Hulp nodig bij processor upgrade

vbimport

Ik heb eens een vraagje voor jullie. Heeft iemand van jullie misschien een pentuim 3 of een Athlon? Het wordt nl. tijd dat ik mijn pc-tje weer eens ga upgraden. Ik zit te twijfelen tussen een P3 en een Athlon. Op dit moment heb ik nog een 440 BX moederbord met een P2 350mhz. Kan ik hier trouwens nog een P3 op prikken (ook als mijn handleiding zegt dat 450mhz de max snelhied is?), want ik heb begrepen dat Pentium 3’s ook op zulke moederborden zitten? Of moet ik toch maar een nieuw moederbord kopen?
Ik heb ook nog ergens gelezen dat je slotconverters kan kopen, zodat je bijvoorbeeld je moederbord tot een moederbord kunt omtoveren,zodat er bijv. celerons inkunnen, ofzo. En Celeron processors, zijn die wat (die zijn namelijk niet al te duur, en ik moet niet alleen mijn processor upgraden :-)???)

Alvast bedankt!

Kobuz

Als je een moederbord hebt van een beetje een redelijk merk(bijv. ASUS, of Abit) dan kan je er gewoon een bios upgrade overheen gooien en kan je er gewoon een PIII in gooien. Waarschijnlijk tot 800mhz aangezien de meeste BX moederborden een multipier hebben van 8, en 8 x 100 = 800.

Het maakt niet uit wat er in je boekje staat, dat stond ook in mijn boekje maar dat komt alleen omdat in de tijd dat het boekje gemaakt werd er nog geen snellere cpu’s waren dan 450 mhz.

Je kan ook voor celeron gaan, alleen zijn die wel wat langzamer met games, maar ja, wel goedkoper

Djewst

bedankt eh!

ikzelf zou niet voor de celeron gaan, die zijn namelijk minder stabieler dan de “echte” pentiums. Ik zou voor de athlon gaan, want die kun je lekker overklokken. Zo is er al een athlon 1000 mhz. Dit is een ahtlon 700 overgeklokt, naar een 1000 mhz. Lachuh jo. Kost met koeling (dit is best wel nodig koelt het systeem tot -40 graden) 2000 gulden!! volgens athlon gaat de 1000 mhz processor zelf in ieder geval al 2500 gulden kosten…

TdR ON TOP

TDR… celeron niet stabiel hoe kom je daarbij ?

Ik heb een celeron 466 draaiend op 588 mhz
ik gebruik wel een goede koeler, Majesty Titan www.regenboog.net en kan echt alles draaien, Quake 3, UT zonder problemen en hij hangt ook niet vast tijdens het tektverwerken met kladblok

Celeron 466 240,- gulden
Majesty koeler 80,- inklusief verzend kosten
Abit BE6-II mobo. ongeveer 360,- piek en kan tot P3 800.

voor goed informatie van overclocking en dat soort dingen ga naar www.tweakers.net trouwens ook nederlands talig dus.

BaDtObONE

[This message has been edited by Badtobone (edited 28 March 2000).]

De nieuwste 1 ghz van AMD is niet overclocked hoor en hoeft ook echt geen cooling van -40 graden.
Lees maar eens wat reviews op www.anandtech.com of www.sharkyextreme.com

Het enige wat ze gedaan hebben is de L2 cache tot 1/3 verminderen. Maar dat gaat misschien wat te ver.
Waar het om gaat is dat die 1000 mhz er dus zonder cooling al is, bovendien de 1 ghz van Intel is ook al aangekondigd(niet dat 'ie er dan binnenkort is ofzo, maar toch).

Bovendien moet Kobuz voor een Athlon een nieuw moederbord kopen en voor een PIII(bijv. 800mhz) niet.

Suc6 bij het uitzoeken vaan een nieuwe cpu!

Djewst

djewst ik ben helemaal met je eens en als ik 3000 gulden had voor een processor zou ik ook een 1 ghz athalon nemen maar ik vind voor
320,- piek 588 mhz niet slecht.

BaDtObONE

Overclock hem naar 2Giga Herts
en steek uwe PC in den diepvriezer

heb ik al gedaan maar hij komt niet door de POST heen op 2 ghz

BaDtObONE

[This message has been edited by Badtobone (edited 28 March 2000).]

Waarom niet eerst een geforce videokaart kopen, daar zit de grootste winst (voor wat betreft games), misschien in combinatie met een celeron 433 (200 gulden) op 540 overgeclockt. Ik beschrijf dus eigenlijk gewoon mijn eigen peeceetje en speel alles op hoge resoluties (ik hou het wel bij 16 bit kleurdiepte, de winst van 32bit is het frameverlies niet waard.

nou volgens mij zegt ie dat ook hij wil nog meer dan een processor upgrade.

Mare over de GeForce gesproken heb ik ook en heb gisteren voor het eerst 3DMark 2000 gedraaid is dat nou supergaaf of niet is echt om te kwijlen met T&L aangezet, het ziet er echt heel mooi uit.

trouwens mijn 3DMark 2000 score was 3236 1024*768 16bit standaard instellingen.

BaDtObONE

to badtobone

Ik draai 3176 3d marks, jij wint (net!!!)

t&l rules

Is het nog niemand opgevallen dat een 700Mhz Athlon samen met een nieuw moederbord (Gigabyte, dus goed spul) evenveel kost als een PIII@667 Mhz??? Als je je bedenkt dat de K7 ongeveer even snel is als Intel met de integer berekeningen, maar veeeeeeeel sneller is met de floating point berekeningen zou ik toch zeker voor de AMD gaan hoor! Ik heb zelf een K7 op 600Mhz en dat dingetje is lekker snel en vooral zeer stabiel! Voor mij hoeft die Intel niet meer hoor!

Greeeeeetzzzzzzzzzzz

p.s. BadToBone, woon je in Heerlen ofzo? :slight_smile:

Daar heb je helemaal gelijk in Dee-ehn, maar het gaat hier ook niet om een coppermine.
En kanttekening is natuurlijk wl, dat je op dit moment helemaal geen 800 moet kopen, want je moet nooit de top kopen aangezien dit niet slim is kwa prijs.

Bovendien heb je waarschijnlijk als je over gaat op Athlon ook nog weer een nieuwe kast nodig, is toch ook weer 150 piek voor een beetje een goeie.

Intel is trouwens nog altijd overheersend op het gebied van games, en daar gaat het de meeste cd-freaks toch om, of vergis ik mij nu?

Djewst

Als ik kijk naar de actuele prijzen (ik kijk naar Duitsland want ik woon aan de grens en daar koop ik ook alles). Ok, de 800 is nog te duur, maar de 700 is goed betaalbaar. Dat kost je evenveel met mainboard als je voor de intel 600 met mainboard betaalt.
Wat games betreft? Ik heb een Riva TNT2 m64 met 32 MB erop en bij mij lopen alle games momenteel zeer goed moet ik zeggen. Maarja, ieder het zijne he? Ik ben zeer tevreden over de Athlon op alle vlakken! Wie meer info wil mag me altijd mailen!