"Houdbaarheid" cdr?

vbimport

Hoor wel eens dat een cdr maar een beperkte houdbaarheid heeft.
Hoe zit dit nu eigenlijk, gaat een cdr nu maar zo’n 5 jaar mee of langer ?
Ik zit hier met zo’n 1500 backups, en het lijkt me nu niet zo’n pretje die elke zoveel jaar opnieuw te bakken.

Nu ruil ik veel films dus krijg ik allerlei merken cdr’s ook merkloze…

ik heb nu net 1 cdtje dat het niet meer doet. autorun doet het niet. het betreft het spel: Swat2. maar die heeft ook alles ondergaan, nattigheid, nachtje uit het hoesje. enz. tja dan is ie stuk
hij is naamloos btw

Ik heb van verschillende merken cd-roms liggen die een dikke 8 -10 jaar oud zijn, waarvan de merkloze (“witte”) cd-r het minst betrouwbaar zijn.

De philips daarintegen is nog in prima staat, sommige cd-r hebben maanden in de zon gelegen, ze schijnen dan ook doorzichtig te worden, dat klopt, maar wonder boven wonder ze doen het nog.

Conclusie:
Merk cd-r houden het langer vol dan merkloze cd-r, maar voor eeuwig?? nee…denk niet dat ze dat halen…

Dus, als je ieder jaar een jaarlijkse huissschoonmaakbeurt houdt; kan je bvb om de 5 jaar, een back me up beurt houden :wink:

Maar net als ruff zegt, merkies blijven het langste.
Zo heb ik ooit ergens gelezen dat cd’s met gele dye colour het langste meegaan

maar ze zijn misschien wel 3x zo duur. Dus een merkloze van Æ’1.50 gaat 4 jaar mee. Van wat je dan bespaart kun je dus 3 backups maken dus 4*3=12 jaar voor merkloze
terwijl een dure van Æ’4.50 tot 10 jaar meegaan. scheelt 2 jaar. Plus het voordeel dat je kan zeggen, als ie merkloos is, kut spel. daar verspil ik geen geld aan. Terwijl je met een merk cd dat niet meer kan doen.

conclusie: Koop merkloos. Gaan, voor hetzelfde geld, langer mee. Maar je kunt op bepaalde momenten beslissen dat je er geen geld meer aan wilt verspillen.

Dat vind ik een hele goede Totibbs…

Greetz

Ik kocht vroeger ook altijd duure diskettes… :confused: Is nu 100kilo waardeloos plastic.

Over 5 jaar is alles “lekker belangrijk~!” :stuck_out_tongue:

Ik heb hier een verbatim cdr liggen en die schijnt 100 jaar mee te gaan.
Maar dan gebruik ik hem denk ik niet meer.:stuck_out_tongue:

Greetz Mr Me

Hoop toch dat we idd over 5 jaar wel weer op een beter backupmedium over zijn gegaan(DVDR)…want ben echt niet van plan om iedere 5 jaar paar duizend cdrs te gaan backuppe…:stuck_out_tongue:

Ennuh je hebt ook Life-time-cdrs…tenminste ik heb der hier nog 2 liggen ofzow…nooit gebruikt omdat ik het zonde vond…is alweer paar jaren geleden! :stuck_out_tongue:

Je hebt verschillende kleuren CD-roms. Daarnaast is het belangrijk van welk merk. er is ooit ergens een artikel geweest met de houdbaarheid van CD’s. Ik weet ff niet meer waar. Maar wat ik nog wel weet is dit. Het langst mee gaat:
Zilver
Blauw
Groen het minst. (Deze was iets van 5 jaar ofzo)

d8 trouwens dat de normale levensduur van een philips 30 jaar was…ofnie?

Ik heb in de Spits gelezen dat de zelf gebrande CD’s houd baar kunnen zijn tot ongeveer 30 jaar maar dan moet je ze wel goed behandelen ook staat erin dat Kodak en Verbatin CDR’S hebben met een een levens duur van 100 jaar (lijkt mij sterk 1 keer branden en dan in de diepvriezer leggen ha ha) ze garanderen dit zelfs. Dit staat in de Spits van 20 augustus.

Gr Cord:confused:

Originally posted by cord
[B]Ik heb in de Spits gelezen dat de zelf gebrande CD’s houd baar kunnen zijn tot ongeveer 30 jaar maar dan moet je ze wel goed behandelen ook staat erin dat Kodak en Verbatin CDR’S hebben met een een levens duur van 100 jaar (lijkt mij sterk 1 keer branden en dan in de diepvriezer leggen ha ha) ze garanderen dit zelfs. Dit staat in de Spits van 20 augustus.

Gr Cord:confused: [/B]

Sja ik heb dus ook zon cdtje van…pff weenie eens welk merk, maar die is dus ook life-time gegarandeerd. kunne ze makkelijk zeggen…als ik em nu fik kan ik pas testen als ik 122 ben of ie het gehaald heeft :stuck_out_tongue:

Originally posted by King Dingeling
[B]Je hebt verschillende kleuren CD-roms. Daarnaast is het belangrijk van welk merk. er is ooit ergens een artikel geweest met de houdbaarheid van CD’s. Ik weet ff niet meer waar. Maar wat ik nog wel weet is dit. Het langst mee gaat:
Zilver
Blauw
Groen het minst. (Deze was iets van 5 jaar ofzo)

[/B]

licht het nou aan mij of is dat gewoon slapgelul

dat kleurtje aan de onderkant is toch gewoon een ‘‘colourdye’’
wat zegt die kleur nou over de houdbaarheid.

offuhhhhh … zie ik dat nou weer verkeerd???

Originally posted by -=HeadLesS=-
d8 trouwens dat de normale levensduur van een philips 30 jaar was…ofnie?

dat is dan het langstlevende philipsprodukt dat ze ooit hebben gemaakt :slight_smile:

ik heb hier merkloze cds liggen van toen ik mn eerste brander kocht (1996) als ik nu in de winkel een cd zie liggen die er zo uit ziet zou ik m niet eens voor 10 cent kopen maar toen waren ze supergoedkoop voor 5,- je kijkt gewoon door cd heen zelfs in het donker, maar die cds lopen nog perfect in al m`n cd spelers dus ik denk dat een merk cd nog wel een heel stuk langer meegaat en tegen de tijd dat ze gaar zijn boeit het je niet meer zoveel omdat je toch alles wat je wilde bewaren opnieuw hebt gebackupped op een nieuw medium.

Koop gewoon nooit EXCEL lol :stuck_out_tongue:

heb ik vorig jaar 10 van gekocht en gebrand. Geen enekele meer leesbaa! en ze zijhn allemaal geel-achtig uitgeslagen!

:a

hebben er weer een, 4 jaar geleden !!! misschien idee om voordat iemand een reply stuurd de datum te controleren in een script is deze ouder als een jaar dat je niet kan reageren

Hai,

Is het misschien een idee om posts die bijvoorbeeld meer dan een jaar oud zijn gewoon te sluiten?

Dúnedain