Hoeveel verbruikt een PC?

vbimport

Graag had ik geweten hoeveel Watt een server/computer verbruikt. Dit met scherm aan, scherm uit, schijven aan, schijven uit, etc…
Ik ben spijtig genoeg niet in het bezit van een ampèremeter.
Bestaat er misschien een programmatje dat mij hierbij kan helpen?

Programmatje wordt een beetje moeilijk… ik denk dat de wattages optellen van afzonderlijke componenten de enigste oplossing is…

Of toch bij de Praxis voor 15 piek een klein multimetertje halen!

Originally posted by Dee-ehn
[B]Programmatje wordt een beetje moeilijk… ik denk dat de wattages optellen van afzonderlijke componenten de enigste oplossing is…

Of toch bij de Praxis voor 15 piek een klein multimetertje halen! [/B]

Met multimeter meten is 1 tamelijk riskante onderneming voor argeloze hobbyisten en wat zou je er mee willen meten? Je moet nl product IxV meten, waarbij I en V in fase zijn. Stroommetingen zijn erg onbetrouwbaar op die meters, want ze tellen blindstroom er bij op en die wordt door meter van energiebedrijf niet genoteerd maar in het electriciteitsnetwerk in verliezen om gezet.
Aangezien cos phi van schakelende voeding hooguit 0,5 is, zit je er meteen 40 % naast.<<Dee-ehn, vraag dat maar eens na bij vakdocent electronica/meet en regeltechniek.
Kijkshop en Conrad verkochten ooit ouderwetse kW/H meters voor zacht prijsje<<als je die op de kop kunt tikken, meet je heel wat nauwkeuriger.
Overigens wordt opgenomen vermogen van beeldscherm altijd op achterzijde vermeld, dus die waarde heb je alvast.

voorbeeld:

Als je een server hebt die op 350 WATT 24/7 aanstaat ben je ongeveer kleine mijer kwijt aan stroom in de maand…

Kun je best gelijk in hebben Misha… ik heb wel een tijdje electrotechniek gestudeerd maar ben toch maar overgestapt op informatica…
Ik wil hierover ook niet verder gaan discussieren want daarvoor heb ik te weinig achtergrondkennis over deze stof… (ik neem dus gewoon aan dat je gelijk hebt)…

Maareuh wat je ook kan proberen is een oude meter op de kop te tikken… zo eentje die het aantal kWh meet (die krijg je wel eens van een electromonteur ofzow)… daarmee gaat het heel erg makkelijk.

en voor Headless: oeps hier in huis lopen 3 computers constant en nog wel wat apparaatuur op mijn kamertje :slight_smile:

Meet je computer aan(cpu 100%) en monitor uit, ben je ongeveer 150 gulden per jaar kwijt aan stroom.

Ohhhhhhhhh dan hoef ik me niet zo druk te maken met mijn 3 computertjes :slight_smile:

Originally posted by djewst
Meet je computer aan(cpu 100%) en monitor uit, ben je ongeveer 150 gulden per jaar kwijt aan stroom.

ja zoiets was het ja. Pc heel jaar aan ,monitor uit. Dan tussen de 150 en 200 piek ja. Heb dat ook keer nagevraagd. Dus valt wel mee.

ik begon ook al een beetje te flippen… hier draaien er ook 2 24/7 :wink:

gelukkig maar weer …

sIgned…
User

Originally posted by -=HeadLesS=-
[B]voorbeeld:

Als je een server hebt die op 350 WATT 24/7 aanstaat ben je ongeveer kleine mijer kwijt aan stroom in de maand… [/B]

nou dat is wel een beetje overdreven…

neem jouw voorbeeld 350 watt dat maar 24 uur dat is 8400 Watt per dag in NL licht de electriciteits prijs gokje zo rond 25 cent per KW 8400 watt is 8,4 Kwatt zit je op 2,10 per 24 uur dat maal 365 dagen zit je op 766 piek per maand…
en dat is dan in het aller extreemste want dan zou je al een hele volle pc moeten hebben met de monitor aan…

een gemiddelde huis pc heeft een 250 watt voeding die zit bij de gemiddelde pc ook nog lang niet op z`n max
zeg dat je 150 watt gebruikte bij een intel pc met 1 hd 1 cdrom 1 writer enz.

dan kom je volgens hetzelfde rekensommetje als hierboven op 328,- uit zonder monitor…
het is in ieder geval niet goedkoop maar toch geen 1200 piek per maand…

ps voor amd computers kun je het ook weer uitrekeken
deze hebben over het algemeen een 300 watt voeding wat niet wil zeggen dat ze continu 300 watt gebruiken een amd pc met de zelfde ingredienten als de intel pc hierboven zal zo rond de 230/250 watt zitten…
en dan kun je het weer opnieuw uitrekenen…

/s maand jaar

Je bedoelt een aantal keren ‘per jaar’ maar typt ‘per maand’

:wink:

Hoeveel cent per uur moet je erin stoppen??

Reken het zelf uit met wa wiskundige formules…
:smiley: :stuck_out_tongue: :~p

Just kidding