Hoe spreek je het uit?

He,

Met een paar collega’s op het werk heb ik een discussie hoe je het woord " router " nu uitspreekt? Je weet wel zo’n kastje waarmee je je kabel internet verbinding kunt delen.

Ik spreek het dus min of meer uit als “roeter” ( fonetisch, engelse uitspraak ) en mijn collega’s spreken het uit als " rauter " ( de nederlandse ou klank ).

Wie spreekt het goed uit?

Grtz

[RAUWTER]

Volgens officieel Engels fonetisch schrift (www.webster.com) :

router[1,noun]router[2,noun]router[3,noun]

Main Entry: 1rout·er
Pronunciation: 'rau-t&r
Function: noun
Date: 1846
: one that routs : as a : a routing plane b : a machine with a revolving vertical spindle and cutter for milling out the surface of wood or metal

He,

Dat is dus duidelijk: RAUWTER

DAMN :a ( Nederlands: gvd )

Grtz

He,

Maar hoe zit dat bv met " ROUTE 66 "?

Dat spreek je toch ook uit als " Roewte 66 " ipv “rauwte 66”, scheelt maar 1 letter,… toch!?!

Grtz

Tis idd [RAUWTER]… althans zo heb ik het geleerd van een Cisco engineer…

Originally posted by Destroyer
[B]He,

Maar hoe zit dat bv met " ROUTE 66 "?

Dat spreek je toch ook uit als " Roewte 66 " ipv “rauwte 66”, scheelt maar 1 letter,… toch!?!

Grtz [/B]

dat is ‘ROEWTE Sikstie siks’ :stuck_out_tongue:

(en dan ook nog stiekum de ‘e’ aan het eind niet uitspreken heh)

hangt af van waar je komt in de wereld. in de zuidelijke staten van de VS is het “raut” 66, in de wat meer ontwikkelde delen (ahum) van dat land en in het Verenigd Koninkrijk zegt men “roet” 66. beste is dus de tweede uitspraak, anders denkt men misschien “daar heb je weer zo’n redneck uit Alabama” ofzo. :bigsmile:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B][RAUWTER]

Volgens officieel Engels fonetisch schrift (www.webster.com) :

router[1,noun]router[2,noun]router[3,noun]

Main Entry: 1rout·er
Pronunciation: 'rau-t&r
Date: 1846
: one that routs : as a : a routing plane b : a machine with a revolving vertical spindle and cutter for milling out the surface of wood or metal [/B]

Merriam Webster dictionary heeft voor de meeste woorden ook een audio fragment waarin het woord uitgesproken wordt, is erg handig

ik zeg roeter

een vriend zegt: rauter. en dan zeg ik: huh wat zeggie? en dan zegt ie ook roeter. :slight_smile:

wij hebben op school ook cisco, de ene leraar zegt rauwter en de andere roeter, dat is ook fijn… :smiley:
mij klinkt in ieder geval het meest logisch rauwter, zo zeg ik het altijd…

rauwter natuurlijk
een switch spreek je toch ook niet uit als switg :slight_smile:

Dit heb ik al zeer vaak als discussie punt gehad… Net als SCSI en meer van die shit! :stuck_out_tongue:

Originally posted by Totibbs
[B]ik zeg roeter

een vriend zegt: rauter. en dan zeg ik: huh wat zeggie? en dan zegt ie ook roeter. :slight_smile: [/B]

LOL! Ik zeg lekker toch rauter! :wink:

Main Entry: de·stroy·er
Pronunciation: di-'stroi(-&)r, dE-
Date: 14th century
1 : one that destroys
2 : a small fast warship used especially to support larger vessels and usually armed with 5-inch guns, depth charges, torpedoes, and often guided missiles

He,

Ik ben eigenwijs ik zeg ook lekker “roeter”!

Originally posted by Marsz-=FX
Main Entry: de·stroy·er
Pronunciation: di-'stroi(-&)r, dE-
Date: 14th century
1 : one that destroys
2 : a small fast warship used especially to support larger vessels and usually armed with 5-inch guns, depth charges, torpedoes, and often guided missiles

LOL:bigsmile:

Originally posted by Marsz-=FX
Dit heb ik al zeer vaak als discussie punt gehad… Net als SCSI en meer van die shit! :stuck_out_tongue:

psies net als IEEE dus [Y triple ie] en niet [I-E-E-E]…
maar het is dus officieel [rauwter]