Hub / switch ?!?!

vbimport

wat is het verschil tussen deze 2 !!! en dan heb je ook nog een router (ik wil thuis gaan internetten op 3 pc’s met n sjello abo’tje dr aan vast …) wat voor n leuk ding is dan aan te raden … en waar heppie allemaal n 100mbit voor nodig (voor 't internet hoef je 't tenslotte niet te doen :mad: ) mar heppie hier bij gamuh ook veel profeit van !!!

ThanX Superappelflap:P

Een Switch “weet” op welke poort van het apparaatje welke computer zit -> als je communiceert tussen 2 poorten zijn de andere poorten nog steeds beschikbaar voor communicatie… bij een Hub zijn altijd alle poorten tegelijk belast tijdens datacommunicatie… -> flink verschil in een LAN waar het wat drukker is (prijsverschil is vaak klein)…

Voor gamen is 10mbit ook voldoende, het is alleen wenselijk als je veel datacommunicatie hebt 100mbit te nemen. En voor de geringe meerprijs zou ik het zekers niet laten…

Hi SuperAppelFlap,

Dee-ehn heeft helemaal gelijk met de switch. Ik heb zelf ook een switch thuis, is wel aan te raden:

Edimax - 8 poorts switch
10/100 MBit autosensing

Wil dus zeggen dat je computers kunt aansluiten die een 10MBit of een 100 MBit kaart hebben. Dat is wel aan te raden als er nog wel eens mensen met PC’s over de vloer komen…

De prijs: Fl. 189,= (erg goedkoop voor een switch, neem dat maar van mij aan)

Waar? Bij Memo Systems http://www.memo.nl

Oh ja, wat betreft snelheid (ga voor het maximale, anders krijg je er later spijt van !!):
10MBit = max 1MB/s
100MBit = max 10 MB/s

Greetz,

DoeHetZelver

Je vertelt hier dat 100Mb/sec een maximale doorvoersnelheid heeft van 10Mb/sec en dat is in theorie wel waar maar, in de praktijk mag je rekenen dat 100Mb/sec ongeveer een 3 a 5 maal zo snel is als een 10Mb/sec wat dus nog steeds de moeite is.

Het eigenlijk verschil tussen een hub en een switch is in feite dat een switch iedere poort 100Mb/sec geeft (of 10Mb/sec) en een hub geeft 100Mb/sec aan de ganse hub. Als je dus 3 computers hebt aan een hubje, dan hebben die (als ze alledrie ah werken zijn op het Lan) maximaal elk maar 33,33Mb/sec (of 3,33) en bij een switch hebben ze 100Mb/sec(of 10Mb/sec) allemaal. Was ik van u, dan zou ik me een switch kopen hoor.

Tis ook zo dat als je bij een hub bestanden kopieert van laten we zeggen poort 1 naar poort 2, dat dan alle poorten (bijv 1,2,3,4) totaal bezet zijn omdat hij naar alle poorten de gegevens stuurt en de computer zelf moet bepalen of hij ze wel of niet moet ontvangen… dit doet een switch niet, die gebruikt alleen de nodige poorten en laat de rest vrij voor onderlinge communicatie.

Zelf heb ik ook een hele goedkope switch (sky link net 1008), 8 poorts 10/100 (kun je onderling mengen) en die is lekker snel. Volgens network benchmarks haal ik bijna 11mb/sec en da’s geen slecht snelheid…

ps ik heb wel alles 3COM NIC’s (3C905B-TX)…

3 computers, mag dat wel? Enne gamen, dat doe jij helemaal niet kerel…haha. Zie je snel…

Ach snol je ken je grenzen toch n x gaan verleggen met die nieuwe AMD 1.2GH bak !!!

mzl :)Superappelflap :slight_smile: