IDE kabel?

Wat betekent het als een kopieer programma zegt dat de 2 cd drives zijn aangesloten op de zelfde IDE kabel ??
Heeft dat er mee te maken dat ik met CLONE CD geen kopie kan maken ??

Lijkt me niet.
misschien geeft ie die melding aan als je on the fly probeert te duppen

Het wil zeggen dat fysiek de 1 master is en de ander slave op dezelfde bandkabel

'k heb er hier niet echt last van

Dit heeft niets met cloneCD te maken. Zoals Mr. Belvedere al zei, vertelt het programma je dat writer en cdrom op 1 kabel zitten.
Het is eigenlijk een waarschuwing dat het programme je geeft, omdat dit on the fly kopieren (zonder image dus) tegenwerkt.

Vroeger ging het helemaal niet; de datastroom van lezen en schrijven over dezelfde kabel vertraagde de doorvoer zo erg, dat de buffer leegraakte en de cd mislukte.
Nu als je een writer met burnproof hebt, dan mislukt de cd niet meer, maar gaat het nog altijd trager.
Ik raad je aan als je veel on the fly wil kopieren om je cdrom aan de kabel van je harde schijf te hangen. En je writer als enige op de andere kabel.
Dus:
IDE1 Master: Harde schijf
IDE1 Slave: CDROM

IDE2 Master: CD-writer

Let wel dat de cdrom de snelheid van je harde schijf naar beneden gaat halen, dus als je maar af en toe on the fly kopieert, dan kan laat je alles best zoals het nu is en werk je via een image.

De beste optie (en de duurste) is SCSI ipv IDE.
Met SCSI heb’k met een P2-266Mhz 3 on the fly copies (dus van 3cd-roms naar 3cdr’s) tegelijkertijd gemaakt, zonder burnproof.
De cpu-belasting was 30%, dus dan zat ik tijdens het burnen nog gezellig te emailen en met coreldraw bezig :slight_smile:

Ik weet natuurlijk niet hoe de rest van je sys in mekaar steekt, maar als je een beetje bij de tijdse pc hebt dan werkt IDE gewoon perfect hoor.
Als ik op 24x on-the-fly fik kom ik a/d 5% cpu-belasting.