Help nodig met ADSL modem

vbimport

Ik heb op mijn ADSL modem (Alcatel) de hack uitgevoerd. Dit werkt prima. De aansluiting is als volgt: van pc naar Safeway Switch. De speedtouch modem zit aangesloten op de switch. Geen probleem. Ik werk met XP. Nu wil ik een 2e pc aansluiten op de modem. Via netwerkkaartje heb ik de pc (met Windows Millenium) aangesloten op de 2e port van de switch. Ik heb bij de tpc/ip instellingen van de netwerkkaart gekozen voor automatisch een IP adres verkrijgen. Echter, de 2e pc krijgt geen verbinding met internet. Wie weet welke instellingen ik allemaal moet opgeven bij Millenium?? Moet ik zelf een IP adres opgeven, of een gateway? Gaarne advies.

ping met die 2e bak eens naar het alcatel modempje.

als ie dat wel doet ligt er een verbinding en is het een instelling.

ook kun je met ipconfig kijken of je wel een ip gekregen hebt van het beestje.

Ping levert niets op. IPconfig geeft 0.0.0.0
Zit dus tijden te kloten met instellingen terwijl het waarschijnlijk de kabel is?

Kruisbestuiving !

Dat zal ik maar even uitleggen :slight_smile:

Je hebt 1 pc die werkt (met een kabel , kabel 1)

Je hebt 1 pc die NIET werkt (met andere kabel , noemen we kabel 2)

gebruik nu kabel 1 eens bij de pc die NIET werkt
en
gebruik nu kabel 2 eens bij de pc die WEL werkt…

doet “opeens” de pc die niet werkte het nu wel EN de pc waar het altijd op werkte het “opeens NIET” , dan ligt het dus inderdaad aan de kabel.

Tja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Heb die 2e kabel nieuw gekocht en direct aangesloten. Ging er niet vanuit dat die niet goed zou zijn en dat het dus in de software zat. Schijnbaar wel. Heb ergens voltmeter liggen zal hem eens doormeten.
In ieder geval bedankt voor die 1e tip.

Heb nu het volgende geconstateerd. Het ligt niet aan de kabel doch aan de switch. (denk ik) Het is een Safeway 8 port 10/100MBIT switch.
De Alcatel is verbonden via de uplink. Ik heb dan nog de beschikking over 8 poorten. Ik ben erachter gekomen dat slechts 1 poort (de 1e) werkt. Moet ik nog iets instellen aan de Alcatel of vergeet ik iets. Kan natuurlijk ook zijn dat de switch defect is.
Vreemd is ook: iedere poort heeft een aantal leds. 1 voor connectie per poort. Als ik de modem in de uplink doe gaat het ledje voor de 1e port branden??

Bij de meeste (goedkope) switches is het zo dat poort 1 zowel uplink als gewoon is. Dat wil zeggen dat poort 1 of voor uplink speelt of voor gewone poort. Prik je dus de kabel in de uplink poort, dan is poort 1 in uplink modem. Anders staat hij in normale mode. Daarom geven de LED’s dit ook aan.

Een uplink poort op dit soort switches verschilt eigenlijk maar op 1 punt van een gewone poort: hij is cross-linked. Een cross-link verbindingskabel tussen een netwerk adapter en een normale poort op een switch heeft hetzelfde effect als een straight verbindingskabel tussen een netwerk adapter en een normale poort op de switch.