Hoe kan ik wav bestanden kleiner maken?

vbimport

Ok, het zit zo.

Ik heb de hele top 40 ge-DL, nu wil ik het in totaal op 2 cds kwijt, maar op iedere cd (ik gebruik 80 min) zit ik er net zo’n 2 a 3 minuten over.

Hoe kan ik zeg maar wav bestanden compresse ofzo, maar dus niet een gedeelte er af knippen.

Alvast bedankt.

Bedoel je dat je er audio-cd’s van wilt maken?
Of wil je ze op een cd-rom branden als wav-file?

Als je er audio-cd’s van wilt maken kun je alleen een liedje eraf kicken ofzo, en als je een cd-rom brandt dan kun je ze nog met een bepaalde compressor bewerken, in je Sound Recorder staan er als het goed is een heleboel, zoals (hee!) Fraunhofer MPEG-III compressor (maar ja, die top 40 was waarschijnlijk al in mp3 hè!)

Dus ik ben bang dat je dan een liedje eraf moet kicken…

Jaja, ik heb het al omgezet van mp3 naar wav, maar kan het dus niet kleiner krijgen?

Ik heb gehoort van een progie die het inderdaad kleiner kan maken, waardoor het in feite sneller speelt. Maar ik weet niet welke dat is.

Je kan je liedje openen met de standaard geluidrecorder van windows en dan saven in een lagere kwaliteit .

gebruik 80 min cd’s van TDK die kan je met een plex overburnen tot 83.xx minuten (xx= aantal seconden weet ik niet)

The MAzTER

Cool Edit PRO heeft een time-stretch optie. Hiermee kun je een geluidsbestand versnellen zonder dat de toon omhoog gaaat. Maar dit zal je niet veel tijdswinst opbrengen denk ik, hooguit een aantal seconden. Wil je 2/3 minuten extra hebben dan moet je de tracks zooooo versnellen dat ze niet meer om aan te horen zijn.

Als je een audio CD maakt kun je ook de intro´s + uitro´s van opvolgende nummers door elkaar mixen (met Cool Edit PRO), dat scheelt vaak ook nog wel wat seconden. En je kunt misschien ook nog erg lange intro´s wat afkappen.

Download anders gewoon nog meer coole tracks en maak er 3 CD´s van! Zit je alleen weer dat de 3e CD te weinig ruimte bied maak je er vier CD´s van…euhm

[This message has been edited by Nostrofu (edited 17 June 2000).]

OK, een paar truukjes!
Ten eerste: maak iedere plaat precies zolang dat’ie met muziek meteen begint en meteen stopt als de plaat is afgelopen, geen intro of outro per plaat!
Ten tweede: zet de pauze tussen de platen op 0 (cdrwin, nero)
Ten derde: overburnen (weer nero, cdrwin) en voila, past prima, ik schat dat je zo een cd krijgt van een 80 a 81:xx minuten, geen probleem over het algemeen (behalve als je een writer hebt die niet zover gaat zoals een HP8100…).

Greeeeeeeetzzzzzzzzzzzz

er bestaat ook een programma wave cutter. Het zegt dus ook al wat het doet. Ik heb geen url voor je en weet niet of het goed werkt.

succes

Ok, iedereen bedankt voor jullie reacties,

Het is mij nu gelukt met Cool Edit 2000.

Ik heb de eerste cd nu gebrand. En het past er nu allemaal op.

Bedankt.

Heb je Twilight ? Op de 47 staat MP3 Bee.
Installeer dat en convert je mp3kes daarmee, je WAV bestanden worden niet groter dan 38 Mb.