Het grote Pinkpop verslag

vbimport

3 Dagen Pinkpop..

Zoals beloofd ontvangen jullie bij deze een compleet verslag van mijn ervaringen; op het
Pinkpop-terrein.

Laten we op zaterdag beginnen, toen begon Pinkpop immers :wink:. Tegen de tijd dat we aankwamen (zo rond 18:30) bleek dat er geen armbandjes meer beschikbaar waren bij de ingang. En tja, zonder kom je niet bij je. Na een redelijk lange bus- en wandelreis kwamen we aan bij de entree, waar we na een kwatiertje wachten eindelijk naar binnen mochten (we waren zo rond 19:45 binnen!)
Zo begon voor ons Pinkpop met Heather Nova (en dus helaas niet met P.O.D. of After forever, zoals gepland). Het was best een aardig optreden van haar, niet bijsterend verassend, maar zeker niet slecht. De muziek was redelijk leuk en de sfeer was ook wel goed.
Na het optreden van Heather Nova was het tijd voor Bush. Hiervan had ik zelf niet al te hoge verwachtingen, aangezien Bush nogal een depri-image om zich heeft hangen. Niets bleek minder waar te zijn, het optreden was zeer levendig, goed verzorgd, sfeervol etc etc. Hier heb ik weinig op aan te merken, behalve dan dat het erg goed was!
Toen eenmaal Bush afscheid had genomen was het tijd voor ons om naar Live te gaan luisteren. Ze waren al begonnen (zonder mij;)) maargoed dat mocht de pret niet drukken. Ook dit optreden beviel me zeer goed. Het was een echt mooi luister-optreden: veel akoestische nummers. Ergens had ik een beetje het idee op een hippie feest te zijn, aangezien Ed Kowalcyck (schrijf ik dat goed?) duidelijk een boodschap van love & peace het publiek instuurde. Ook dit concert was gewoon erg goed, een mooie sfeer en zeer goede muziek.

Zaterdag was afgelopen en zondag kwam, zoals dat iedere week gebeurt :). Het eerste optreden dat gegeven werd was door Racoon. Slecht was het niet, maar het stelde (voor mij althans) niet al te veel voor: de muziek was zeer saai te noemen, iedere keer hetzelfde jasje om een ander plaatje.
Na afloop van Racoon was het tijd voor Di-Rect. Afgezien van het feit dat ik van Di-Rect helemaal niets goed verwachtte viel het me nog mee. Ok, het was duidelijk dat ze nog jong, onervaren en zeer commercieel zijn, maar toch was het aan te horen.
Voor de volgende band, Alien Ant Farm, gold min of meer hetzelfde. Leuk om eens aan te horen, maar absoluut niets bijzonders, verassends etc etc.
Gelukkig bood de zondag ook nog goede dingen. Het mooiste wat we gezien hebben was de volgende act: Dropkick Murphy’s. Dit optreden blonk op vele vlakken echt uit. Het was extreem gezellig, de muziek was heel erg leuk (o.a. punkversies van allerhande Ierse volksliederen) en de interactie met het publiek was enorm! Hier heb ik me echt mateloos geamuseerd.
Kort na afloop van dit te gekke optreden was het tijd voor Faithless. Ik had hen al eerder gezien op Pinkpop en had er een vrij hoge verwachting van. Helaas bleek mijn verwachting een beetje te hoog liggen en viel het optreden vies tegen. Af en toe een leuk nummer, maar over het algemeen was het niet al te goed. Ze moesten het echt hebben van de klassiekers die iedereen kon meespringen/zingen. Jammer, maargoed.

Eindelijk was het tijd voor de grote dag: Maandag. Zoals altijd is de maandag de grootste dag van het festival. De eerste optredens waren gelukkig niet veel soeps, dus hadden we tijd zat om te winkelen.
Rond de klok van 12:45 begon Jewel haar optreden. Wederom niet bijzonder, maar leuk om al zonnende ernaar te luisteren. Wel mijn respect voor Jewel trouwens, aangezien ze met gebroken rib op het podium stond!
Jewel afgelopen? Ja, dan gaan we naar de Black rebel motorcycle gang. Ik had het niet verwacht, maar het was best goed te noemen. Ze speelden met z’n drietjes een beetje spacey rock’n roll muziek. Erg leuk en redelijk origineel….!
Ondertussentijd was het al weer 14:45 geworden en Kane begaf zich op het podium. Als regelrechte Kane-hater (commercielere alternatievelingen bestaan immers niet) beviel me dit optreden best goed: het was puin. Nja, dat is wellicht een beetje erg zwart-wit uitgedrukt, maar veel soeps viel het niet te noemen.
Na nogmaals een uurtje gewacht te hebben kwam Muse op het podium. Van hen had ik eigenlijk nauwelijks verwachtingen aangezien ik hen albums ook niet alles vindt. Niets bleek echter minder waar, ze zetten een spetterend, fris, enthousiast en energiek optreden neer. Het publiek was onder de indruk, Dee-ehn ook :).
Na het optreden van Muse hadden we eventjes pauze genomen. Bij het optreden van Lenny Kravitz waren we weer terug. Dit concert was wel zeer druk bezocht en dat was maar goed ook. Lenny’s laatste cd’s mogen dan weliswaar niet zo geweldig meer zijn, op het podium speelt hij de sterren van de hemel. Mooie solo’s, goede improvisatie, veel sfeer (iedereen zong en zwaaide mee) etc etc….. gewoonweg perfect. Mijn conclusie: Lenny rocks!
System of a down was de volgende op het lijstje. Aanvankelijk dacht ik dat dit concert niet veel voor ging stellen (het klonk nogal zielig) maar gelukkig bleek dit niet waar; een defecte microfoon en versterker hadden dit veroorzaakt. Eenmaal alles gerepareerd ging het concert van 75 minuten verder. Het was gewoon geweldig: lekker snelle metal, dolle mensen en een strakke show (vooral de gitaarsolo was gewoonweg tegek).
En tja… toen… toen was het tijd voor de afsluiting van het gigantische festival.. met Rammstein. Als die-hard Rammstein-fan (nja, zo ongeveer;)) besloot ik hier met volle teugen van te genieten. Dat heb ik gedaan ook, het concert zat goed inelkaar: veel vuurwerk en andere effecten ter ondersteuning van de heerlijke muziek. Toch was het niet perfect: de interactie met het publiek was zeeeeeeeeer mager te noemen en het feit dat ze niet gefilmd mochten worden (en zodoende op het display voor de mensen die verder af stonden ook niets te zien was) was ook erg jammer. Wat ook een beetje jammer was, was dat door de grote afstanden die het geluid af moest leggen (het was immens druk, dus er stonden ook mensen heel erg ver achteraan) het geluid op sommige punten niet meer goed tot zijn recht kwam…
Om 22:30 was het gedaan, na een korte speech van Papa Pinkpop en een mooie partij vuurwerk was het tijd om het festivalterrein voor weer een jaar te verlaten :(.

Al met al heb ik wederom van ons festival genoten. Het was niet perfect, maar dat kan ook niet natuurlijk.
Het programma was best aardig; niet het beste ooit, maar toch zeer zeker de moeite waard!
De sfeer was dit jaar erg goed: er was eigenlijk niets van ruzie ofzow. Ook het weer was erg goed, daar was ik dan ook erg blij meej.
Op sommige punten hadden er lichte veranderingen plaatsgevonden. Zo waren al de winkeltjes van het festivalterrein verwijderd en verplaatst naar het aangrenzende terrein van de Auto-kino (zo’n Amerikaanse drive-in bioscoop). Tevens draaien op dit terrein ’s nachts op het gigantische scherm films. Zo hadden we de kans om Scary movie II, Ocean’s Eleven en Blade II te bekijken. Dit hebben we om allerhande redenen maar gelaten :wink:.

Verder heb ik maar weinig aan te merken… het was gezellig en volgend jaar zal ik normalerwijs gesproken weer van de partij zijn. Ja, dat is het wel waard! Misschien dat ik dan zelfs op de camping ga staan. Ok, ik heb een enorme hekel aan tenten en kamperen, maar de hele nacht doorfeesten heeft wel wat (niet dat ik nu veel anders heb gedaan maar dat is een tweede :wink:).

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje te begrijpen is. Ik ben niet al te helder momenteel (nog steeds een beetje verdoofd van 3 dagen feesten) dus het kan wel eens zijn dat ik allerhande vreemde zinnen ofzow heb getiept. Ik ben echter te lui om het allemaal na te lezen :wink:).

Het is niet mijn muziek, maar ik kan me voorstellen dat het erg gezellig was, ik vind dit van houseparties ook altijd, bewijst ook dat grote groepen best kunnen zonder geweld !

[reclame]

Als we het toch over een feest hebben, zaterdag in Groningen, Huize Maas, DJ Marco V, Rank1, en onze eigen DJ Maarten van ons IRC kanaal #cdfreaks. Zeker de moeite waard !

[/reclame]

Ik was d’r ook (zij het alleen 's maandags)…

Lekker verbrand (auw)…

Ramstein had inderdaad een supergave licht en vuurwerk show! Ik ben niet zo’n fan van duitse marsmetalmuziek, maar deze mannen weten wel een spektakel neer te zetten!!

Jammer inderdaad dat er niets gefilmd was. Ik hoorde later van iemand dat de Pinkpop organisatie hierover vrij “pissed off” over was en als “wraak” tussen de (duitse) metalmuziek die men voor de show als opluistermuziek draaide, de tune van “soldaat van Oranje” draaide. :wink:

Het schijnt dat Ramsteiners aan dit nummer een ongelovelijke fucking hekel hebben… hehehe, wel humor!

JoKuM:Dn

ook alleen maandag en ook verbrand :slight_smile: maar zeer de moeite waard :smiley: :smiley:

Originally posted by DoMiN8ToR
[B][reclame]

Als we het toch over een feest hebben, zaterdag in Groningen, Huize Maas, DJ Marco V, Rank1, en onze eigen DJ Maarten van ons IRC kanaal #cdfreaks. Zeker de moeite waard !

[/reclame] [/B]

Ben benieuwd of DJ Maarten ook wat is! Hmmm… zie net dat hij aan de vroege kant speelt, weet niet of ik dat wel redt.

:smiley: