Hoe meer dan 3 cdrom's aansluiten?

vbimport

Hoe moet je een 3de cdrom aansluiten, als geen IDE aansluiting meer hebt?

soms zit er nog een IDE-aansluiting op de soundcard. Anders moet je een kaartje bijkopen met een bijkomen IDE-bus op.
Kost 2x niks. (300 fr.)
Zavro77? Kan het zijn dat je nog een mp3-site hebt gehad?

Koop gewoon een SCSI CDrom en een goede SCSI kaart en dan kan je meerdere cd writers en cd roms in je PC steken!
hebt ge da nog nooit nie gezien een case met 8 writers?eneen stuk of 10 cd rom drives?
ne maat van mij heeft 5 writer in 1 case!!!dus als ge al van plan zijt om nen 3 den cdrom te steken dan zou ik zeker eens ne keer een SCSI controller steken hoor!

Ik werk met 3 cdrom’s, normaal heb je 2 IDE sloten op je bord, een primare (IDE1) en een secundaire (IDE2) op elke IDE kan je 2 toestellen aansluiten waar van de ene master staat en de andere slave staat, bij mij staat mijn harde schijf op IDE1 master en een cdrom slave, op IDE2 een cdrom master en een cdrom slave.
Zo gaat het dus ook, juist oppassen dat je op dezelfde IDE je 2 toestellen niet master of slave insteld want dan heb je problemen.

Het amusement

Er zijn ook losse IDE controllers te koop.
Sluit deze aan en je kunt weer extra CD-ROM spelers aansluiten.

Maar het is beter om dan over te stappen op SCSI, heb je veel meer aan, op de lange duur zeker.

Da_Taxman

Weleens van externe cd-rommetjes gehoord!
Nou… die bestaan ook!

L8rz…!

Hoe snel doet ie het dan parralel? (ook ser. mogelijk?)

Extern is niet aan te raden omdat de doorvoersnelheid van de printerpoort toch wel beperkt is voor dit soort doeleinden.

USB is ook niet echt een oplossing. Seriële aansluiting is volgens mij niet mogelijk.

Da_Taxman

Een extra IDE-kaartje kan wel, maar… dat kost extra interrupts en die heb je meestal toch al te weinig. USB kan technisch wat makkelijker, maar wil regelmatig rare dingen doen.
Het beste is over op SCSI. Kost je nu wel wat maar op den lange duur goedkoper en… wat ook belanrijk is veel betrouwbaarder