Ik moet een nieuwe pc maar wat is nou het beste?

vbimport

Ik moet een nieuwe pc:) en ik kom er echt niet uit wat ik nou moet nemen daarom vraag ik het maar aan jullie. Me budget is redelijk + - 2000 € maar dan moet ik er zeker 2.5 jaar mee kunnen doen tot zover dat mogelijk is natuurlijk. De pc is bedoeld voor Games en tekstverwerker.

1. Processor: jah AMD of intel ik wil overcloacken.

2 Geheugen: Rimm of DDR Volgens sommige is p4 + rimm beter als p4 + ddr. En ik weetnie of het waar is maar rimm zou verdwijnen en welke rimm is beter 600-800 of de 1066. Wat kan ik beter nemen met processor samen. Welke DDR of RIMM kan ik het beste nemen?

1. Video kaart : Geforce4 maar dan de 64mb ddr of 128mb ddr versie?

3 Harddisk: ik kan er 1 met 8 mb geheugen nemen of gewoon 2 mb maar de 8 mb is wel 50% duurder:( dus nou wou ik weten of die 6 mb meer zo veel beter is.

4 Monitor: normaal of TFT ik heb er al wat over gelezen maar snap er niet veel van als ik AMD neem zou ik genoeg geld hebben voor een TFT dus moet beetje kiezen.

5 Geluidskaart: op P4 board zit vaak een geluidskaart maar ik weet niet of die wel goed genoeg is?

6 Brander: moet met clone cd werken en 99 min cd’s zal dus wel een lite on maar ik weet het verschil niet echt tussen de 40 en de 48 speed op 8x extra na dan.

Je mag ook een voorbeeld systeem geven wat nou het beste is.
Als je nog tips hebt die zijn natuurlijk altijd welkom.

Thx.

1 AMD MP processor (of brugjes locked) overklokt een stuk makkelijker.

2 DDR , Rambus ligt eruit.

3 Afhankelijk van je budget , 64mb is voorlopig wel genoeg

3 je gaat er niet mee videobewerken dus is kleinere cache genoeg

4 TFT is niet geschikt voor snel bewegende beelden. gewon CRT pakken dus.

5 Meestal wel , anders gewoon een SB Live pakken

6 Een LiteOn , je kunt een 40 speed ook overklokken naar 48 , zie ons liteon forum

ik doe niet echt schietspellen dus beeld beweegt niet zo hevig. of maakt dat niet al te veel uit ?
wat is eigelijk het verschil tussen MP en XP?

Originally posted by NightForce
ik doe niet echt schietspellen dus beeld beweegt niet zo hevig. of maakt dat niet al te veel uit ?
wat is eigelijk het verschil tussen MP en XP?

TFT LCD schermen hebben klein een naijlend/uitdovend effect op de pixels. Het beeld ververst zich niet binnen een 1/24 seconde. Dus als je met Quake een hele snelle beweging maakt staat het vorige beeld er nog even in. De huidige lijn TFT schermen die er aan komen kunnen wel snel genoeg verversen , maar het duurt nog eventjes voordat die op de markt komen.

Een Athlon MP is officieel de processor van AMD die geschikt is op multiprocessor bordjes , maar hier zijn de L1 brugjes dicht van (Dus kan hij lager/hoger dan zijn core snelheid). Een XP kan dit officieel niet.

Heb een tijdje geleden hetzelfde gevraagd…
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?threadid=40261

Wellicht zit er wat info tussen die je kunt gebruiken.

BTW

Ik heb sinds enige maanden de volgende config…

AMD 1900 XP
Abit KR7a
Asus gf3 ti200
512 mb DDR
60 Gb Seagate barracuda
sb live
Plextor 2410TA

Werkt als een trein.

Ik heb mijn bedenkingen bij de levensduur van de AMD processors. Deze lopen veel warmer dan die intel. Het is niet voor niets dat AMD al een tijdje geen hogere kloksnelheden heeft uitgebracht gebruikmakende van de huidige Athlon technologie.
Hierbij komt nog eens dat de oververhittingsbescherming van AMD op geen ballen trekt. Kijk maar eens naar de video: “What happens when the CPU cooler is removed ?” op de site van Tom’s Hardware .
Ik ga ook een nieuw baksken ineensteken en het zal in ieder geval aangedreven door Intel’s prijsbeest !

