Help met HHD

vbimport

Hi all.

Ik heb laast een harde schijf gekocht van WD 80 GB, 7200 rpm, 8 MB Cache, UDMA 100. het werkt perfect maar het geeft niet de juiste totale grootte aan. in plaats van 80 is het 74,5.

ik ben zelf niet veel van hardware en bios als het daar om gaat.

alvast bedankt.

Da’s normaal hoor; de fabrikant geeft een afgeronde capaciteit van 80GB aan, maar in werkelijkheid is het altijd een stuk minder.

De geformatteerde (en dus bruikbare) ruimte op een harde schijf is dus steeds minder. Zo hebben mijn zogezegd “120GB” harde schijven in windows slechts 111GB ruimte.

Fabrikanten doen alsof 1 MB = 1.000 KB
Maar in werkelijkheid is 1 MB = 1.014 KB

Daarnaast is het zoals Wannes zegt, door fomatteren verlies je ook wat ruimte

bedankt voor de snelle replay.

zo iets dacht ik all. maar omdat mijn oude schijf van Seagate staat op 8.4 en in windows geeft die dat precies aan en meer. (84221 bytes)

maakt het eigenlijk nog wat uit met de grootte van je schijf als je de pin op master slave csel en m2 (of zo iets) staat

Dit is duidelijk een geval van het verschil tussen fabrieksgigabytes en consumentengigabytes. Zoals Tax al (een beetje foutief) aangaf, wordt een mega/giga door de fabrikant gelijkgesteld aan 1000 kb/mb, terwijl het eigenlijk 1024kb/mb is.

Dat jouw Seagate schijf een overeenkomstige waarde aangeeft is redelijk makkelijk te verklaren!

1. Des te kleiner de schijf, des te kleiner het verschil
  2. Wellicht rapporteert/rapporteerde Seagate in consumentengigabytes

Onafhankelijk van je setup, hoef je je niet druk te maken over fouten in je setup of defecten aan je hardware…

bedankt voor de uitleg Dee-ehn:bigsmile: ik dacht dat ik een foutje had gemaakt

Je bent niet de enige. :wink:

Tjek link voor verschillende merken met formated capacity.

Volgende X toch maar een maxtor kopen. Want dan hebbie 2 Gb meer. :wink: