Hoe kunnen hd's stuk gaan?

Ik heb 2 x 60 gb’s ibms in mijn pc.
Die hebben 1 jaar als raid stripped gestaan en toen begon de ellende. In juli ging eerst 1 HD kapot (bad sectors). Is heel veel werk om alles te backuppen en hd’s te veranderen op de prim master, … Toen ik een nieuwe hd kreeg onder garrantie ( 2-3 weken later) heb ik ze terug in raid gezet. 1 week later ging de andere HD stuk. Weer als herconfigureren , …
Sinds eergisteren is mijn 1ste nieuwe HD weer stuk gegaan
Maja, ik had me wel vorige week 2 x maxtor 80 Gb’s gekocht en die staan in raid nu om van de ellende af te zijn.

Mjjn vraag is nu: Hoe komt het dat HD’s kapot kunnnen gaan?
Ik heb thans koeling zat. Volgens IBM tools word mijn hd maar 29°. Ik weet dat iedereen zegt dat IBM zuigt , maja
Zijn die nieuwe 120 gb’s beter misschien ?

Ik denk dat het voornamelijk een probleem is van te snelle rotatie zonder dat de componenten aangepast worden. IDE-schijven draaien nu standaard op 7200 toeren, maar ze zijn nog goedkoper geworden dan hun 5400-broertjes van een tijdje geleden. Volgens mij boet je dan toch aan levensduur in (men moet toch ergens op besparen om concurrentïeel te blijven?)

Zoiets heb je dus niet bij SCSI-schijven. Die draaien aan 10000 toeren of 15000, maar die zien er ook een stuk steviger uit. (merk je wel aan het gewicht en de koelvinnen).

En dan zie je tests van harde schijven in magazines waar zelfs niet meer gesproken wordt van SCSI; “achterhaald” “bijgebeend door IDE” “IDE is even snel en veel goedkoper”. :Z

Over levensduur hebben ze het natuurlijk niet, want dat is pas ten vroegste een half jaar later merkbaar.

1 jaar
3 maand

dat zijn geen levensduren he :slight_smile:

is 3 jaar garantie op :slight_smile:

Dat van die drie jaar garantie is bijna afgelopen, bijna alle grote fabrikanten geven vanaf 1 october nog maar één jaar.:Z

Ik denk ook dat geluk een een beetje neespeelt. Hier thuis habben we een computer van ongeveer 5 jaar oud die dagelijks aanstond. We hebben nooit een probleem gehad met de HD (3.2gig, IDE). Maar als je geld hebt, ga dan voor SCSI.

Originally posted by Robshoek
Dat van die drie jaar garantie is bijna afgelopen, bijna alle grote fabrikanten geven vanaf 1 october nog maar één jaar.:Z

In Europa is het binnenkort verplicht 2 jaar garantie te geven. Veel fabrikanten (WD, Maxtor, Seagate) hebben reeds aangekondigd toch door te gaan met garantietermijnen van 3 of zelfs 5 jaar. Degene die dat niet doen, moeten zich aan de 2 jaar houden.

Slechts 1 jaar garantie zal waarschijnlijk voor de VS gaan gelden.

Geef zo’n schijf eens een low level format. Meestal doet hij het dan wel weer. Elke harde schijfboer heeft er op zijn website tooltjes voor.

Originally posted by Mgompie
Geef zo’n schijf eens een low level format. Meestal doet hij het dan wel weer. Elke harde schijfboer heeft er op zijn website tooltjes voor.

Dat heb ik 1 keer gedaan met andere HD maar na 2 weken was het weer het zelfde. Kameraden op internet hadden me toen al gewaarschuwd dat ik dat niet moest doen. Garantie he

Ik heb nog een vraagje:
Ik heb nu 2 maxtors 80 gb in raid stripped staan maar maxtor tools ( max blast 2 ) kan die niet zien. Ziet gene raid.
Met mijn IBM’s gebruikte ik IBM Feature Tools en daar ging dat perfect mee. Ik heb die voze maxtor dudes hier al over gemaild dat ze een beter tool moesten maken :slight_smile: en dat IBM dat wel kon :slight_smile: Ik kreeg van hun als antwoord dat ik mijn hd’s maar op prim & sec master moest hangen als ik ze wou testen.
Baah, voor mij is dat een hele karwei ( kabels en die shit :slight_smile: )
Is daar misschien iemand daar ook iets op weet misschien ?

@fordcapri: Probeer die IBM tool eens op je Maxtor hdd’s… vaak werkt dat probleemloos!

Wat heeft een low level format met garantie te maken?

Dee-ehn dat werkt niet :slight_smile:
This is not a IBM hd zegt die dan ofzo iets in de naad :slight_smile:

low level format kan sectoren soms repearen maar ze gaan ook terug sneller kapot dan normaal goede sectoren. Dit heb ik aan de hand gehad nl. 2 weken na low level format was die weer kapot.
Trouwens bad sectors = nieuwe hd als die onder garantie is.