Herman Brood

Is beter zo, weer een junk minder in Nederland. Ik vind het alleen triest dat hij jonge kinderen alleen achter heeft gelaten… En dat hij in het drukke Amsterdam zich eigen te pletter moest springen… had ie beter een overdosis kunnen nemen…

Een hefitge shot Speed of Hero, was meer wat voor hem denk ik :slight_smile:

Volgens mij heeft ie dat vaak genoeg gehad, men zei wel dat Herman Brood een levend wonder was…

Originally posted by Dee-ehn
ps vooral zijn schilderijen zijn oerlelijk… [/B]

tja het waren volgens mij ook zelfportretten
en btw vlogens mij is herman brood alasta man

de enigste reden waarom ik het jammer vind dat die vent dood is, is omdat ik het zielig vind voor zn dochtertje. verder maakte die vent waardeloze muziek schilderijen die gewoon een verspilling van verf waren en was ie gewoon gestoord. mn vriendin vertelde vanmiddag dat een collega van haar toevallig afgelopen weekend 2 schilderijen van hem heeft gekocht dus die zullen nu ook wel in 1x een flinke klap meer waar zijn…

Ik vind sommige uitspraken wel erg bot hier.
Ik ben zowat met zijn muziek op gegroeid mensen die net als ik de eind 70ge en de begin 80ge jaren mee hebben mee gemaakt weten dat ie met zijn band de wild romance goed aktief was en het nr met henry vrienten(ja die van doe maar) als je wint heb je vrienden is altijd nog 1 van me favorieten nrs.

Herman brood was altijd goed voor een lach als ie op tv kwam.
Op 1 of andere manier wist ie altijd wel in het nieuws tekomen.
En van het dak springen van het hilton is ook echt weer typisch herman jammer dat een kleurrijk figuur als hij op zoeen manier een einde aan zijn leven heeft gemaakt :frowning:

hoezo vind je het zielig voor zijn dochtertje als hij een junk is?

Ikzelf had echter niet zo veel last van brood. Eigenlijk profijt omdat hij andere mensen tevreden stelde zodat die geen dingen konden doen die mij ongelukkig maakte.

Echter, toen ik het hoordde dacht ik,

‘‘Als die vent echt kloten heeft, heeft hij zijn sprong geflimd’’

jeez wat een puinhoop moet het daar zijn. +/- 7 liter rode verf over straat, botten ed rondgeslingerd. echt niet normaal. Op de PC kun je niet lang genoeg SOF spelen om de enemys te fileren. Maar als er plots een gozer van het dak springt waar je met je neus op staat, piep je wel ff anders.

Het is, ook al eerder genoemd, echt zijn stijl om iets te doen.

Mensen zullen hier jarenlang over praten. Want als hij door een overdosis was gestorven, was ie begraven en vergeten. Nu zal er nog wel een paar ‘‘vergeten’’ botjes te voorschijn komen.

Waarschijnlijk samenhangend met mijn leeftijd…ik stond regelmatig bij concerten van Brood (eind 70’s / begin 80’s)…vind ik Brood dus wel een prima rocker.
De muziek was -zeker in die tijd- top !!
Denk aan nummers als Saturday Night en het album Spritz.
Dat doet geen NL-band hem na.
(misschien komt Gruppo Sportivo een eind in de richting)

Hoe dan ook…Brood is dood en das toch jammer, er zijn al niet zoveel kleurrijke figuren tussen alle grijze muizen.

Dope sucks.

Brood sprong rond half twee zijn dood tegemoet nadat hij het hoteldak aan de Apollolaan had weten te bereiken. Hij sloeg tegen een dakdeel op de vierde verdieping te pletter.

Op zijn lichaam werd een briefje gevonden waarop stond dat hij geen zin meer in het leven had. Verder meldde het schrijven: “Maak er een mooi feest van. En misschien zie ik jullie nog eens.”

Zijn vrouw Xandra en haar twee dochtertjes Lola en Holly zaten op dat moment bij het circus en werden korte tijd later door de politie ingelicht. Volgens Broods manager Koos van Dijk was Xandra enorm geschokt.

Papa
“Xandra, en ik ook, hadden dit totaal niet verwacht. Herman was sinds kort van de speed af en het ging beter met hem. Ook zijn dochtertjes moeten hun verdriet verwerken: er is niet alleen een groot zanger, dichter en kunstenaar verloren gegaan, maar ook een papa.”

Broods lichaam was door drank en drugs vernietigd en hij was zienderogen afgetakeld. De artiest had het scenario voor zijn zelfdoding enige tijd geleden bedacht en verteld aan een van zijn vrienden, de Haagse schrijver Bart Chabot. “Hij wilde springen”, aldus Chabot. “Of van het Okura, of van het Hilton. Ik raadde hem het Hilton aan. Ik zei dat dat dichterbij zijn woning was. Daar moest hij vreselijk om lachen.”

Het ontzielde lichaam van Herman Brood wordt naar het mortuarium van een ziekenhuis gebracht.

Ook de Rotterdamse cabaretier Jules Deelder, goed bevriend met Brood, weet dat het een weloverwogen keus is geweest. “Hij was lichamelijk totaal in elkaar gestort. Ik vind het goed dat hij zelf de hand in zijn eigen dood heeft gehad. Het past bij de manier waarop hij heeft geleefd.”

Brandweerlieden die Brood gistermiddag vonden, herkenden hem in eerste instantie niet. “Later begrepen we pas om wie het ging”, zegt een woordvoerder. Het lichaam werd met een ladderwagen naar beneden gehaald." Ook de traumahelikopter was ter plaatse.

Brood werd naar een ziekenhuis vervoerd, waar hij in het mortuarium door zijn vrouw werd geïdentificeerd. Hij leefde sinds een jaar, op een steenworp afstand van het Hilton-hotel, weer samen met Xandra, van wie hij nooit officieel is gescheiden. Overigens heeft Brood ook een zoon uit een eerdere relatie, Marcel, die gisteren eveneens werd ingelicht.

Directeur Payer van het Hilton-hotel spreekt van een groot verlies. Brood was een vaste klant in de bar en Payer kende hem dan ook al tien jaar. “Hij was een vriend. Dit is een drama voor familie en vrienden. Uit respect jegens zijn familie zal ik dan ook toestaan dat mensen hier bloemen komen leggen en hun verdriet komen verwerken.”

De aangeslagen manager Koos van Dijk weet nog niet hoe de uitvaart zal verlopen. “Maar Herman zegt zelf in die brief dat er een feestje moet komen, dus misschien doen we dat wel.”

Televisiezenders zonden gisteravond speciale uitzendingen over Brood uit. Fans togen gisteravond naar het Hilton-hotel om bloemen neer te leggen. Ook op internet regende het condoleances.

Combinatie
Voor Herman Brood was het al vroeg duidelijk dat hij in de wieg was gelegd om zowel beeldend kunstenaar als muzikant te zijn. Op 12-jarige leeftijd combineerde hij tekenen met pianospelen. In 1964 meldde hij zich als 17-jarige bij de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem, waar hij er al snel achterkwam dat het maken van muziek vele malen interessanter was dan de schoolse discipline van de opleiding. Via zijn eigen The Moans kwam hij als pianist terecht bij Cuby and the Blizzards van Harry Muskee, waarmee de definitieve stap naar de popmuziek was gezet.

Volgens pop-expert Jip Golsteijn van De Telegraaf eindigde Herman Broods glorietijd als rocker rond 1980. “In juli 1979 was hij met zijn band The Wild Romance op tournee in Amerika geweest, waar hij een aantal voorprogramma’s verzorgde. Kort daarna heeft hij de band laten ontploffen.”

“Maar echt grote hits heeft hij ondanks veel aandacht nooit gekend. Het dichtst in de buurt van een hit komt Never be clever, dat in mei 1979 op de negende plaats stond en Saturday Night uit 1978, zijn eerste succesje met een 23ste plaats in de hitparade.”

Overigens heeft de media-gerichte Brood die eerste single later nog twee keer uitgebracht, in 1992 in een live-versie en in maart 1999 in een jazz-arrangement.

De eerste elpee Street uit 1977 maakte volgens Golsteijn de meeste indruk, een jaar later gevolgd door Shpritsz, waarmee Brood zijn echte doorbraak bereikte. Minder succes dan Brood had verwacht boekte hij met zijn Nederlandstalige platen zoals Als je wint uit 1984 samen met Henny Vrienten en met De Breedbekkikkers de carnavalssingle Maak van uw scheet een donderslag uit 1979.

Volgens Golsteijn heeft Brood er na 1980 van alles aan gedaan om meer een fenomeen dan een rocker te worden. Met succes. “Hij was de bekendste junk van Nederland, maar er is nooit een klacht over zijn lippen gekomen. Wat dat betreft heeft hij alle consequenties die daaraan verbonden waren geaccepteerd. Tot en met de uiterste.”

De telefoon bij zijn platenmaatschappij BMG stond direct na het bekendmaken van het nieuws roodgloeiend. “Ik denk dat Nederland net zo van slag is als wij. Het is hier een gekkenhuis.” Rond zijn vijftigste verjaardag bracht Brood bij BMG nog een cd met zijn grootste hits uit.

Sinds de jaren tachtig manifesteerde Herman Brood zich vooral als beeldend kunstenaar. Met de spuitbus maakte hij graffiti-achtige schilderijen waarmee hij zijn alcohol- en drugsverslaving financierde. Soms werkte hij gewoon in de Kalverstraat tussen het winkelend publiek, aan wie hij zijn fonkelnieuwe werken vaak met succes voor een paar tientjes of honderd gulden verkocht.

Carolien Herweijer van galerie Donkersloot in Amsterdam, waar Herman Brood regelmatig exposeerde, spreekt over een groot verlies voor de kunst- en muziekwereld. “Hij was een heerlijke, lieve man, enig. Hij lapte alle regels aan zijn laars.”

Wassenbeeldenmuseum Madame Tussaud laat weten dat er in het najaar een beeld van de overleden artiest wordt onthuld.

Goed geschreven TDI je kan leuk schrijven.

Maar toch Herman is dood, hij dronk, spoot en snoof maar ons Herman Brood is Dood.

Hmmz ik zat gisteren op nederland 2 en 3 te kijken en vind die vent wel cool. Muziek vind ik ook niet echt boeiend, Saturday Night is wel weer vet :slight_smile:
Ik vind het wel ERG hard als je zegt dat je het niet erg vind ofzo… …vind dat niet echt kan…

Maargoed; ik zat er aan te denken zo schilderij te kopen want ik vond die schilderijen wel cool eigenlijk :slight_smile: Ze zijn wel gek, maarja, kunst is altijd gek… …alleen nou hoef ik die dingen niet meer; zullen wel ERG in prijs gestegen zijn :frowning:

De man is nog geen 24 uur kassie wijlen, en ja hoor:
Peter Koelewijn is gisteren gearresteerd wegens uitlokking.
Hij stond bij het Hilton en zong: KOM VAN DAT DAK AF!

Amsterdam is een smerige stad. Je vindt er echt van alles op straat. Hondepoep, condooms, blikjes en voor het hotel lag zelfs een heel brood.

Staat een hotelgast te mopperen bij de balie: “Toen ik vroeg of u iets speciaals wilde doen voor mijn wittebroodsweken, bedoelde ik niet dit!”

Sinds gisteren zijn er heel wat vreemde vogels gesignaleerd rond het Hilton Hotel. Ze komen waarschijnlijk op het brood af.

Herman had beter in een sloot kunnen springen. Dan hadden de eendjes er ook nog wat aan gehad.

De een z’n dood is de ander z’n brood.

Een bejaarde vrouw is in shock toestand opgenomen omdat ze een flashback had naar de voedseldroppings uit de 2e wereldoorlog toen er opeens een brood uit de hemel viel.

Sinds gisterenmiddag is de handel in drugs in Amsterdam opeens met 50% afgenomen.

Sinds gisterenmiddag hebben al 76 hoeren en 12 bordelen failisement aangevraagd.

Een hotelgast meld zich nogal laat voor ‘t ontbijt. Hij vraagt aan een bediende: “Is er nog wat over?”

Bediende “Nou, u moet wel snel zijn: het brood vliegt weg.”
Herman z’n laatste CD heette Ciao Monkey. Dus is die valpartij bij ‘t Hilton niet gewoon een broodje aap?

Toch…als ik brood was geweest had ik echt iets veel coolers bedacht om zelfmoord te plegen…als kunstenaar zijnde had ie toch wel wat originelers kunnen bedenken als van hilton afjumpen?:confused:

Van de Eifeltoren af springen met poten verf om zich heen :confused:

Originally posted by The MAzTER
Van de Eifeltoren af springen met poten verf om zich heen :confused:

Hard maar leuk :slight_smile:

Misschien was het wel een reclame stunt van Hilton hotel die nog een leuk bedragje bij hem te goed had (voor de drugs) en doormiddel van dit zou het opgelost zijn (anders moesten ze hem zelf uit de weg ruimen).

Als dit niet het geval was eh… wie betaald de rekening van het Hilton hotel dan? Ik neem aan dat ie daar geboekt had.

Originally posted by -=HeadLesS=-
Toch…als ik brood was geweest had ik echt iets veel coolers bedacht om zelfmoord te plegen…als kunstenaar zijnde had ie toch wel wat originelers kunnen bedenken als van hilton afjumpen?:confused:

Maar het briefje was wel geheel in zijn stijl: “Maak er een feest van. En misschien zie ik jullie weer.”
En wat dacht je van zijn uitspraak enkele (weken/maanden) geleden? “Het mooie is als je van een flat springt en je kan vlak voordat je te pletter stort nog net onder de rok van een mooi meisje kijken, dat is prachtig.”

Dat was Herman op en top.
Ik vondt het persoonlijk ook maar een rare kwast af en toe, maar dat geeft nog niet het recht om te zeggen dat je het absoluut niet erg vindt.

Zeg ik ook niet :wink:

hehe wel kewle grapjes :slight_smile: Maarja, toch jammer dat die gek weggevlogen is :frowning:

Originally posted by The Sorcerer
[B]
Maar het briefje was wel geheel in zijn stijl: “Maak er een feest van. En misschien zie ik jullie weer.”
En wat dacht je van zijn uitspraak enkele (weken/maanden) geleden? “Het mooie is als je van een flat springt en je kan vlak voordat je te pletter stort nog net onder de rok van een mooi meisje kijken, dat is prachtig.”

Dat was Herman op en top.
Ik vondt het persoonlijk ook maar een rare kwast af en toe, maar dat geeft nog niet het recht om te zeggen dat je het absoluut niet erg vindt. [/B]

1. dat was wel een grappig uitspraak van dat onder het rokje kijken.

2. iedereen heeft het recht om te zeggen dat hij/zij het niet erg vindt.