Originally posted by Fryng
Kijk maar eens naar de video: “What happens when the CPU cooler is removed ?” op de site van Tom’s Hardware .

idd die prijzen van Intels verschillen niet meer zoveel en ik ook denk hieraan de warmte die intel proc. ontwikkelen

voor een directe link :
http://forum.cdfreaks.com/showthread.php?s=&threadid=35380&highlight=fik

Op de Asus A7V333 zit een CPU Overheating Protection. Als je CPU te heet word zet de computer zichzelf af en als de temperatuur weer normaal is dan gaat ie weer aan…
Handige optie

wanneer komt de nieuwe van AMD is toch al 2 x uitgesteld?

Dat CPU Overheating Protection werkt alleen met Athlon XP processors…

Wel ja, in het samenstellen van pc’s heb je uiteraard een groot aantal van variaties.
De vragen die daar bij gesteld moet worden is in de eerste plaats, waar moet het voor gebruikt worden ? In jou geval voornamelijk games en tekstverwerking, in zulke gevallen ben je meestal beter af met een amd processor.

1)Een asus A7V333 moederbord met raid, etc om te beginnen
met een XP processortje op best eentje van 2200+ omdat die gebaseerd zijn op de nieuwe core van amd, wat je natuurlijk ook wel merkt in de prijs.

2)Rimm geheugen is uitsluitend voor intels, en de programma’s die gebruik maken van zulk snel geheugen kan je dan ook op 1 hand tellen. Is immers meer van nut voor grafische designers. Dit moederbord laat je toe het laatste DDR ram te gebruiken welke de amd processor nog beter tot zijn recht laat komen.

3)Geforce 4, opteren voor de instapkaart is de beste keus, die biedt je immers ook nog de beste overklok capaciteit, je kan hem immers gelijk clocken met de de TI4600. Het verschil in MB is bepalend voor toekomstige games die gebruik maken van keigrote textures. Maar de geforce 4 TI4400 met 64 MB moet zeker niet onderdoen, en kan gerust zijn mannetje staan. Omdat er momenteel nog maar weinig games zijn die gebruik maken van de volle 128 MB van zo’n kaart.

4)Harddisk, hier zal je enerzijds een keuze moeten maken opslagcapaciteit of een schijf in functie van snelheid.

De 6 MB cache is uiteraard van toepassing op een schijf die draait op 7200 toeren. De invloed daarvan zal je ook wel merken in games. Minder haperingen en stotteringen op je beeld.

5)Een lcd scherm voor games is op dit moment niet echt een aanrader. Omdat lcd’s voornamelijk gericht zijn op de meer zakelijke gebruiker, en slechts geoptimaliseerd zijn voor een beperkte resolutie. En de prijs die je nu neertelt voor een goede lcd monitor daar kan je toch al wat aardig tegen over zetten. 180 euro voor een 21" monitor van eizo daar heb je veel meer voor dan de prijs voor een lcd. Indien je toch wel voor een lcd wenst te gaan kun je best opteren voor een lcd scherm van hercules, die zijn afgesteld om spelletjes te spelen. Ook wil het wel eens lukken dat er dode(zwarte pixels) om je scherm komen, daar gaat je geld :a

6)geluidskaart, als gamer opteer je best voor een audigy gamer edition, dan beschik je als toetje ook nog eens over een firewire poort wat natuurlijk mooi meegenomen is.

7)schrijver, tja, wat kan ik daar over zeggen, plextor ruled in burner land, en dat weet ondertussen iedereen wel :stuck_out_tongue:

Ik hoop dat je hier mee geholpen bent

Als je CPU te heet word zet de computer zichzelf af en als de temperatuur weer normaal is dan gaat ie weer aan…

Dat is de theorie. In de praktijk kan die bescherming maar enkele graden per seconde aan. Bij het uitvallen van de koeling stijgt de temperatuur binnen de seconde naar meer dan 200° celcius bij de AMD’s. Gevolg CPU + board + oververhittingsbescherming voor de vuilbak.
De P4 daarentegen blijft gewoon lopen zelfs zonder koeling, door het # processorcycli te verlagen !!!