Hoe over te clocken?

vbimport

Kun je gewoon in je bios de Mhz opvoeren of heb je nog een proggie nodig, Heb eeb p3 450, hoe kan ik deze overclocken en tot hoever.

Alvast bedankt,

The RusH

Meer info posten anders krijg je geen goed antwoord.

type mobo
type cpu
type bios
etc…
www.helpmij.nl

Bij veel mobo’s kan dat in de BIOS bij “CPU peripheral setup of zoiets”. Daar kan je de zogenaamde multiplier aanpassen. Je hebt nu bijvoorbeeld een PIII op 450, dwz dat als je FSB (front size bus; snelheid van je geheugen) op 100MHz staat, je een multiplier van 4.5 hebt, want 4,5 * 100MHz = 450MHz en als je deze multiplier dus op 5 of 5,5 zet krijg je dus 5100=500 of 5,5100=550 MHz…

Je kan ook proberen om de snelheid van je FSB iets op te voeren, maar in sommige moederborden kan dit niet (niet bij mij althans). Zet deze bv van 100 --> 113 MHz geeft dus 4,5*113=508 MHz een voordeel dus van 58 MHz.

Oppassen wel met de snelheden van je fsb want als je deze te hoog maakt, dan hangt je pc op en moet je je bios resetten (spreek uit ervaring )

Probeer het eens en hoe vooral de temperatuur in de gaten van je cpu. Kun je ook in je bios zien als het goed is. Laat deze niet boven de 50graden komen (de meningen zijn hierover verdeeld…)

GR33TS, G@M3FR3@K

BEdankt voor de tip, Maar het is dus niet mogelijk , dat de boel in de hens vliegt of is dat juist wel het geval, Ik hoorde ook zo iets dat als je overklokt, dat dan de boel Meer errors gaat geven etc…

ik heb een P3 550E op 760 mhz draaien mijn bak is al 4 1/2 dagen online en ik speel ook wat spelen af en toe tussendoor. Nog geen vastloper gehad.

Ik heb wel flink aantal coolers.

2 case coolers 8cm
2 cpu coolers waarvan 1 een Golden Orb
2 vgakaart coolers beide op mijn GayForce
3 HD coolers

En oordoppen om te voorkomen dat je doof wordt.

even een correctie op de reactie van Gamefreak_cd_copy, je bent vergeten dat ALLE Intel CPU’s vanaf de Celeron 300 multiplier locked zijn. Het enige wat overblijft is dus de FSB ophogen en eventueel voltage.

Een PIII 450 kan wel wat meer hebben, verder dan 600 zou ik echter niet gaan.

the_Matrix
oordopen zijn niet nodig…ik heb bij de Gamma wat geluids-absorberende plaat gehaald voor 14 gulden en de binnenkant van mijn pc daarmee gedekt,helpt wel een beetje en ik heb er niet zo last van.

voor de extra GRATIS 210 mhz is een beetje
gezoem wel waard

zet gewoon de luidsprekers wat harder

yo matrix , heb je scsi HD’s zitten 3 coolers?? Nu ik ook volledig op scsi draai heb ik ook een ventilator moeten op zetten, kon een ei opbakken.

<BLOCKQUOTE><font size=“1” face=“Verdana, Arial”>quote:</font><HR>Originally posted by CableGuy:
[b]even een correctie op de reactie van Gamefreak_cd_copy, je bent vergeten dat ALLE Intel CPU’s vanaf de Celeron 300 multiplier locked zijn. Het enige wat overblijft is dus de FSB ophogen en eventueel voltage.

Een PIII 450 kan wel wat meer hebben, verder dan 600 zou ik echter niet gaan.[/b]<HR></BLOCKQUOTE>

Nou volgens mij niet, want ik heb zelf een Cellie 400 en die multiplier kan ik gewoon aanpassen (tot maximaal 6.5, waar die nu op staat). Alleen die FSB speed kan ik niet veranderen (66)…

Klopt je kan de multiplier wel gewoon veranderen in je bios maar als je je computer opnieuw opstart zul je zien dat de snelheid niet is toegenomen. Dit komt omdat hij de multiplier gewoon weer terug zet als je je pc opnieuw opstart. Een petium 450 kun je zonder extra koeler overclocken tot 600Mhz verder zal hij niet halen vanwege de stabilieteit als windows al niet vastloopt bij het laden.