@home internet met Linux RH 7.2

Ik had eenmaal eerder heel even met Suse linux gewerkt, maar dat stelde niks voor. Dit was de eerste keer dat ik linux zelf installeerde, alles ging prima. Ik was ook zeer tevreden over de setup. Ik was in redhat 7.2 en ik wou internetten. Maar daarvoor moet je je computernaam en je workgroup instellen. Maar hoe doe ik dit in Linux? Zodat ik gewoon fijn internet heb in linux!

BVD
ZKHbaldo

Meestal vind je dit bij je internet of je Lan instellingen. Hoe het precies zit weet ikniet daar ik in geen jaren Redhat erop gehad heb.

Normaliter heeft elke distro zijn eigen configuratie-tooltje. Suse heeft Yast, Mandrake heeft DrakConf etc etc… zoek ff deze tool van Redhat (waarschijnlijk heb je die tijdens het installeren ook al onder ogen gehad) en je kunt zonder enig probleem internetten (als het goed is) :slight_smile:

Je workgroup hoef je volgens mij niet in te stellen! Je moet je ip adres van je provider instellen. Dit doe je in de /sbin directory die zich bevindt op de root. In deze directory staat een klein proggie genaamd “ifconfig”. Hierin kan je je ip adres ingeven (met wat parameters voor dat proggie). Als je wilt weten welke parameters je nodig hebt type je gewoon “man ifconfig” in en dan krijg je de manual van ifconfig te zien. Verder om je hostname in te stellen heeft redhat een bestand genaamd HOSTNAME dat zich bevindt in de /etc directory. Edit dit bestand met VI. Dit doe je met “vi HOSTNAME” en zet daar je hostname in. Daarna bestand opslaan en machine rebooten (Ik weet dat het ook anders kan maar dit is het makkelijkste voor jouw) Ook raad ik je het aan om een linux boek in de winkel te kopen. Eigenlijk moet je niet aan linux beginnen als je geen boek hebt. Linux is niet hetzelfde als windows en veel dingen kan je daarom ook niet zelf aanleren en daar heb je een boek voor nodig, anders kan je nooit oordelen over linux of je het fijn vind als je niet weet hoe het technisch werkt enzo.

Oke, bedankt. Drcrash: je hebt inderdaad gelijk, het is handiger om er een boek bij te hebben. Ik dnek dat ik dat toch maar doe. Want vooral in de text mode snap ik er niet bijster veel van.
denkt nog aan de tijd dat ie zo’n mooi boek voor MS-DOS had :slight_smile:
Maar het punt bij @home is dat hij zelf zijn ip moet zoeken, die moet dus niet geconfigureerd worden. Dit heb ik eenmaal gedaan, alleen na een tijdje vloog ik steeds van internet af, iemand anders, die dat ip toegewezen kreeg, wilde ook op internet! Ik heb in de GUI wel een tool gevonden waarmee ik dingen als ip enzovoorts kon instellen, maar ik moet het automatisch toegewezen krijgen.

ZKHbaldo

met @home hoef je alleen DHCP aan te zetten en je hostnaam op CP<persoonlijke_code> te zetten!

Originally posted by Dee-ehn
met @home hoef je alleen DHCP aan te zetten en je hostnaam op CP<persoonlijke_code> te zetten!

En je moet nog ff aangeven dat je tot de workgroup @home behoort…

:smiley:

Originally posted by Upp3rd0G
[B]

En je moet nog ff aangeven dat je tot de workgroup @home behoort…

:smiley: [/B]

Heb je het hier over Linux of gewoon een windows versie, gezien ik deze optie niet zie staan in de GUI van RH Linux 7.2

Ik zal het allemaal nog eens nader bekijken, mijn linux is nu een beetje fucked up, heb mijn MBR geleegd omdat GRUB windows 2000 er niet bij had staan… domme zet, nu wil linux niet meer booten!

ZKHbaldo

Originally posted by zkhbaldo
Heb je het hier over Linux of gewoon een windows versie, gezien ik deze optie niet zie staan in de GUI van RH Linux 7.2

Heb zelf Mandrake 8 en in hun netwerk-configuratieprogramma moest ik dat ook opgeven…

:slight_smile:

Om DHCP in te stellen is dit de makkelijkste manier! Zoek naar een tooltje genaamd “netcfg” of “netconf” (tenminste bij redhat). Dit proggie moet volgens mij ergens in de /sbin of /usr/sbin staan. Moet je ff kijken… Zit op dit moment ff achter ander OS dus kan het ff niet opzoeken. Voer een van deze tooltjes uit en de rest spreekt vanzelf.
Nog een handig tooltje voor RedHat is “linconf” of “linuxcfg” of “lincfg” :slight_smile: Ook hiervan weet ik ff de naam niet precies meer uit mijn hoofd maar in dit tooltje kan je alles instellen van boot volgorde naar soundcard enz enz enz…

Ik raad je aan GEEN mandrake te gebruiken.
1)Is vrij onstabiel (Is niet zo onstabiel als windows maar goed)
2)Werkt stuk trager als alle andere distro’s
3)Altijd is alles anders in mandrake als andere distro’s (das lastig)

Kijk maar naar dat probleem van je met Grub. Dit had ik ook altijd met mandrake. Als je voor RedHat had gekozen had je bootmanager LILO geweest. Deze bootmanager pakt volgens mij altijd alle OS’sen op je HD. Een ander voordeel van deze bootmanager is dat er een configuratiescript in /etc van staat. Dit script kan je editten en zo kan je ook weer in windows 2000 opbooten.

Als je moeite hebt om de commands te leren voor linux heb ik hiero een handige link voor je! Hier staat alles zo’n beetje wel op!
http://users.pandora.be/tux/progs/

veel success

DrCrash:
Mandrake 8.1 is wel stabiel hoor. Het is mij nog niet gelukt het te laten crashen.
Performance heb ik nooit getest.
Wat betreft GRUB: de nieuwste versie van Redhat heeft GRUB ook als standaard bootmanager. Dat geldt trouwens ook voor Mandrake. Bij beiden is het wel mogelijk om voor LILO te gaan (hetgeen ook verstandig is in mijn ogen)…

Upp3rd0G:
Voor een @home connectie is het niet nodig om als werkgroep @home in te stellen. Ik weet dat @home aangeeft dat dat wel moet, maar dat is onzin. Het werkt perfect zonder. Toen ik nog een Windows router had voor mijn @home connectie maakde de router gewoon deel uit van mijn Thuiz-werkgroep en werkte het perfect!

Mandrake instabiel??? Nooit iets van gemerkt… Wat ik wel heb gemerkt: zeer gebruikersvriendelijk voor beginnende linux-gebruikers. Tijdens installatie van Mandrake8 heb ik gewoon Lilo als bootmanager gekozen en dat werkt prima…

@Dee-ehn: Ok, weten we dat ook weer.

:smiley:

1)Is vrij onstabiel (Is niet zo onstabiel als windows maar goed)

Dit typte ik! Jullie hebben wel gelijk dat het niet echt onstabiel is, maar als je linux een beetje kent en ook andere distro’s weet je wel dat mandrake de slechtste is van allemaal! (en dat zeggen overigens meer linux guru’s) Ik geloof ook wel dat het bij sommige mensen ook nog nooit heeft gecrashd, maar andere distro’s zijn gewoon beter (en ik ga hiero geen eindeloze verhalen typen waarom, neem het maar gewoon aan). Mijn voorkeur gaat altijd uit naar slackware. Aan deze distro moet je al helemaal niet beginnen als je niet weet wat je doet. Wat wel een voordeel is van deze distro is dat je alles zelf kan doen en ook alles zelf kan instellen. Linux moet naar mijn mening niet gebruiksvriendelijk zijn maar krachtig. Dat is ook de rede waarom oa: IBM linux op hun mainframe computers gaat leveren in plaats van Unix enz enz enz… Linux vind ik geen OS voor de desktop en ik denk niet dat dat snel zal komen. Ok er is wel een grafische omgeving zoals KDE, GNOME, Blackbox enz, maar de rede waarom deze omgevingen er zijn, is dat linux wilde voorzien in een grafische omgeving en er is geen andere reden volgens torvalds.

Thanx voor die link en de info. Toch heb ik nog 1 vraagje… Is het mogelijk om een FAT32 of NTFS partitie te voorschijn te halen in linux om zo bijvoorbeeld mp3’s te spelen?

ZKHbaldo

Ja dat is mogelijk je moet bij linux je partities mounten. Hoe dit moet zal ik je ff uitleggen (mounten is eigenlijk je harde schijf onderdeel laten worden van je bestandsstructuur, zodat je een harde schijf kan linken als het waren met een directory!)

Je harde schijven zijn in linux anders ingedeeld dan in windows. In windows heb je bijv. je c: , d: , e: schijf. Deze schijven zijn allemaal verschillende partities. In linux is dit anders. In linux is bijvoorbeeld “hda1” je eerste partitie van je primairy ide schijf. Je tweede partitie van je eerste schijf wordt dan “hda2” enz… Als je dus een 2e harde schijf hebt op je 2e IDE bus wordt het “hdb1” voor de eerste partitie enz enz enz… Snappie!

Het mounten gaat in RedHat als volgt. Je wilt bijvoorbeeld je C: schijf van windows mounten in linux. Deze C: schijf bevindt zich op je eerste IDE bus (dus hda1) . Dit doe je dan als command!

mount /dev/hda1 /mnt/hda1

Zoals ik al zei wordt dan je harde schijf onderdeel van de bestandsstructuur van linux. Je kan dan je harde schijf vinden in de directory /mnt en dan in /hda1 (moet je wel eerst een directory genaamd “hda1” hebben aangemaakt in /mnt)

Hetzelfde geld overigens ook voor je cdrom-speler/brander enz…

Ga hier eens kijken www.nl.linux.org daar vind je heel veel howto’s en tutorials over linux! Ook is er een aparte google site die dingen zoekt voor linux www.google.com/linux

PS: MP3 files kan je oa afspelen met het proggramma xmms dat heel erg veel lijkt op winamp! Dit programma start je met het command “xmms” .

veel success

Bedankt! Ik heb het even geprobeerd, maar er wordt gezegd dat ik een filesystem moet specificeren. Het is een NTFS partitie. Maar ik heb er nog eens over nagedacht en ik zat te twijfelen: hda1 -> partitie 1 op hardeschijf A op Primary IDE. Is dit logical of primary? Gezien ik een extended primary partitie heb met daaraan een aantal logical partities vroeg ik me af of je wel zo makkelijk met “mount /dev/hda1 /mnt/hda1” vanaf kwam. Of makt dit niets uit?

BVD
ZKHbaldo

Logisch of Primary maakt niet uit.
Soms moet inderdaad het filesystem aan de mount command worden toegevoegd. Hoe dit moet weet ik niet precies en ik weet ook niet of je NTFS kan mounten FAT32 in iedergeval wel. Voor uitleg over mount kan je dit intypen “man mount” dan krijg je een manual te zien met alle verschillende commands en parameters voor mount… Probeer dat maar ff uit.

PS: Probeer anders eerst eens je cdrom speler te mounten!

Als ik me niet vergis, kan o.a. Redhat 7.2 standaard NTFS mounten, maar wel alleen read only. Er wordt echter gewerkt aan een totaaloplossing, deze is helaas nog maar in een ver te zoeken betastadium…

Ik denk dat je op SourceForge hierover meer vindt!

Thnx, cdrom mounten kan ik wel, toen ik erbij nadacht kwam ineens in mij op dat ik ook al in de text-mode van Suse mijn cdrom had wezen mounten. Ik pruts nog even verder :cool:

ZKHbaldo