Hoeveel casefans?

Ik ga binnenkort mijn kast eens een beetje modden… het hele zaakje wordt nu al redelijk warm, en aangezien ik smacht naar meer vermogen, maar weinig geld ervoor heb momenteel moet ik maar eens een beetje gaan overklokken.

Ik heb een overvolle bigtower (6x 5,25" gevuld, 3x hdd, alle pci slots vol etc etc) en die wordt nogal warm van binnen. De hoofdoorzaak is de slechte airflow. Voren zit wel een intake fan, maar die doet zo goed als niets. Achter zit wel een outtake fan, maar die heeft ook geen nut aangezien die boven de voeding zit en alle airflow zo geblokt wordt.

Ik wil dus voren in mijn kast wat lucht naar binnen zuigen en het op de hoogte van de cpu er weer uitblazen. Momenteel heb ik al een slotcooler in mijn systeem, dus ik moet zien dat er genoeg lucht naar binnen komt zodat er veel langs de CPU stroomt. Bij mijn CPU dient dus een fan gemonteerd te worden, dit zal een 80mm fan bedragen. Is het verstandig voren in 2x 80mm te zetten, of zou 1x voldoende zijn?

Indien iemand ideetjes heeft over een goede fan-setup: laat het me weten :slight_smile:

Heb je al gedacht aan een fan in de zijwand? Het voordeel is, dat je hem kan plaatsen precies boven de zone waar het nodig is (vb CPU). Nadeel is, dat er meestal geen ruimte voor uitgespaard is in de case, dus dan zal je een opening moeten maken in de zijkant. Die kan je dan wel handig en mooi wegwerken met van die case-modnetjes.

Hmmm een fan in de zijkant van de bak ik geen optie aangezien ik mijn computer met de linkerkant tegen het buro heb aanstaan… helaas kan ik dit niet anders opstellen… :frowning: