Hoe herinstaleer ik een compaq pc

vbimport

Hallo,ik heb een groot probleem mijn harde schijf c is gecrast ,ik heb een nieuwe gekocht maar ik kan windows xp pro niet installeren ik heb al alles geprobeerd,
het is een compaq presario wie kan mij helpen
vriendelijke groeten Freddy

Goedemorgen

Uit je verhaaltje kan ik niet goed opmaken wat je ervaring is met het installeren van software en andere pc-gerelateerde zaken. Sorry dus als ik je kwets door je kennis wat te laag in te schatten… Verder is het handig om iets meer informatie te geven.

Wordt de harde schijf herkend… kijk eens in je bios (meestal F1, F10 of DEL, maar wordt vermeld in je opstartscherm)

Zo ja, prachtig, zo niet;
Heb je de jumper achter op de hardeschijf hetzelfde geplaatst als op je oude hardeschijf. Meestal Master.

Is je nieuwe hardeschijf niet groter dan wat je moederbord aankan. Sommige oudere pc’s hebben nog een limiet van 8,4GB of 32GB.

Als je hardeschijf wel wordt herkend…
Staat je bootvolgorde goed… dwz de opstartvolgorde van alle opstartbare apparaten in je pc. Zou je moeten kunnen vinden onder het kopje opstartdevices (oid) in je BIOS. Je cd-romspeler zou op nr 1 moeten staan wanneer je van cdrom op wilt starten, immers je wilt je winxp vanaf cd installeren (neem ik aan).

Het installeren zelf gaat op een paar vragen vanzelf. Of mogelijk dat je daar juist je problemen tegenkomt.

Nja, iig iets meer informatie zou wel handig zijn.
En mocht ik je hier al mee geholpen hebben, succes ermee…

Beste,mijn harde schijf kent hij wel degelijk en de bios staat ingesteld opstarten van cdrom dus dat is het probleem niet ,als ik opstart met de cd van windows xp begint hij te instaleren kan ik partities maken en formateren maar eens hij geformateerd is sluit sluit hij af en start hij opnieuw op en dan kan ik niets meer,als ik dan opstart met de cd van compaq zelf krijg ik wat informatie van uit de bios en dat ziet er ook goed uit en beneden van die informatie staat een A:\EN IN DE HANDLIJDING STAAT TYPE VOOR DE A:\SYS C:ALS IK DAT DOE KOMT ERONDER TE STAAN SYS C: EN DAN WEET IK HET NIET MEER EN VIND ER OOK NIETS VAN TERUG IN DE HANDLEIDING.dE PC IS MAAR 2 JAAR OUD EN DE HARDE SCHIJF IS ER EEN VAN 75 GB.wAT IK VREEMD VIND IS DAT IK ER GEEN WINDOWS CD BIJGEKREGEN HEB WAN HET WAS DE HOME VERSIE VAN XP DIE ER OP STOND IK HEB JUST EEN CD VAN COPPAQ ER STAAT HET VOLGENDE OP RECOVERY CD FOR USE WITH ?QUICKRESTORE?IF WINDOWS WILL NOT START OR TO MAAK AN EMERGENCY DISKETTE DAT IS AL WAT ER BIJ WAS + EEN CD VAN MICROSOFT MET DRIVERS VOOR KLAVIER EN MUIS .iK HOOP DAT U MET DEZE INLICHTINGEN VERDER KUNT HELPEN.
VRIENDELIJKE GROETEN FREDDY.

Whoa, zet die CAPS-LOCK toets eens uit joh! Dat wordt opgevat als schreeuwen.

Een comcrap dus. Rotdingen om te herinstalleren, want je krijgt er inderdaad geen cd-rom bij.

Meestal wordt er een aparte partitie (Een deel van de harddiskruimte die onder een andere schijfletter wordt aangeroepen) gemaakt waar een zogenaamd image (1 groot bestand waarin alle besturingssoftware zit) staat.

Je hebt bij de Comcrap een herinstallatie (Recovery) cdrom gekregen waarmee je dit image kunt terugzetten. Windows zal dan weer opstarten zoals bij de aanschaf van de Comcrap. De procedure is als volgt:

• Start de pc op
  • Doe de recovery cdrom in de cd speler
  • Zet de pc uit
  • Start de pc op

Bekijk nu of de pc informatie van de cd speler af aan het halen is. De computer wordt nu opgestart via de recovery cdrom. Zo niet, dan is de recovery cdrom niet opstartbaar.

Neem anders even contact op met de HP (die zijn nu eigendom van Compaq) helpdesk. Zorg dat je het model en typenummer van de machine bij de hand hebt.