Ik las nu net in de Tips & Trucs van deze maand een stukje over RAID. Interessant, want ik wist nog niet precies wat het was. Maar nou stond er het volgende stukje:
Multiple disk spanning
Bij spanning is er geen sprake van mirroring of striping. Bij spanning gebruikt u de totale hoeveelheid aan harde schijf ruimte. In het eerder genoemde striping voorbeeld hadden we 3 harde schijven van 60, 80 en 100 Gb. De totale ruimte bij striping is dan 180 Gb. Bij spanning is de totale ruimte 240 Gb, maar u heeft geen extra performance, noch fault-tolerance. De RAID controller doet dan niets meer dan de ruimte van de totale harde schijven combineren. Dit kan handig zijn, daar u op de RAID controller 4 harde schijven aan kunt sluiten, terwijl er op de primaire IDE controller maar 2 harde schijven kunnen worden aangesloten. Op die manier kunt u de ruimte uitbreiden. Maar hier zijn ook goedkopere oplossingen voor, daar zouden we dan geen RAID controller voor aan willen schaffen.
Bent u daar nog?
Nou is mijn vraag: Wat voor oplossingen zijn daar dan wel voor? Goedkoop natuurlijk.
Ik heb nu het volgende:
2 x HDD Maxtor 60 Gb
1 x HDD Maxtor 20 Gb
1 x HDD Western Digital 15 Gb
1 x DVD-ROM Creative 16x
1 x CD-RW Plextor 24x
Is there any way dat ik dit in 1 kast werkende ga krijgen? Met die RAID controller kan het wel ja, maar ze zeggen zelf dat het goedkoper kan dan voor 300 piek (€150).
Momenteel ligt de 15 Gb HDD in mijn la en is de DVD niet aangesloten. Zonde natuurlijk, maar je moet zo je prioriteiten stellen!