Hoe plaats ik mijn switch?

Ik heb nu hetvolgend netwerk: kabelmodem, PC met twee netwerkaarten (voor verbinding met kabelmodem en voor verbinding met switch) en aan de switch nog een tweetal PC’s. Dit werkt goed.
Nu wil ik hetvolgende: kabelmodem, switch en aan de switch de drie PC’s. Is dit mogelijk? Kan elke pc afzonderlijk internetten? Heb ik zou verbinding tuusen de drie pc’s?. En is het mogelijk om van de printer op een van de pc’s gebruik te maken?:confused:

Volgens mij werkt dat alleen met een router…, maar ik kan me vergissen. Ergens op dit forum zijn de verschillen tussen router/switch & Hub uitgelegd…misschien dat je daar iets aan hebt?

Dit kan prima hoor.

Een korte uitleg: om toegang te krijgen tot je kabelinternet aansluiting moet je een DHCP aanvraag doen. Er mag slechts één computer een DHCP aanvraag doen bij het kabelmodem.

De PC met de twee NICs (PC1) verbind je met de switch (twee kabels dus!). De kabelmodem verbind je ook met de switch, net zoals alle andere PC’s of netwerkcomponenten.
Eén van de 2 netwerkkaarten stel je in op DHCP (automatisch IP adres in sommige Windows versies), alle andere netwerkkaarten geef je een IP adres uit een free range (bijv 192.168.0.x).

Zodra PC1 opstart wordt er een DHCP request gedaan. Aangezien de kabelmodem het enige apparaat op de switch is wat aan deze vraag kan voldoen, zal de betreffende NIC een IP adres van het modem krijgen.

De andere NIC kan nu geconfigureerd worden voor het gebruik van het netwerk en het delen van de internetverbinding. Let op dat je géén gebruik maakt van DHCP voor de andere systemen!

Het is trouwens handiger als je één van de 2 NICs direct op de kabelmodem aansluit. Een opstelling waarin iedere PC maar 1 NIC heeft en verder niets is in deze situatie niet mogelijk, dan zul je echt een router moeten kopen…

De andere moeglijkheid. Is om een Server te maken. Daar DHCP op draaien. Kabelmodem in de server. Zorgen dat er in de scope van die DHCP server de DNS servers staan van je provider. Die andere PC configgen met DHCP enabled. Dan kunnen je ander PC ook internetten.

Wat je ook kan doen is een programmaatje draaien en dat heet winroute. Draai je op die PC met die kabelmodem. Dan kunnen andere gebruikers ook internetten. www.winroute.nl

Suc6

Dank jullie wel:bow:

Originally posted by Mgompie
Dank jullie wel:bow:
Wat is het nou geworden??

Je bent nogal snel. Geen tijd nog gehad.