Hoe recht is ons rechtssyeteem

vbimport

Vanochtend in de Telegraaf:

Verkrachter vrijgesproken door "onterecht" afname DNA.

Ondanks dat dit DNA heeft bewezen dat deze man op brute wijze een 9 jarig meisje heeft verkracht wordt deze man niet vervolgd door een zogenoemde procedurefout. Is het niet godsgeklachts?

Wat maakt het dat deze man er minder schuld aan heeft?

Heeft iemand hier antwoord op, want ik snap het niet.

Vrijgesproken worden bij ontbreken van voldoende bewijs vind ik terecht, want jij zal daar maar zitten en alles wijst in jou richting, terwijl je het echt niet gedaan heb.

Maar als het is volledig is bewezen ...

Vergelijk het met het volgende voorbeeld :

Je weet zeker dat het Pietje P. is , die de buurvrouw vermoord heeft , maar je krijgt van de officier van Justitie geen toestemming om Pietjes huis te doorzoeken.

Echter , je gaat het huis WEL doorzoeken en komt hierbij onweerlegbaar bewijs tegen dat Pietje P. daadwerkelijk de dader is. Hij heeft er video’s van gemaakt , grote schilderijen en daarbij heeft hij enkele ledematen van de buurvrouw bewaard. Het is dus een onweerlegbaar feit dat Pietje P. de buurvrouw heeft vermoord.

Echter … omdat je op je eigen houtje het huis ging doorzoeken , daarbij huisvredebreuk plegend en van geen enkele instantie toestemming hebt gekregen om in te breken , is het bewijs niet geldig voor Pietje P.'s rechtzaak.

Op zich is dit belachelijk natuurlijk , want jij bent er zeker van dat Pietje P. voor lange tijd achter slot en grendel moet. Die man is gevaarlijk !

Het kan echter ook gevaarlijk zijn om onrechtmatig verkregen bewijs wel te laten opvoeren als ware het legaal bewijs.

Stel dat op een later tijdstip bekend wordt dat Pietje P. een kennis heeft en later komt het gerechtshof tot de conclusie dat Pietje’s kennis de buurvrouw vermoord heeft en Pietje de schuld probeert te geven. Als dit gebeurt heeft Justitie aan een “sorry” niet voldoende. Arme Pietje is ondertussen door de media volledig kapot gemaakt.

Maar je hebt wel gelijk , als voor 100% bewezen is dat die persoon de dader is , dan is het erg wrang als deze persoon vrijgelaten wordt om een procedurefout.

Maar dat hele DNA gedoe wordt een beetje overdreven. Nog geen 20 jaar geleden was de vingerafdruk heilig , en nu moet DNA het zijn. Het is een vrij onbekend gegeven dat er mensen zijn op deze aardbol met hetzelfde DNA (een stuk of 9 , maar goed). DNA is niet 100% feilloos. Verder wordt ook niet de gehele DNA streng getest , maar enkele promilles hiervan. De kans dat twee ( delen van ) DNA structuren op elkaar (gaan) lijken is natuurlijk hierbij vele malen groter.

Als we niet oppassen krijgt DNA een soort van “heilige graal” status , waaraan geen twijfel getrokken mag worden.

Nu ben ik een absolute voorstander van bepaalde rechten voor de verdachte, zoals huiszoekingsbevelen e.d. Maar moest het mijn dochtertje zijn en die man gaat zomaar vrijuit, dan ligt ie de volgende dag toch ergens in de gracht.

Originally posted by dansmug
…dan ligt ie de volgende dag toch ergens in de gracht.

dan ben je nog mild! :wink:

Ik ben meer voorstander voor een wijziging in de grondwet :

“Bij bewezen ernstig misdrijf vervallen al Uw burgerrechten voor de rest van Uw leven”

Maar inderdaad , die man zou niet lang leven als het aan mij lag.

Originally posted by Mr. Belvedere

Maar inderdaad , die man zou niet lang leven als het aan mij lag.

Bij mij zou die man heel lang leven … op m’n zoldertje waar ik hem de meest gruwelijke dingen aandoe, totdat ie me smeekt om er een eind aan te maken. En dat doe ik dan dus niet, maar ga gewoon nog even lekker een paar weekjes door. De dood is een te makkelijke straf … lijden moet ie (en de rest van die smeerlappen ook).