I/O schrijfbewerkingsfout in Windows XP & Time out error

vbimport

Hallo mensen ik hoop dat jullie mij van dit zéér vervelende probleem af kunnen helpen wat is de situatie…

Probleem 1:

Net voordat Window XP moet gaan starten zegt de pc schijf niet gevonden…
In de bios wordt de HD wel gevonden… Maxtor 160 GB. 6Y160PO 72 RPM

Eventjes in de bios alles weer laten herkennen … Ik heb de 2 IDE harde schijven eentjes van 160 gb en de andere ook een maxtor 60 gb… aan een raid kaartje hangen van Promise 100 TnT2 of TX ofzo in ieder geval 100 hertz…

Ok dan loopt ie door…

Probleem 2:

aanmelden in Windows XP Prof… Dan krijg ik om de haverklap een error te zien die ik eigenlijk nog nooit heb gezien: deen I/O fout… iets als dit: I/O fout op device/hard0/dro ofzo… en ook nog in die foutmelding: schrijfbewerking mislukt en alles loopt vast op dat moment en time error en vraagt om: doorgaan,annuleren, overslaan…alles lijkt op een brakke harde schijf… maar nu werk ik dus weer met die harde schijf…zonder iets te merken … maar steek ik er bijv. een usb-stick in dan is het weer mis heb ook al alle usb app. eraf gehaald maar werk ook weer niet…

Toen heb ik maar HDD Health geinstalleerd en die zegt dit:

UltraDMA CRC Error Count attribute is very low! Check the IDE cable, PCI frequency and system drivers.

IDE kabels zal ik morgenavond bekijken ben de hele dag op pad geweest en wil morgenavond pas de kast openmaken… maar ik snap niks van die melding van HDD Healt hoe moet ik dit interperteren? Geheugenproblemen kan dat ook? ik ben te einde raad…

Alvast bedankt voor jullie reaktie!!!

Greetings from here,

F.K.

Probleem 1.

Euh… ik denk dat je wat zaken doorelkaar haalt. TNT2 is een videochip van Nvidia en die kan evt een monitor op 100Hz aansturen, maar dat heeft niets met RAID controllers van doen. Laten we daarom maar aannemen dat je een Promise Fasttrak TX2 hebt. In dat geval moet je ten eerste een RAID array aanmaken in het BIOS van die Promise controller. Een RAID array kan ook bestaan uit een enkele RAID schijf, maak daartoe een RAID-0 bestaande uit 1 schijf aan (soort van single drive mode). Heb je twee schijven eraan hangen en wil je die gebruiken zonder iets van RAID, dan maak je gewoon twee RAID-0 arrays. Daarna zou Windows, mits de drivers geinstalleerd zijn, alle drives die aan de controller hangen moeten zien. Zo niet, installeer dan eens de Promise Array Mangement (PAM) tool en controleer hierin de settings.

Probleem 2.
Delayed write failure krijg je idd bij een brakke schijf of indien er ergens tussen de schijf en de controller iets mis gaat. Gaat het hier om een harde schijf die aan een IDE, een RAID of een USB->IDE controller hangt? Je dient zeker de kabels te controleren! Maak je gebruik van een slede systeem voor je schijf? Haal dat er dan maar uit. Is het een externe schijf? Probeer dan eens een andere USB poort (ja, soms helpt het zelfs om een andere USB poort van dezelfde controller te gebruiken).

Kom je hier niet verder mee, voorzie ons dat svp van wat meer gedetailleerde gegevens :wink:

Hallo bedankt voor je snelle reaktie! Ten eerste maak ik inderdaad gebruik van een HDD Slede een zgn. HDD Rack… ik vond al meteen toen ik dit had ingebouwd dat de pc raar deed ik hem hem er maar uitgehaald alleen maar de slede en niet de hele behuizing met de aansluiting… doe ik morgenavond maar eens… Daarnaast heb ik inderdaad een Promise Fasttrak TX2 100… Die in de bios niets aangeeft en ik kan de pc laten opstarten via de harde schijven die ik heb aangesloten aan deze kaart. Voor de rest heb ik: cd & cd writer op IDE 1 en op 2 dvd speler en writer… alles lekker bezet dus… Daarnaast wil ik niks met het echtelijke raid systeem van doen hebben vindt het maar allemaal ingewikkeld… en heb mij er eigenlijk niet echt in verdiept door tijdgebrek en of luiigheid… Daarnaast ga ik inderdaad morgrenavond de kabels nakijken… Snap er niks van ik heb er net rounded cables ingedaan maargoed het kan natuurlijk altijd… Ik ga mijn nachtelijke siësta inzetten juiie horen nog van mij!!! Greetings from here,

F.K.

Ik heb inmiddels na veel tijdgebrek en een aantal dagen na mijn vraag hier te hebben gedeponeerd mijn HD-Rack verwijders uit mijn pc en… het loopt wéér als een zonnetje!!! Bedankt voor de tip ik werd er dan ook echt gek van en wist niet waar ik het moest zoeken het had aan zoveel andere dingen kunnen liggen maar dit was de kortste klap. Nogmaals bedankt! Deze thread kan wat mij betreft worden gesloten omdat het probleem inmiddels is opgelost…!

Thanks a lot! :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Graag gedaan :stuck_out_tongue:

Ik laat de thread toch open; wie weet komt deze nog eens van pas :slight_smile: