by Da_Taxman
[B]Als ik in Nederland geen vuurwerk kan kopen tussen 1 januari en (stel) 25 december. Als ik dan vuurwerk in België ga kopen, ben ik dan in overtreding?

Bovenstaande vraag is in vele opzichten analoog voor jouw vraag…denk ik [/B]

nou… je koopt het niet…
je steelt het ook niet…

je hebt het gewoon. zonder dat je ervoor hebt betaald. maar dat is logsich. want je kan het ook niet betalen (wegens gebrek aan verkoop adressen)

Je importeerd het ook niet. En de wet verbiedt het ook niet dat je het hebt. (en dat is volgens mij wel zo met je vuurwerk)

De wet verbiedt het bezit van software en alle andere voorwerpen waarvoor jij niet het gebruiksrecht bezit…onrechtmatig verkregen derhalve.

okay dat is dan duidelijk… :frowning:

Originally posted by Da_Taxman
[B]Als ik in Nederland geen vuurwerk kan kopen tussen 1 januari en (stel) 25 december. Als ik dan vuurwerk in België ga kopen, ben ik dan in overtreding?

Bovenstaande vraag is in vele opzichten analoog voor jouw vraag…denk ik [/B]

Zolang je het vuurwerk niet ons land in importeert is er natuurlijk niets aan de hand…
Met die software ligt dat natuurlijk anders, dat “importeer” je dus wel. :wink:

En als je nou een lp bvezit uit 1969 die nooit op cd is uitgekomen?
is het dan toegestaan om voor vrienden een copy te maken (meen dat het auteursrecht 30 jaar geldig is)

Ik weet zo niet of het 30 jaar is (ik heb et hier wel ergens liggen, maar er zijn vast ook wel mensen die het uit hun hoofd weten, dus mogen zij het vertellen)
Maar als je van die 30 jaar uit gaat mag je volgens mij wel een kopie ervan maken, omdat het auteursrecht verlopen is.

En wat je anders nog mag doen, is het op cd zetten en deze persoon het zelf laten kopieren, aangezien je voor eigen gebruik wel muziek mag kopieren. (ik meende dat dat hier een keer op cdfreaks stond)