HP6020 toch de geest gegeven?

Ahoi

Ik ben nog steeds de trotse eigenaar van een HP6020 SCSI CD-writer. Het ding in kwestie is een goeie 7 jaar oud gok ik. Leest cd’s aan 6x en schrijft aan 2x. Hij zit in een P1-166Mhz en werd na ongeveer 1500-2000 cdtjes nog sporadisch gebruikt.(eerder uit nostalgie)

Eergisteren heb ik er nog eens een cd’tje mee gebrand (met de laatste Nero, op een 32x schijfje :)) . Het brandproces verliep normaal; geen gekke foutmeldingen en ook aan het einde sloot ie de cd keurig af. Maar wanneer ik de cd wil lezen, geeft ie een of andere meding dat het station niet klaar is. Dit is ook zo wanneer ik hem in een (bijna even oude) 12x Plextor CDROM stop.
De cd wordt wel aangenomen door de drives (geen knipperende lampjes of spinnende cd). En ook in Nero kan ik op “disc info” klikken en dan geeft ie keurig aan dat er 500MB op de cd staat.

Is dit de zogenaamde “lasermoeheid” waar de HP6020 voor “berucht” was? Of zijn dit andere symptomen?

Op zich lijkt het natuurlijk geen groot verlies, maar de hechte band die ik met die ouwe vriend heb kan ik toch niet zomaar laten doorbreken. Hij was er bij toen ik als puberale puistenkop mijn eerste stapjes in de wereld van het cd-schrijven zette. Toen er van beveiligingen nog geen sprake was en een leeg schijfje omgerekend nog makkelijk 10 EURO kostte (en de dieren nog konden praten :p).
(nu vertoon ik nog steeds puberaal gedrag, maar de puisten ben ik kwijt :p)

Have I lost my soulmate?

Ik heb laatst hetzelfde verschijnsel gehad maar dan met mijn Plextor 2410A. Volgens Clony XXL geen beveiliging op de originele CD, met Clone CD gebrand ook zonder problemen.
Wel dezelfde foutmelding dus bij het lezen. :frowning:
Kom ik er later achter dat er wel degelijk een beveiliging op de originele CD zit.

Kijk eens op de site van Portmac om te controleren of er echt geen beveiliging aanwezig is voordat je afscheid neemt van je trouwe brander(s).
:slight_smile: