IBM kondigt netwerk boot technologie aan

vbimport

Uitwebwereld :

Hoewel in het verleden verschillende bedrijven een zogenoemde netwerk pc hebben gemaakt was er nog niet sprake van een standaard waarmee dit op een willekeurige pc mogelijk was.

De techniek, die tot 'iBoot' is gedoopt, zorgt ervoor dat besturingssystemen als Windows XP, Windows 2000 en Linux vanaf een virtuele harde schijf kunnen opstarten.

IBM zegt overigens nog geen concrete productaankondigingen te hebben. Volgens IBM is het grote voordeel van deze techniek dat onderhouds-, update- en backupwerkzaameheden op een centraal punt kunnen worden uitgevoerd. Ook wordt het op deze manier gemakkelijk na te gaan welke software er gebruikt wordt.

Apple gebruikt overigens sinds de iMac al een soortgelijke techniek. Sinds de iMac zijn alle Apple-machines in staat om geheel vanaf het netwerk op te starten. Besturingssysteem, programmatuur en bestanden van de gebruiker wordt centraal op de server opgeslagen.

Deze techniek is echter niet compatible met het Intel-platform.

=====================
Tsja .. niets nieuws eigenlijk :slight_smile:

Hmmmz een combinatie van 2 bestaande technieken: booten via een LAN (heel erg oud systeem!) icm ASP (Application Service Provider)…

Slim van IBM, voor veel bedrijven zal dit een oplossing zijn, bedenk maar eens hoeveel makkelijker het beheer hierdoor kan worden.

Het enige nadeel is dat bij een problem de impact veel groter is, redundante systemen zullen dus noodzakelijk zijn!

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Het enige nadeel is dat bij een problem de impact veel groter is, redundante systemen zullen dus noodzakelijk zijn! [/B]

elk nadeel heb z`n voordeel ofzoiets :wink:

[ontopic]
laten we nu maar hopen dat deze iboot nu ook echt de standaard word en dat er nu niet weer een heleboel andere bedrijven met andere "standaarden"komen.
[/ontopic]

Originally posted by Dee-ehn
redundante systemen zullen dus noodzakelijk zijn!

= zullen dus graag verkocht worden door IBM en vriendjes :slight_smile:

Dit wordt een leuke ontwikkeling, ik hoop dat ik hier nog in de 2 jaar ICT opleiding die ik volg mee te maken zal krijgen!

:smiley:

En dat je daar een zwaar servertje voor ter beschikking krijgt :wink:

Originally posted by Mr. Belvedere
Tsja … niets nieuws eigenlijk :slight_smile:
Waarom post je het dan?!? :bigsmile: J/K