Hoe meer mogelijkheden , hoe beter .. ook al is het illegaal

Ik las net een leuk stukje over een Aibo.

Voor diegenen die niet weten waarover ik typ.
Een Aibo is een robot hondje ontwikkeld , geproduceerd en uitgegeven door Sony.
Aibo 2 kan dankzij diverse programma’s die op flash kaartjes staan (stick memory’s zijn het geloof ik) diverse dingen.

Zo kan je met het beestje spelen , bepaalde dansjes leren , etcetera.

Deze programma’s zijn nogal duur , 150 dollar per programma voor je Aibo.

Zo is er ook nog een voorbeeld van Lego.
Lego heeft iets dat Lego Mindstorm heet.
Robotjes die je via je pc kunt aansturen om zo de robot bepaalde handelingen te doen.

Ook heb je nog een furby als voorbeeld.

Nu is het zo dat voor bepaalde uitbreidingen je apparaatje dus kunt uitbreiden , bij de Aibo kost dat geld , bij Lego is het bijna niet mogelijk en ook de furby biedt weinig mogelijkheden.

In dit artikel wordt een verhaal verteld van een programmeur genaamd AiboPet die dus de encryptie van de Aibo programmatuur kraakte en zelf updates schreef voor zijn Aibo’s.

Zo kunnen zijn beestjes bijvoorbeeld de 2-step leren.

Dankzij de DMCA wet wordt elke vorm van reserve engineering of proberen encryptie te kraken strafbaar en mag je dus geen eigen updates schrijven voor je speelgoed als dit niet publiekelijk beschikbaar is. (Je zet de 2-step data op een memory stick , laat die opvreten door je Aibo en klaar ben je). Sony wil er natuurlijk WEL wat aan overhouden. ( Permanent blijkbaar )

Lego heeft hier wat minder problemen mee , ze vervolgen de krakers niet , maar zijn blij met de extra schare fans dankzij de nog-meer-mogelijkheden op de robotjes.

De mensen achter Furby bemoeiden zich er helemaal niet mee. Wat na de verkoop van een Furby gedaan werd met het kreng boeide de makers niet. ( Persoonlijk zou ik het ding ritueel in de fik steken als het me aangeboden wordt. Offeren aan Satan of er 80 keer overheen rijden zijn ook ideeen die door mijn hoofd spoken als ik zo’n ding hoor piepen )

AiboPet en Sony leven nu wat rustiger naast elkaar… Sony laat toe dat AiboPet expirimentele software op de markt brengt en AiboPet op zijn beurt laat toe dat zijn data gemodificeerd wordt door Sony en officieel verkocht wordt.

Dit vind ik een wat vreemde houding van Sony… Eerst zien ze een potentionele dreiging dat hun uitbreidingssets niet goed verkocht worden en klagen die pipo aan , dan opeens vinden ze het wel handig…

Stel nu dat er volgende week een nieuw speelgoedje op de markt komt waar ook uitbreidingen van te koop zijn ; Maar met een simpel truukje weet je de encyrptie te omzeilen en je eigen software in je speeltje te laden. Ben je dan illegaal bezig ? Zelfs als je het niet verspreidt ? Volgens de DMCA wet dus WEL !

Dan opeens komt het bedrijf dat het speeltje maakt erachter dat jij wel hele leuke uitbreidingen schrijft … en neemt jouw handel over en verkoopt dat ?
Is het bedrijf dan illegaal bezig ? Volgens mij WEL , want er berust auteursrecht op je programmatuur.

Maar die programmatuur heb je niet eerder kunnen schrijven totdat je de encryptie van het hoofdprogramma hebt moeten kraken …

Uw mening ?

Oef dit is wel een moeilijke… ga er maar van uit dat de DMCA altijd bedrijven boven consumenten bevoordeeld…

:mad:

Ja die sony komt steeds vaker vertellen wat je wel en niet mag wanneer je een product van deze firma aanschaft. Zou je die furby in de fik mogen steken van sony, ik denk het haast niet.
Een brommer kun je opvoeren dankzij de diverse opvoer setjes die je gewoon legaal in de winkel kunt kopen. Alleen mag je er niet mee rijden op de openbare weg en ben je vrij om 80 in je eigen kamertje te rijden. Sukkel sony heeft het zelfs voor elkaar dat je in engeland niet meer de baas bent over je zelf aangeschafte playstation. De modchip mag er niet meer ingebouwd worden zodat je je backup die je had gemaakt om het duure spel voor krassen te sparen niet kan gebruiken.
Nou de software van het robothondje zal ook wel goed beschermt worden blijkt. Zelfs de software verbeteren zodat het hondje meer kan zal niet mogen. Daar wil sony zelf aan verdienen en terecht. Maar indien je dit toch zelf doet wie komt er dan achter ? Er komt heus geen BB naar je toe omdat het hondje ineens vreemde rijbewegingen maakt tegen je benen. Het is anders als je er een handeltje van maakt om gemodifiseerde robot hondjes te verkopen of software uitbreidingen.

beetje krom dat je met een produkt dat je zelf gekocht hebt en waar je dus eigenaar van bent dat je niet zelf mag weten wat je daarmee doet…

Originally posted by xian
beetje krom dat je met een produkt dat je zelf gekocht hebt en waar je dus eigenaar van bent dat je niet zelf mag weten wat je daarmee doet…

nou … zolang je er anderen niet mee schaadt.

ik zou niet snel mijn auto op een parkeerplaats in de fik steken bijvoorbeeld :slight_smile: maar als ik mijn auto pimpelpaars wil verven en hij is nog steeds apk goed , waarom niet …

schaad ik sony ermee als ik er zelf of door anderen geprogrammeerde programmatuur in de aibo douw ? denk het niet …

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

en neemt jouw handel over en verkoopt dat ?
Is het bedrijf dan illegaal bezig ? [/B]

Als in gekocht of zonder te vragen??

Originally posted by Tiesto
[B]

Als in gekocht of zonder te vragen?? [/B]

als in zonder te vragen omdat het zich beroept op eigendom van de originele code

Originally posted by Mr. Belvedere

Dankzij de DMCA wet wordt elke vorm van reserve engineering of proberen encryptie te kraken strafbaar en mag je dus geen eigen updates schrijven voor je speelgoed als dit niet publiekelijk beschikbaar is.

als je je eigen programma op het internet zet zodat iedereen (publiekelijk) er bij kan mag het wel volgens deze regel.
probleem opgelost :slight_smile:

Originally posted by bmad
[B]

als je je eigen programma op het internet zet zodat iedereen (publiekelijk) er bij kan mag het wel volgens deze regel.
probleem opgelost :slight_smile: [/B]

Ik bedoelde dat het bedrijf dat het originele ding maakt (in dit geval Sony) de broncode van de Aibo hersens publiekelijk stelt