Het laden van NiMH accu's

Ik heb vandaag een nieuw setje NiMH penlites gekocht. Deze hebben een capaciteit van 2000mAh.
Mijn lader is van de Hema (eigen merk) en dient handmatig op de capaciteit van de accu ingesteld te worden. De maximale capaciteit is 1600mAh. Deze lader is processorgestuurd en begint zodra de accu vol is met druppelladen.

Nu heb ik zo het vermoeden dat deze lader zodra een accu een capaciteit van 1600mAh bereikt heeft stopt met laden (en dan gaat druppelladen). Is dit correct? Of gaat hij ondanks de 1600mAh instelling toch verder naar 2000mAh?

Ik zou het niet weten…hema informeert daar ook niet over natuurlijk :rolleyes:

Ik denk dat ie gewoon door laad (bij mijn NiMH lader blijft ie denk ik door laden, want ze blijven altijd warm).

Originally posted by Dee-ehn
Nu heb ik zo het vermoeden dat deze lader zodra een accu een capaciteit van 1600mAh bereikt heeft stopt met laden (en dan gaat druppelladen). Is dit correct? Of gaat hij ondanks de 1600mAh instelling toch verder naar 2000mAh?

Volgens mij stopt de lader dan met laden, omdat deze ook de capaciteit van 2000 mAh moet halen. Als je de batterijen trouwens onvolledig oplaadt en dan gaat gebruiken, gaan ze na verloop van tijd sneller leeg dan wanneer je ze volledig zou laden, dus lijkt het mij in ieder geval raadzaam om een lader te gebruiken die 2000 mAh aankan.

Succes ermee!
Roland

Is er wellicht een manier om dit betrouwbaar te meten?

NiMH accu’s zouden eigenlijk geen last mogen hebben van het geheugen effect. In het ergste geval wordt het maximum in het geheugen gelegd bij 1600mAh, dat is geen ramp. Ik was sowieso niet van plan €60 voor een lader neer te tellen…