Hoe deel je internet met 3 of meer pc's?

vbimport

Ik heb sinds kort een 3de pc erbij en wil dus via een hub (sitecom 8 poorts 10/100 MB) het internet delen. Voorheen had ik altijd 2 netwerkkaarten in mijn pc en gebruikte een crosscable om 2 pc’s met elkaar te verbinden. Daarbij gebruikte ik Sygate om het internet te delen.
Mijn vraag is nu, hoe doe je het met een 3de pc? Het bovenstaande verhaal werkt niet meer dus…

Graag antwoord op het volgende:

1. Welke (extra) kabels moet ik gebruiken?
  2. Welke software
  3. Welke instellingen
  4. eventuele extra tips en trucs…

http://www.hardwareinfo.nl/achtergrond.php?id=20

dit is wel makkelijk hier staat alles in.
als je nog vragen hebt, wij hebben nu ook een netwerk, dus stel ze maar :slight_smile:

het artikel heb ik zojuist gelezen maar er wordt niet echt antwoord gegeven hoe je de hub moet gebruiken en welke kabels (ik weet dat het geen crosscable moet zijn als je 3 of meer pc’s wil verbinden). Er zit op de hub een ingang “Uplink”. Wat betekent dit en welke software enz is er nodig om 3 pc’s met internet te verbinden.
O ja, 1 pc: w2k server, 2de pc: w2k prof, 3de pc win98se

Probeer hier eens :

http://home.soneraplaza.nl/mw/prive/elkroeske.knor/networks.htm#Section%20one

…of anders bij onze collega’s van Computer Totaal forum, Tweakers forum…staat ook wel 1 en ander over netwerken.

Het enige wat je hoeft te doen is ipv die crosskabel tussen je 2 PCs nu een gewone kabel van de je interne netwerkkaart (dus niet die van je kabelmodem) naar de hub, en die andere 2 computers ook met een gewone kabel naar de hub.
Uplink is er voor bedoeld om weer een volgende hub op aan te sluiten zodat je weer meer poorten hebt. (is eigenlijk een gewone aansluiting maar met andere bedrading zodat je geen crosscable hoeft te gebruiken.)

Originally posted by the_Matrix
Het enige wat je hoeft te doen is ipv die crosskabel tussen je 2 PCs nu een gewone kabel van de je interne netwerkkaart (dus niet die van je kabelmodem) naar de hub, en die andere 2 computers ook met een gewone kabel naar de hub.
Uplink is er voor bedoeld om weer een volgende hub op aan te sluiten zodat je weer meer poorten hebt. (is eigenlijk een gewone aansluiting maar met andere bedrading zodat je geen crosscable hoeft te gebruiken.)

Ok, ik heb het bovenstaande gedaan en kan nu wel de andere PC’s zien en benaderen. Alleen kan ik niet internetten!!! Welke instellingen/aanpassingen moet ik nog verrichten. (Ik gebruik nog steeds Sygate om op internet te komen)

tip: je kunt wel een crosscable gebruiken…bijvoorbeeld 1 pc met crosscable (als je die toevallig al had) en daarnaast 2 pcs met gewone …maar dan kan je de laastste poort nie gebruiken (poort 8 dus)!

Originally posted by -=HeadLesS=-
tip: je kunt wel een crosscable gebruiken…bijvoorbeeld 1 pc met crosscable (als je die toevallig al had) en daarnaast 2 pcs met gewone …maar dan kan je de laastste poort nie gebruiken (poort 8 dus)!

Wacht es ff, de bovenstaande constructie heb ik idd. (1 crosscable en 2 gewone) maar hoeveel netwerkkaarten moet ik wel niet in mijn pc met internetverbinding hebben?
Er gaan dan toch twee pc’s de hub in en de andere is verbonden met de pc met internet???

Hetgeen je dus hebt is 1 pc verbonden via crosscable met een andere maar ook met de hub? En een andere die alleen met de hub is verbonden? Dat is om problemen vragen maar kom. Het beste is via een gewone UTP-cabe (cat5) alledrie je pc’s te verbinden met de hub. Dan heb je in een PC een tweede netwerkkaart die je verbinding met het Internet arrangeert (dus slechts 1 pc met twee netwerkkaarten) en dan kan je via een proxy (Winroute v4.1, Wingate,…) gewoon instellen dat ze als proxy je pc gebruiken die inbelt op het internet. Duid dan wel de netwerkkaart aan van je interne netwerk en als uitgaande gebruik je dan die voor te verbinden via de kabel.

Begrijp je dit een beetje?

Kan ik trouwens van mijn cross cable weer een normale kabel maken? Wat moet ik dan doen? Want ik heb een crosscable die 30 meter lang is en vind het zonde om het niet meer te gebruiken.

Ja hoor. Aan de ene kant de RJ connector er afknippen en dan de kleuren van de aders exact hetzelfde als van de andere kant steken in de nieuwe connector en met een speciale tang vast knijpen.

Klaar is Kees.