IDE harde schijf? Wees er zuinig op!

vbimport

Ik las zonet dit op de website van de concurrent :)..

Naar aanleiding van de betrouwbaarheidsproblemen met de IBM 75GXP harde schijven heeft tecChannel een artikel gepubliceerd, waarbij wordt uitgelegd dat IDE-schijven niet bedoeld zijn voor continu gebruik. IBM claimde niet voor niets dat de 120GXP reeks slechts geschikt was voor een maximale maandelijkse belasting van 333 uren. Nu telt een maand gemiddeld 730 uren, dus hier zit een duidelijke waarschuwing in. Nu blijkt dat bij de berekening van de MTBF (mean time between failure) door andere fabrikanten eveneens wordt uitgegaan van een laag gemiddelde gebruiksduur. De meeste gaan uit van een lagere POH (Power-on Hours) dan IBM en Maxtor. Het minimum dat wordt gebruikt is zelfs 150 uur - zo'n vijf uur per dag. Maxtor lijkt wel uit te gaan van een POH-waarde van 730 uur.

SCSI-schijven daarentegen zijn weliswaar tot 4 keer zo duur als een vergelijkbare IDE-schijf, maar zijn wel ontworpen voor permanente belasting zowel qua tijdsduur als qua i/o operaties. Indien je toch besluit continu gebruik te maken van IDE-schijven zorg dan voor een goede koeling. Wanneer de bedrijfstemperatuur rond de twintig graden in plaats van de vijfentwintig blijft, daalt het uitvalspercentage met zo'n tien tot vijftien procent.

Nu vraag ik me af hoe serieus je dit moet nemen?

Zelf heb ik mijn computers 24/7 aanstaan en zijn mijn harde schijven vaak uren lang redelijk intensief bezig. Onafhankelijk van wat ik doe, draaien ze 24/7.

Mijn harde schijven zijn in brackets met koeling gemonteerd, maar dat houdt ze echt niet onder de 50 graden!

Moet ik me zorgen gaan maken? Sommigen van hen draaien namelijk al sinds enkele jaren perfect....!!

(het zijn allemaal IBM's)...

sinds kort ben ik er achter dat de problemen die ik had met me hdd (tikken en bleef hangen) aan de temp die het kan bereiken, ik kon ze nog net aanraken maar dat voelde zeer onplezierig aan, direct 2 koelers erop gericht en sindsdien geen problemen meer.

Het enige waar ik me druk over maak is de data die erop staat, je moet eens weten hoe ik hier heb lopen zweten bij de gedachten al me data kwijt te zijn die ik afgelopen jaren heb opgespaard verder kijk ik altijd uit naar de aankoop van een hdd, zeker als ze zo tekeer gaan als nu.

Maar goed, ik heb een geweldig stuk software mogen downloaden “Super Utilities 2002” zowel wXP als w98 als DOS en allerlei resque software om data te herstellen. Ik heb het van een nieuwsgroep geen idee of het ergens anders is te downloaden (zal vast wel) op deze mannier kan er nog maar weinig mis gaan (klop klop)

Originally posted by Dee-ehn
Ik las zonet dit op de website van de concurrent

Verrader :wink:

Mijn ervaring leert dat tegen de tijd dat een ide harddisk stuk gaat er alweer zo’n generatie of 4 nieuwe harddisk typen uit zijn.

Ik heb nog steeds mijn ouwe 4,5 gb’s in gebruik in andere systemen en 2 weken geleden zag ik mijn Conner 40MB harddisk nog lopen in een oud systeem. Deze is al wel zo’n jaar of 5/6 oud.
Inderdaad loopt een zo’n 4,5 gigje al behoorlijk te tikken. Maar een low level format leerde hem dat spontaan af. Het zou me eerlijk gezegd niet veel boeien als ie stuk ging , want een beetje harddisk kost nog geen 100 euro dus het gaat echt nergens meer over.

Dus , mooi gezegd , maar dat wordt ook niet verwacht. Na een jaar of 2 heb ik allang weer nieuwe schijven er in zitten. Niks zuinig aan doen.

Een server daarintegen wordt gekocht met een hogere verwachte levensduur (althans als er een goed doordacht plan achter zit) en ja , dan koop je scsi , om de betrouwbaarheid en performance.

En voor wie bang is zijn data te verliezen… daarvoor zijn cd branders verzonnen en je kunt in de cdfreaks shop cd’s kopen die 100 jaar houdbaar zijn.

Mijn HD’s draaien ook 24/7 en ik heb hier nog geen problemen mee ondervonden. De 3 schijven die 24/7 aanstaan zijn allen Maxtor’s overigens. Ik heb welis aan koeling zitten denken, maar vooralsnog nog geen actie ondernomen. :wink:

Aan deze config ga ik binnenkort 2 IBM’s uit de 120GXP serie toevoegen dus ff kijken hoe die het uithouden bij continue gebruik.

Ik las zonet dit op de website van de concurrent :)…

Ik kan het niet laten om hierop te reageren, maar Tweakers.net is absoluut onze concurrent, het zijn totaal andere sites. Tweakers.net richt zich op hardware in het algemeen wij spitsen ons voornamelijk toe op CD-RW/DVD/MP3 gerelateerde zaken.

Onze reviews van b.v CD-RW drives zullen dan waarschijnlijk ook vele malen diepgaander zijn dan wanneer Tweakers daar een review over maakt, maar daarintegen vind je bij ons geen reviews van b.v moederborden vinden.

En hun forum is al helemaal geen concurrent gezien het grote aantal onderwerpen en bezoekers, dat halen wij met de nederlandse bezoekers bij lange niet, alleen ik hoop dat je hier andere dingen vind die je daar niet vind (gezelligheid b.v)

Originally posted by DoMiN8ToR
maar Tweakers.net is absoluut onze concurrent

Freudiaanse verspreking? :wink:

En hun forum is al helemaal geen concurrent gezien het grote aantal onderwerpen en bezoekers, dat halen wij met de nederlandse bezoekers bij lange niet, alleen ik hoop dat je hier andere dingen vind die je daar niet vind (gezelligheid b.v)

Dat is dat forum waar admins nog meer lopen te zeiken over regeltjes enzo dan dat Taxman dat doet? Mjah, dat kan ik geen gezelligheid noemen, dat is gewoon zielig…

(gezelligheid b.v)

Kei-vriendelijk zijn en dan als laatste zo’n geweldige steek. Zalig :smiley:

maak ik me niet zo druk over, m`n huidige schijven (2x 40 gieg en 1x 30 gieg) zijn toch aan vervanging toe voor grotere types(3x80 gieg zou wel aardig zijn) , en voordat die weer versleten zijn heb ik alweer nieuwe.

Domi -> ik gebruikte niet voor niets die smile daar… :wink:

Domi -> ik gebruikte niet voor niets die smile daar… :wink:

Jaja, achteraf smoesjes verzinnen hè?! Nou, ik heb je door hoor! :stuck_out_tongue:

En die verspreking van Domi -> Ik kan het wel even rechttrekken door te verklaren dat Domi bedoelde:

maar Tweakers.net is absoluut NIET onze concurrent

*** EINDE PERSBERICHT ***

Hm, ik kan het me bijna niet voorstellen.
Er zijn veel bedrijven die exact dezelfde drives verkopen als SCSI en IDE variant. Het enige verschil is de interface. Waarom zou je ook 2 verschillende drives maken als het loopwerk in principe exact hetzelfde kan zijn?