Het Limburgs is geen dialect!

vbimport

Van fok:

Het Limburgs is een zelfstandige taal. Dat zegt Jean Frins in zijn scriptie. Hij deed als student aan de universiteit van Groningen onderzoek naar de vraag of Limburgs een dialect van het Duits of Nederlands is of niet.

Hij liet 50 personen die tussen Eupen en Aken wonen 114 zinnen in het Limburgs beoordelen. Ze moesten vervolgens aangeven of die zinnen correct geformuleerd waren in het Nederlands of Duits. Hieruit concludeerde Frins dat het Limburgs niet alleen specifieke woorden kent, maar ook syntactische kenmerken die in geen enkele andere taal ter wereld voorkomen.

Mee eens of niet… en waarom?

Niet alleen een aparte taal, tis gewoon een apart volk. Maak het onafhankelijk! Grote muur eromheen en dan vol water laten lopen. :wink:

Limbabwe… waar iedereen een stomme voornaam heeft… :wink:

Correct! En als we dan toch bezig zijn, dan doen we hetzelfde met Friesland. :iagree:

@dansmug, Belg = Ben eerst Limburger geweest

Het boeit me voor geen ene meter, maar de acties van Veldeke Limburg zijn wel lachen. Asterix in het limburgs, alle gemeenteborden een extra bord met de limburge naam. Het lijkt erg veel op Friesland nadoen, wat ik ook eigenlijk geen aparte taal vind.

En als het al een aparte taal is, waarom moet je daar in godsnaam zo conservatief en apetrots op zijn. De gehele wereld handelt in het Engels en het Spaans en dan zouden een paar miljoen mensen hun “cultuurtaal” zonodig moeten behouden. Flikker toch op.

Correct! En als we dan toch bezig zijn, dan doen we hetzelfde met Friesland.

Moet ik ff voor in actie komen. Ben dan welleswaar een stukje import, maar om me eigen nou te laten verzuipen voor een andere taal, danwel dialect. Nee. Misschien dat het wat diplomatiser op te lossen is.

het zijn gewoon nederlanders… verder doet het me weinig. Als het maar niet zo wordt als Friesland… daar klopt je land kaart niet meer met de naamborden :frowning:

Ach ik heb niets tegen het Limburgs, zo lang de Limburgers ook maar geleerd krijgen zich in de rest van het land / de wereld goed verstaanbaar te kunnen maken. Zelf spreek ik ook Limburgs (maar ook Nederlands, Engels en enigzins Duits en wat Frans).

Het kan me iig niet interesseren of het een aparte taal of enkel een dialect is… ik vind het wel best zo :).

Het is grappig te horen wat mensen over Limburgers denken. Nu snap ik wel waar dat beeld vandaan komt, hoe fout het af en toe ook moge zijn.

Je kan toch zwemmen. :wink: :bigsmile:

Limburgers zijn gewoon reserve Duitsers :wink:

Ach so… Ich dachte schon, was ist flasch mit mir? :smiley:

(excuses voor de spelfouten)

Limburgs is geen taal, want Google is niet in het Limburgs verkrijgbaar :wink:

(wel in het Fries!)

Dat van die muur vind ik wel schitterend!!! De aarde warmt op, Holland verzuipt omdat het volloopt door de stijgende zeeen en die Hollanders kunnen het droge hoger gelegen Limburg niet binnen door die muur. Hahaha. Goed idee!!! A dirty mind is a joy forever.

Ik denk niet eens dat ze naar Limburg willen. Ze kunnen altijd nog naar Drenthe…wat ook hoger ligt

:slight_smile:

Ik pak m’n bootje wel. :stuck_out_tongue:

Wat heeft iedereen tegen Limburg(ers)…??

Ik weet het ook niet… om de een of andere reden hebben 10 provincies wat tegen Limburgers en hebben Limburgers wat tegen 10 provincies. Nja dat geld natuurlijk niet voor iedereen, maar het komt nogal voor…

Ik heb het ook nooit begrepen. Ook niet waarom wij Limburgers iets tegen “Hollanders” hebben… (ik heb er dan ook niets op tegen).

Ik ken niet veel Limburgers… Stuk of 15 denk ik… en allemaal zijn ze aardig :stuck_out_tongue: ik heb iig niets tegen ze… en ook niet tegen die taal… vind het wel leuk klinken :smiley:

Ik heb niets tegen Limburgers, zijn over het algemeen aardige lui… Om een of andere reden vind ik het wel leuk om ze belachelijk te maken… Net als belgen enzo… :wink:

Misschien dat in ze in Limburg nog steeds spijt hebben dat ze ooit veroverd zijn op Vlaanderen door die Hollanders :wink: