Help: filmpje converteren naar video-cd formaat

vbimport

Hallo allemaal,

Hier ff een bericht vanuit de States. :smiley:

Ik heb een filmpje (opgenomen in digital-video formaat) die bewerkt is op de pc, nu in een voor mij onbekend bestandsformaat, die op videocd gebrandt moet worden.

Ik zit met het volgende probleem: ik zit in Amerika en moet mijn vrienden in NL uitleggen per mail hoe ze zo'n filmpje zouden moeten omzetten naar videocd. Terwijl ik zelf nog nooit met videocd bezig ben geweest... :o

Ik weet dat het in Nero (bijna) geheel automatisch kan, maar wat zijn de zaken waar ik/ze op moet letten?

Graag zou ik willen weten wat het aanvangs-bestandsformaat moet zijn en wat vervolgens de makkelijkste manier is om om te zetten naar videocd zodat computerleken (...) er ook uit komen...

Ik weet dat zulke vragen vaak genoeg behandeld zijn en als ik thuis zou zijn zou ik zelf ff gaan zoeken op het internet, maar ik zit dus nu al in Californie, te internetten via een trage dial-up verbinding...

Dus ik hoop dat iemand me in lekentaal/stappenplan kan uitleggen hoe dit probleem het makkelijkste te tackelen is, zodat ik het weer over kan brengen aan mijn vrienden in NL.

Alvast bedankt iedereen!

:smiley:

nou het aller belangrijkst als je met nero werkt is dat het .mpeg is.
en dan kan je het ook gewoon op de pc kijken want een vcd bestand bestaat niet.

dus gewoon mpeg en nero doet de rest

Er zijn nog meer zaken die spelen, nm de resolutie en de refreshrate. Als je het met 25fps hebt opgenomen (PAL) dan zit je goed. NTSC is als ik er niet te ver nazit of 24,โ€ฆ of 29fps. Ook de resolutie is anders bij NTSC.
Als je de mpg in Neroโ€™s VCD compilatie sleept dan geeft Nero vanzelf aan of het bestand geschikt is voor VCD ja of nee.