Hulp nodig met netwerk

heeyz
ik heb het volgende

ik heb een pc met 2 netwerk kaarten.
de 1e netwerk kaart staat gekoppeld aan een router die een ip heeft 192.168.100.2 die router staat dhcp uit te geven.
aan die router staan meerdere pcs en een server met een statisch ip.

nu zijn mijn ips alleen op, dus ik dacht van ik ga op de 2e netwerk kaart op die pc een router aan hangen met het ip
192.168.1.2 die ook dhcp staat uit te geven aan andere pc’s die ik daar op heb aangesloten.

nu wil ik vanaf een pc met het ip nummer 192.168.1.101 (die hij van de router krijg) inloggen op de server die op het 100 segment zit.dat lukt dus niet.

ik wil niet dat hij een 100 ip krijg omdat ik nog maar een paar ips heb, en het moet niet zo zijn dat een pc die op het 100 segment zit ineens een ip van het 1 segment krijg, als ik de pc herstart.

weet iemand hoe dit moet? want ik kom er niet echt uit.

alvast bedankt.

Hoezo zijn je ip’s op?
Wou jij soms zeggen dat jij meer als 254 computers in huis hebt?

Effe denken

PC (A) heeft 2 NICS ;

NIC 1 : DCHP van Router 1 (192.168.100.2)
NIC 2 : DHCP van Router 2 (192.168.1.2)

Router 1 (192.168.100 segement) :
Meerdere pc’s die ip van router 1 krijgen, ook PC (A)
Server met statisch ip

Router 2 (192.168.1 segment) :
Meerdere pc’s die ip van router 2 krijgen, bijvoorbeeld PC (B)

Nu wil je dat PC B zich verbindt met het 196.168.100 netwerk , PC B heeft een ip gekregen van het 192.168.1 segment (192.168.1.101)

Bij mijn weten kun je dan PC B alleen met het 192.168.100 segment verbinden als je dit aangeeft als gateway. Default gateway is zeg maar de router 1 (192.168.100 segment) en de 2e gateway is dan router 2 (196.168.1 segment)

Overigens kan het geen kwaad zulke grote en ingewikkelde netwerken in kaart te brengen. (En dan bedoel ik geen Excel sheet met grappige kleurtjes , maar een mooie kaart met blokjes waar je snel kan zien wat zich met wat verbindt)

vraagje zijn je Ip’s op of zijn je poorten op je router allemaal berzet als dit het laatste is gewoon een switch aan de router hangen. kun je wat meer informatie geven over je infrastructuur misschien kan daar nog wat aan veranderd worden want 2 routers lijkt mij beetje overbodig

Overigens kan het geen kwaad zulke grote en ingewikkelde netwerken in kaart te brengen. (En dan bedoel ik geen Excel sheet met grappige kleurtjes , maar een mooie kaart met blokjes waar je snel kan zien wat zich met wat verbindt)

Als je netwerk in kaart wil brengen heb ik nog wel tip voor je gebruik eens 3com_network_supervisor_v4_0_1 de lichte versie is gewoon gratis te downloaden vanaf www.3com.nl neem aan dat je niet met VLANS verder visio pracht pakket :slight_smile: