Ik wil nog meer HDDs! HELP!

Ik las nu net in de Tips & Trucs van deze maand een stukje over RAID. Interessant, want ik wist nog niet precies wat het was. Maar nou stond er het volgende stukje:

Multiple disk spanning
Bij spanning is er geen sprake van mirroring of striping. Bij spanning gebruikt u de totale hoeveelheid aan harde schijf ruimte. In het eerder genoemde striping voorbeeld hadden we 3 harde schijven van 60, 80 en 100 Gb. De totale ruimte bij striping is dan 180 Gb. Bij spanning is de totale ruimte 240 Gb, maar u heeft geen extra performance, noch fault-tolerance. De RAID controller doet dan niets meer dan de ruimte van de totale harde schijven combineren. Dit kan handig zijn, daar u op de RAID controller 4 harde schijven aan kunt sluiten, terwijl er op de primaire IDE controller maar 2 harde schijven kunnen worden aangesloten. Op die manier kunt u de ruimte uitbreiden. Maar hier zijn ook goedkopere oplossingen voor, daar zouden we dan geen RAID controller voor aan willen schaffen.

Bent u daar nog? :stuck_out_tongue:

Nou is mijn vraag: Wat voor oplossingen zijn daar dan wel voor? Goedkoop natuurlijk.

Ik heb nu het volgende:
2 x HDD Maxtor 60 Gb
1 x HDD Maxtor 20 Gb
1 x HDD Western Digital 15 Gb
1 x DVD-ROM Creative 16x
1 x CD-RW Plextor 24x

Is there any way dat ik dit in 1 kast werkende ga krijgen? Met die RAID controller kan het wel ja, maar ze zeggen zelf dat het goedkoper kan dan voor 300 piek (€150).
Momenteel ligt de 15 Gb HDD in mijn la en is de DVD niet aangesloten. Zonde natuurlijk, maar je moet zo je prioriteiten stellen!

Een PCI kaart waarmee je extra IDE devices aan kunt sluiten. Dit is niet per sé een RAID systeem, maar die kaarten zijn er ook…

Artikelnummer, artikelnaam, Prijs in Euro’s, Prijs in Guldens

090.235 MEMO ATA100 CONTROLLER PCI 30,00 66,11

Dank je wel! Dat was rap! :smiley:

Oudere PCI kaarten van Promise die niet RAID waren kon je zelfs omzetten naar RAID door middel van een biosflash en een solderinkje. Staat op Tom’s Hardwarepage ergens.

mmmmmmm (ik peins)

Ik heb n.a.v. jouw antwoord gekeken bij oa Memo, maar zie nergens hoeveel HDD’s er aangesloten kunnen worden.

Voorbeeld:

Weet jij dat wel? Als het er maar 1 is, dan wordt het toch een RAID kaart; is nog sneller ook.

Edit:

Ah Mr. Belvedere! Ik las jouw reply pas nadat ik ge-replyed had. Dank je wel, maar ik ga NIET solderen. Ik ben de man met 3 linker handen wat dat betreft! Straks soldeer ik me nog een weg naar mijn onderburen als ik niet uitkijk! :stuck_out_tongue:

[QUOTE]Originally posted by Azrael
[B]mmmmmmm (ik peins)

Ik heb n.a.v. jouw antwoord gekeken bij oa Memo, maar zie nergens hoeveel HDD’s er aangesloten kunnen worden.

hoeveel hdds ? nou eeh… dual ide = 2 x master + 2 x slave = 4 ide dingetjes… Het klinkt vreemd ,maar het is echt waar :slight_smile:

Wel vreemd dat er op de foto 1 ide connector te zien is… en wat die 2 zwarte dingen aan de uiteinden zijn … ik hoop geen halve ide connectors of zo ? :slight_smile:

Hier en hier staan veel betere foto’s.

En mocht je toch iemand weten die het risico aandurft (ik heb er zelf ooit eens 1 verneukt , de bios klopte niet meer :frowning: ) dan kun je dat hier lezen :slight_smile:

Ik weet het niettt, moet je zoeken naar fabrikantensites.

Maar het zij er volgens mij 4 die je op zo’n kaart kunt aansluiten, net als op een moederbord.

Originally posted by Mr. Belvedere
[QUOTE]Originally posted by Azrael
[Bhoeveel hdds ? nou eeh… dual ide = 2 x master + 2 x slave = 4 ide dingetjes… Het klinkt vreemd ,maar het is echt waar :slight_smile:

Ja ja… bespot mij maar! Makkelijk hoor! :stuck_out_tongue: :wink: Bedankt iig voor de replies kerels! Hier ben ik erg mee geholpen!

Originally posted by Azrael
Is there any way dat ik dit in 1 kast werkende ga krijgen? Met die RAID controller kan het wel ja, maar ze zeggen zelf dat het goedkoper kan dan voor 300 piek (€150).
Momenteel ligt de 15 Gb HDD in mijn la en is de DVD niet aangesloten. Zonde natuurlijk, maar je moet zo je prioriteiten stellen!

Ja dat is mogelijk. Met een extra ATA controller of Raid controler. Dan kan je bij elkaar 8 ide apparaten aansluiten in je computer!!!

Originally posted by Mr. Belvedere
[b]Wel vreemd dat er op de foto 1 ide connector te zien is… en wat die 2 zwarte dingen aan de uiteinden zijn … ik hoop geen halve ide connectors of zo ? :slight_smile:

Hier en hier staan veel betere foto’s. [/b]

Nee het zijn twee IDE connectoren. Omdat de foto zo klein is lijkt de middelste een connector met twee kleintjes ernaast. Maar het zijn gewoon twee IDE connectoren met ieder een inkeping. Die twee inkepingen zijn nodig dat als je een IDE Kabel hebt met een extra nippeltje erop dat je hem niet verkeerd erin kan doen. :wink:

Nog maar es ff vervelend doen met m’n SCSI: daar kan je veel meer op aansluiten en werkt verschrikkelijk snel :wink: OK, misschien niet de goedkoopste oplossing, maar die prijzen zijn wel gedaald hoor.
Kheb nu een PC met twee SCSI-adapters (eentje 160MB/sec en eentje 80MB/sec) Aan de snelste hangen 3 10.000rpm schijven van 20GB en een Plextor40TS + Plex12-4-32. Aan de andere hangt een 7200rpm schijf, een Plex32TS, een Plex4-2-20 en een scanner.
Zo had ik m’n IDE-poortjes nog vrij voor 2 7200rpm schijven van 40GB en een 16/40pioneer DVD.

En ja, dit zit in een errug grote kast :wink:

Originally posted by Wannes
Aan de snelste hangen 3 10.000rpm schijven van 20GB…
Zo had ik m’n IDE-poortjes nog vrij voor 2 7200rpm schijven van 40GB en een 16/40pioneer DVD.

Tja, ik zit al met 4 IDE schijven en ik ga geen €250 neertellen voor een 20Gb SCSI HDD.
Dan maar niet zo snel hoor!
Maar ja, als ik de poen had, had ik deze vraag hier ook niet gesteld! :wink:

Ik heb er nu een Promise Ultra133 TX2 kaartje ingepropt en hij werkt perfect! Bij Hardware even zeggen dat de drivers op de meegeleverde diskette staan en klaar is kees! Ik hoefde niet eens opnieuw op te starten!

(Zo, en dan nu sparen voor meer HDDs! :))

voor hoeveel heb je die gekocht?

Bij MyCom. Prijs: €70.00 (NLG 154.26)

Ik heb nu in 2 weken 2 keer iets gekocht bij Mycom. Eerste keer dat Promise kaartje en de Creative PlayWorks DTT3500 Digital speakers. Eergisteren heb ik een Wacom Graphire 2 tekentablet besteld. Beide keren had ik het de volgende ochtend om 9:30 op de stoep. Veel sneller kan niet, toch?