Herstellen verbinding na instellen WPA-sleutel

vbimport

Ik ben nu zo’n anderhalf jaar in bezit van een draadloos router/switch (planet wr-410). Als beveiliging heb ik een MAC-adres filter ingesteld. Angst voor inbraak heb ik niet, maar een aantal dorpsgenoten hebben inmiddels ook een draadloos netwerk aangeschaft en meldde dat mijn netwerk onbeveiligd was. Niet dat ze erop kunnen komen, maar toch.

Omdat het er niet voor niks opzit heb ik een WPA sleutel ingevoerd. Netwerk wordt nu als beveiligd weergegeven bij de buren. Alles goed en wel, maar het vervelende is nu dat bij het opstarten van XP er 9 vd 10 keer niet automatisch verbinding kan worden gemaakt met het netwerk.
Omdat mogelijk de software bij de netwerkkaart beter zou werken heb ik “draadloos netwerk automatisch configureren” uitgeschakeld en deze software vervolgens gebruikt. Dit resulteerde in exact hetzelfde probleem.

Router heeft ook nog de optie voor WEP (64 en 128 bit), alleen wordt daar oa gesproken over een radiusserver. :confused: En aangezien bij het updaten van de router de ingebouwde helpfile niet is geupdate (is al een mailtje over gestuurd naar de fabrikant) komen deze termen dan ook niet voor in deze file.

Mogelijk dat iemand een oplossing heeft om het verbinding maken wat soepeler te laten verlopen… 't Is geen ramp ofzo, enkel lastig.

Maar iig, BVD

Hallo,

Ik heb zelf al bij diverse mensen een draadloze router ingesteld. kwam ook steeds jou probleem tegen.

totdat ik zelf een wireless router had gekocht en hier de optie WPA-PSK opzat.

Dit is een soort van wachtwoord dat in de router als key kan worden ingevoerd.

iedere wireless client die contact wil maken wordt gevraagd om die key in te voeren. De versleuteling van de key veranderd steeds. Log vaak op andere netwerken in, maar als ik thuis kom werkt het meteen weer.

Dus de tip is: als je WPA in combinatie met PSK hebt gebruik die optie.
Bij mijn belkin werkt dit vlekkeloos

eh… hier ben ik nog een keer. een radius server is geen optie voor een thuisnetwerk. Welke opties heb je nog meer als beveiliging.
SSID broadcasting uitschakeling is ook zeker een aanbeveling

grtz Marcel

WPA icm PSK gebruikte ik al. 'k Heb het nu (sinds enkele dagen) eindelijk lopen zonder problemen. DHCP-server heb ik uitgezet. Mogelijk dat XP af en toe een DHCP-request deed zonder de WPA-sleutel mee te sturen.

Afgezien van een handmatig ingevoerd (statisch) ipadres link ik al het andere nu door naar het ipadres vd router. Alles werkt weer vlekke(n)loos.

Dank voor je reply trouwens. 'k Was me thread al vergeten moe’k eerlijk zeggen. :rolleyes:

//. Vanwege een “moeilijk” bereikbare plaats in huis maak ik gebruik van de “Extended Range Mode”. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar dit maakt gebruik van een andere versleuteling van data en heeft een lagere snelheid, maar een groter bereik. SSID-broadcasting staat met deze optie automatisch aan en is niet uit te schakelen.