Help mijn schoonvader uit de brand

vbimport

Mijn schoonvader zit met een probleem
hij heeft een bestand gedownload van internet en heeft dat bestand gestart. het bestand is waarschijnlijk een virus(ik denk het bijna zeker van wel) het progje in kwestie heeft al zijn mp3(iets van 8000 stuks) en al zijn jpg files gerenamend of iets dergelijks… naar *.vbs

hoe komt hij hier van af???

alvast bedankt namens me schoon pa

:stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

ik heb precies hetzelfde meegemaakt :frowning:

je bestanden (mp3) staan nog steeds op je schoon-pa’s hdd alleen zijn deze “hidden” gemaakt, het is dus belangrijk dat je de opties zo aanpast dat je ALLE bestanden kan zien die op je hdd’s staan.

Default zijn hidden en systeem files verborgen dus je zal daar aanpassingen in moeten maken (je weet vast wel hoe) maar evengoed :

dubbeklik “My computer” dubbelklik op een willekeurig hdd partitie en pull down tools / folder options (ik heb de engelse versie geinstalleerd dus weet niet precies hoe ut word genoemd in het nederlands) vervolgens klik je op “view” en wijzigd daar dus die instellingen (check of uncheck)

je zult dan zien dat je mp3 nog steeds in dezelfde folders staan als waar nu de files staan met de extensie .vbs je zult ze dan weer “visible” moeten maken Op de desbetreffende files staan en proporties kiezen, uncheck “hidden” en klaar is kees.

MAAR VOOR je hieraan begint installeer een virusscanner, want het is een virus, das zeker.

Het virus is zo gemaakt dat ALS je de files weer gewoon hernoemd naar mp3 en de .vbs verwijderd deze dan na een bepaalde tijd weer word geactiveerd met als resultaat dat WEER je files zijn hernoemd EN hidden gemaakt, kan je weer overnieuw beginnen(staat in het register) als je thuis bent in Rededit, dan kun je natuurlijk daar eerst die optie verwijderen. je jpg zijn voor 100% verdwenen, nergens meer te vinden, ik had het geluk NET een backup te hebben gemaakt van al m’n jpg’s als je schoon-pa slim is heeft ie dat ook gedaan, zoniet dan is dat een goede les voor de toekomst moet je maar denken, al is het verschikkelijk.

Dus EERST virusscanner installeren (resident in het geheugen en dan pas je mp3 hernoemen)

succes