Hulp nodig bij het repareren van een versterker

vbimport

Ik heb hier een versterkertje staan (Power Acoustics AKP 2240) waar iets mis mee is.

Wat er aan de hand is is me niet duidelijk, maar ergens gaat het zo finaal fout dat er zelfs geen powerled meer gaat branden.
Ennuh het zijn de zekeringen niet :wink:.

In ieder geval heb ik wat dingetjes die ik niet begrijp.

Zoals je in deze knullige tekening kunt zien is dit een heel erg simpele weergave van hetgeen er in de versterker te vinden is op stroom-toeleverings-gebied (wat een woord;))...

Anyhow, stel ik meet tussen punt 1 en 2 de spanning, dan meet ik 220V. Dat is goed. Meet ik echter tussen punt 3 a 4 de spanning dan meet ik 0V. Dat is/lijkt vreemd, aangezien ik op hetzelfde lipje aan het meten ben.

Meet ik de weerstand tussen 1 en 3, dan meet ik 0,3 ohm. Dat betekent dus dat dit lipje geleidend is.
Meet ik echter de weerstand tussen 2 en 4, dan meet ik geen weerstand, oftewel geen geleiding:confused:.....

Meet ik echter de spanning tussen de draden die naar de eindtrappen gaan (dus aan de andere kant van de trafo) dan meet ik daar een voltage van 48V, precies zoals dat hoort volgens de info op de print.

Ik snap er dus niets meer van. Zit het probleem hier ergens?
Zelf denk ik dit:
1. Ja, er moet als tussen 1 en 2 een spanning staat ook een spanning staan tussen 2 en 4
2. Nee, anders zou de uitgang van de trafo namelijk niet werken

Wie kan me hiermee helpen? Tis een vrij dure versterker en ik heb eigenlijk geen zin om kapitalen aan reparaties uit te geven indien ik het zelf ook kan...

Heb je de schakelaar al doorgemeten?

Originally posted by roadworker
Heb je de schakelaar al doorgemeten?

Ja die werkt correct. Anders zou trouwens 1->2 geen 220V leveren :wink:

[b]Ik snap er dus niets meer van. Zit het probleem hier ergens?
Zelf denk ik dit:

1. Ja, er moet als tussen 1 en 2 een spanning staat ook een spanning staan tussen 2 en 4
    [/b]

ik denk dat je bedoeld dat er tussen 3 en 4 een spanning moet staan, tussen 2 en 4 kan er geen spanning staan aangezien dit op dezelfde ader zit, maar zoals je zelf al aangeeft zit er op de uitgang van de trafo een spanning van 48 volt zoals het hoort, dus hier zou ik verder al niet gaan zoeken, wat meestal sneuvelt bij een voeding zijn de spanningsregelaars, en als je nergens anders in de versterker nog een spanning meet, heb je grote kans dat hier eentje van kapot is.

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Ja die werkt correct. Anders zou trouwens 1->2 geen 220V leveren :wink: [/B]

Weet ik…:D,maar het kon dat de contactpunten versleten zijn,en dat er verliesstroom optreedt,dit kan resulteren in ampére peaks en kan je eindtrappen in de vernieling helpen zonder je zekering stuk te maken…