Hub of switsh

Afgelopen week ik mijn hub kapot gegaan, nu moet ik dus een nieuwe aanschaffen. Alleen voor honderd gulden meer kan ik ook een switsch aanschaffen. Is er een groot verschil kwa performance tussen die twee? Ik heb in het netwerk 4 pc’s met 100 mbit kaartjes.

Ik heb zelf een switch hier en het enige verschil is (volgens mij) dat een switch automatisch switched naar 10mbit als er een 10mbit nic op aangesloten wordt. Dus dan kan een 100Mb nic gewoon met een 10Mb nic communiceren. (en een switch heeft leuke lampjes aan de voorkant die de verbindingen aangeven.) :wink:

Als al je netwerkkaarten 100 mb zijn kan je net zo goed een 100mb hub kopen. Het is echter altijd leuk als elke debiel die bij jou wil lannen ofzo (met een 10mb kaartje) gewoon erop kan, maar als het gewoon echt voor je thuis is ofzo, dan ben je met een 100mb hub net zo goed af (en ja, ik vind 100 gulden genoeg geld om het ervoor te laten)

Mijn 8 poorts switch koste mij destijds 160,-! Ik heb em al voor 150 gezien laatst. En wat kost een beetje Hub?!

Als je 2 pc’s hebt maakt het weinig uit.
Bij 3 of meer zou ik altijd een switch nemen.
Deze stuurt de data direct naar de juiste pc (bij gamen en internet-sharen maakt dit alles sneller)

Ik heb dus een switch. :cool:

Een switch onthoudt welke NIC aan welke poort hangt (mbv het MAC adres van de NIC). Dit heeft als voordeel dat dataverkeer tussen 2 computers PUUR tussen die 2 computers loopt en dus niet naar alle computers (bij een hub loopt dataverkeer tussen 2 computers naar alle computers, er is echter altijd maar 1 computer die het ontvangt; toch zijn dan alle poorten tegelijk belast).

Verder is het voordeel van een switch of een switching hub dat je 10 en 100 mbit kunt mengen zonder dat alles op 10mbit overgaat!

ok dan ga ik een switch aanschaffen, want we doen soms lannen met 6 tot 8 man en dan is het sneller. En er zijn altijd wel mensen met 10 mbs kaartjes… :confused:

Hartelijk dank allemaal voor het helpen!

ik ben blij dat ik je van dienst had kunnen zijn!

:wink:

ps. Veel succes met je Switch