Illegaal downloaden? Dag internet

vbimport

Honderd klanten van Telenet kregen de afgelopen maanden een niet mis te verstaan dreigbericht: als ze niet stoppen met het afhalen van illegale internetbestanden, kunnen ze hun internettoegang kwijtspelen en riskeren ze gerechtelijke sancties.

‘Op die dag, op dat uur heeft u de volgende bestanden illegaal van het internet geplukt. We verzoeken u dringend de inbreuken stop te zetten.’ Dat is de mail die ruim honderd klanten van Telenet de voorbije maanden kregen.

Telenet zegt dat het aangeschreven werd door buitenlandse maatschappijen, zoals de Motion Picture Association (MPA), de overkoepelende organisatie van Amerikaanse filmmaatschappijen. ‘Zij sporen op wie illegaal bestanden van het internet haalt via uitwisselingsnetwerken als Kazaa en sturen ons het IP-adres. Wij kijken dan na van wie dat adres is en sturen dat door naar de desbetreffende klant’, zegt Jan de Grave van Telenet. 'De klanten moeten beloven dat ze niet langer bestanden illegaal zullen downloaden en wij sturen hun reactie door naar de MPA.

Als de klant de waarschuwing negeert, kunnen we de toegang tot het internet afsluiten. Daarnaast kan de MPA gerechtelijke stappen ondernemen.’ Benieuwd hoeveel internetpiraten door deze intimidatietechnieken afgeschrikt worden.

Bron: Gazet van Antwerpen

Hmmm, misschien is het een oplossing om de ergste downloaders aan te pakken. Hoewel, gebruiken die KaZaA? Denk het niet. Voor alle duidelijkheid, /me is niet bij die klanten :wink:

Dan pakken ze toch een andere ISP ?

Ben ik even blij dat ik bij XS4ALL zit :bigsmile:

KaZaa was toch niet illegaal??

Volgens mij heeft er een tijdje terug iets op Tweakers.net over gestaan, maar kan het even niet vinden.

Voor zover ik de wetten hier ken, hoeft er maar 1 van die klanten naar’t gerecht te stappen en dan zit zowel telenet als de MPA met een behoorlijk probleem. Inbreuk op de privacy, daar wordt hier echt niet mee gelachen. Tzou me verbazen dat de MPA daadwerkelijk gerechtelijke stappen zou ondernemen op basis van via Kazaa verkregen IP adressen en download-gedragingen.

Kzie het al gebeuren:
“Wist ik veel dat mijn zoontje van 8 met zijn vriendjes illegaal muziek afgehaald heeft” Met een handige advocaat erbij, wordt dat al snel laster op basis van onrechtmatig verkregen identiteitsinformatie en inbreuk op de privacy. Een 8 jarige veroordelen lukt hier écht niet en iets anders krijgt de MPA nooit hardgemaakt. Ik gok dat ze zelfs dà à r slimmer zijn en dat dit slechts een poging is om de mensen weer bang te maken. (zoiets haalt gemiddeld 1 a 2 keer per jaar de kranten en da’s al 8 jaar zo).
Het enige waar ze op dit moment via het gerecht wat kunnen tegen doen, dat zijn de piraten die er grove winst uitmaken en lijsten aanbieden via internet bijvoorbeeld. Mensen die wat DivXjes of mp3’s op hun schijf hebben staan om zelf naar te kijken/luisteren, daar ligt het gerecht écht ni wakker van. En ik wil ze altijd wel eens zien bewijzen op basis van downloadgedrag, dat het niet “te goeder trouw” is. “Ow, mag ik niet eerst een preview downloaden alvorens ik de originele DVD aanschaf? Die film heb ik trouwens al lang weer gewist hoor, netjes binnen de 24uur”

Ik zou de algemene voorwaarden er nog eens op nalezen als ik jullie was…

En daarbij, ik vind als er mensen zo excessief illegale content downloaden, ze daar ook op aangesproken en zelfs gestraft voor mogen worden…daar worden andere gebruikers anders de dupe van (zij betalen een hogere prijs omdat een beperkt aantal voor de hogere kosten zorgt, die dan verdeeld worden over alle gebruikers)

zolang ze zich maar lekker blijven bezighouden met mensen die kazaa gebruiken vind ik alles best, kazaa is downloaden voor dummy`s :slight_smile:

Je zet met kazaa bewust je computer open voor iedereen, en daar kunnen de instanties zien wat jij aanbied (en waarschijnlijk zelf gedownload hebt) dus ik ben bang dat privacy niet zal gelden.
Tenzij je natuurlijk niks shared
En als de mpa een kazaa servertje heeft lopen en daar van iedereen die bij hun files weghalen het ip loggen kan dat wel eens uitgelegd worden als uitlokking)

En ook hier terecht aanpakken die zooi!!

En weer die belgen hé…

Originally posted by RDJ
En ook hier terecht aanpakken die zooi!!

Idd, ik sta achter je… eh doe maar naast. :stuck_out_tongue:

Ik heb zelf telenet al heel lang toen het pas uit was, had ik het al ik download bijna om de 2 a 3 dagen bij kazaa, en ftp’s, enz… en heb al zeker 11 keer op smalband gestaan en nooit probleme gehad ervan.

ik heb het wel ooit gehad bij napster met skynet vroeger.

Greetz

andy

en af en toe gaat de mpaa ook buiten haar oevers rare mailtjes sturen getuige dit verhaal:
http://forum.ftd.nu/viewtopic.php?t=28835&highlight=sue

Ik kreeg zojuist ook een dergelijk mailbericht van mijn provider @home, en ben ook even enigszins verontrust aan het zoeken geslagen. Wat ik in elk geval heb weten te ontdekken is dat kazaa als programma legaal is bevonden, het gebruik dus ook, alhoewel hier enige haken en ogen aan vast zitten.
Her downloaden van muziek is in principe toegestaan als je wel al de rechten over de muziek betaald hebt, bijvoorbeeld heb je de c of de film al gekocht, dan mag je hem natuurlijk downloaden, want de rechten hebben niet dezelfde levensduur als het dragende medium, als de videoband versleten is heb je uiteraard wel nog recht op de film, immers je hebt er al voor betaald. het aanbieden van dergelijk materiaal is daarentegen niet toegestaan, je mag dus niet uploaden, dit wordt erg moeilijk natuurlijk, want zou iedereen hiermee stoppen, dan wordt er ook niet meer gedownload.
Tevens lijkt het mij voor een provider ook niet wenselijk om een abonnement stop te zetten van een klant, want als dat bij alle downloadende gebruikers zou gebeuren dan denk ik dat dat toch wel een stevige derving zal zijn voor de ISP.
Zelf behoor ik toch wel tot de stevige downloaders, maar ben nu toch wel aan het indammen, hoewel alle tegenstrijdige berichten die ik hoor me nog niet echt zorgen baren ben ik wel benieuwd wat er op de lange termijn gaat gebeuren, voor de zekerheid heb ik al een paar duizend liedjes van mijn schijf verwijderd (easy come easy go) we hebben ook nog altijd radio www.digitallyimported.com bijvoorbeeld is een site waar je vrijwel alle genres muziek kunt beluisteren via winamp, dus ook op die manier voor elk wat wills

Originally posted by Da_Taxman
[B]Ik zou de algemene voorwaarden er nog eens op nalezen als ik jullie was…

En daarbij, ik vind als er mensen zo excessief illegale content downloaden, ze daar ook op aangesproken en zelfs gestraft voor mogen worden…daar worden andere gebruikers anders de dupe van (zij betalen een hogere prijs omdat een beperkt aantal voor de hogere kosten zorgt, die dan verdeeld worden over alle gebruikers) [/B]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Tegenwoordig is het in Nederland en naar mijn weten ook in Belgie legaal om mp3/films etc te downloaden exclusief software, electronische databanken en nog iets.

Hier betaal je via cd’s/dvd’s een vergoeding voor dus het is schofterig dat ze je hiervoor willen afsluiten. Verder ben ik het wel met je eens.