Heb wat hulp nodig met me systeem

hoi,

heb net dus me ouwe pentium 2 geupgrade naar een athlon xp 1700 op een asusa7a266.
met een 300 watt voeding

toen ik hem de 1ste keer opstartte herkende hij opeens niks meer monitor begon vreemd te flikkeren [stopte later]
en hij herkende niks meer en wat hij wel herkende werkte niet goed, in eigenschappen stond iets van kan bronnen niet localiseren ofzo.

heb dus maar een format gedaan…
maar hij loopt nogal is vast tijdens opstarten.

ook had ik net ff me soundcard drivers eropgegooid rebootte en hij rebootte 5 keer achterelkaar opnieuw op tijdens het opstarten…beetje vaag
ook start ie behoorlijk langzaam op… [langzamer dan me pentium 2]

heb ik iets verkeerds gedaan of vergeet ik iets mischien?
ook zag ik in de bios dat me processor 53 graden is… is dit wel normaal? lijkt me nogal heet heb er maar een ventilator opgezet.

maar om verder te gaan… toen ik hem de 1ste keer startte kawm ik dus in de bios en stond er dat ik de snelheid moest opgeven ofzo… kon kiezen uit 1100 en 1400 geloof ik of manual… ligt het nou aan mij of is die processor van mij sneller?
ik heb hem maar ff op 1100 gezet.

anyway ik heb hier dus niet echt veel verstand van, alle hulp is welkom… moet ik nog wat settings aanpassen in de bios ofzo? kon zo snel niet echt iets heel byzonders daar vinden.
maar het is dus een nieuw systeem dus ik heb geen idee… is me 1ste keer :frowning:
volgens mij is er toch iets verkeerd

alvast bedankt

Eventjes heel kort want ik moet eigenlijk ophouden :slight_smile:

-zorg dat alle kaarten die niet kunnen samenwerken op 1 IRQ een eigen IRQ krijgen (schakel desnoods in je BIOS je COM/LPT poorten uit!)
-de temp van je CPU is wel ok hoor (AMD’s worden nu eenmaal heet), lager is altijd beter (heb je wel koelpasta gebruikt?)
-waarschijnlijk loopt je fsb op 100/200Mhz ipv 133/266Mhz, daardoor loopt je CPU dus ook langzamer…

Ten eerste: wel OS draai je, of probeer je te draaien?! :stuck_out_tongue:
Enne… probeer het allereerst eens met alleen je VGAkaart erin, dus verder helemaal geen insteekkaarten. Nu heb je nm geen insteekkaarten die conflicten kunnen geven. Kijk ff wat ie dan doet.
Check ook ff alle aansluitingen na. Dus alle (!) die er zijn. (mobo enz)

ik draai windows 98,

had eerst in de bios de irq toewijizingen van ‘‘auto’’ naar 1 tot en met 9 veranderd… werkte niet bepaald geweldig… dus heb ik ze allemaal maar terug op auto gezet.

wist niet hoe ik me com n lpt porten in de bios uitkreeg, heb wel 1tje uit weten te krijgen via windows … heb nu geen gele uitroeptekens meer staan in apparaatbeheer.dus waarschijnlijk geen conflicten meer [?]

‘’-waarschijnlijk loopt je fsb op 100/200Mhz ipv 133/266Mhz, daardoor loopt je CPU dus ook langzamer…’’

zat nog naar dat fsb te kijken in de bios heb het niet gevonden
wel vroeg ik me af waar deze opties voor waren en wat ik hier zou moeten invullen/veranderen

-cpu speed [staat nu op manual,behalve manual kon ik trouwens kiezen uit ''1100 ‘’ en ‘‘1466’’ , ik dacht dat de xp 1700 1.7 of 1.47 was?!?]

-cpu frequncy multiple
-cpu / pci frequency [mhz]
-cpu vcore settin
-cpu vcore

heeft allemaal met de snelheid te maken geloof ik…
kon dat fsb dus niet vinden maar wat zou ik hier in moeten vullen? want ik moet nog steeds de snelheid aangeven in de BIOS

alvast heel erg bedankt voor de hulp
Shadow

Vaak kun je de CPU FSB alleen op het mobo instellen dmv een jumpertje of een dip-switch… kijk ff in het boekje van je mobo hiervoor!

Hoi,

Ik heb dat moederbord ook icm een AMD XP 1600+ cpu. Ik moest mijn moederbord of mijn BIOS flashen (ik weet het niet precies, ik heb er ook geen verstand van en heb het dus laten doen) en daarna gaf de pc tijdens het booten wel de juiste cpu aan. Eerst zag hij de cpu gewoon als een AMD Thunderbird. Als je dit gedaan hebt kun je je snelheid naar boven zetten. Ik weet het NIET zeker, maar ik meen toch gezien te hebben dat dit moederbord cpu’s accepteert tot en met 1400MHz. Die 1700+ van jou is dus sneller…

Suc6 er mee !!

hmmmm… na me mobo hand leiding nog een keer doorgelezen te hebben stonden de meeste vragen over de bios gewoon hierin [ja…sorry :(]

maar nu iets anders… heb dus all 2 keer in 5 minuten via ‘‘asus probe v.2.12.09’’ me voltages een onwijze duiker zien nemen [het prog sprinkt dan op me scherm ] terwijl ik alleen wat aant surven ben.

heb zo snel geen software hier om screenshots te maken…
maar de 12v ging dus naar 8v, en de 3v ging naar 1. voor een seconde of 8

ook heb ik me… mainboard [mb] meestal zo 25 graden.een stijger zienmaken naar 64 graden 10 seconde ongeveer.
en nu ik dit aan het schrijven ben ging me 5v dus net naar 1v voor 3 secs
me cpu loopt nu op 1466 mhz
voor de rest niks veranderd in de bios.[ehalve iirq toewijzingen]
rest heb ik ‘‘gewoon default’’ gelaten.

heb nu dus al hw monitor geinstalled ik dacht mischien werkt dat asus prog gewoon nie helemaal 100.

maar dit lijkt me toch nie helemaal gezond… heb al wat andere topics hierover gevonden en kwam meestal neer op een nieuwe voeding… of D-N’s fav … je mem testen :b
paar vraagjes

nieuwe voeding??? [400w bijvoorbeeld]

• kan ik gewoon een 400 watt voeding erin gooien… ik bedoel kan hij dat gewoon aan? niks gaat kapot ?

• wat veroorzaakt dit? … slechte voeding of te lage voeding kon ik al in komen… maar mischien zijn er andere mogelijkheden?

alvast bedankt weer …stel het erg op prijs :smiley:

nog wat XTRA

nu ik een computer game aan heb gezet daalt de boel constant 12v daalt tot 7v voor een seconde of 15/10 dan stijgt ie weer…
zelfde met alles… spel is gewoon opgestart en terwijl ik aant tikken ben gaat dat ding elke halve minuut af

hoe kan ik dit het beste oplossen?
en is dit ook schadelijk voor me hardware? of alleen instabiel?

Euh neej hoor, geheugen testen is nu ff niet nodig :stuck_out_tongue:

Terugkomen op het topic… als ik dit zo lees heb ik een sterk vermoeden dat je voeding niet gezond is… een fluctuerende uitgangsspanning lijkt me inderdaad meestal het gevolg van een brakke voeding. En ja, een voeding kan instabiliteit veroorzaken (schade niet zo snel, tenzij je fans uitvallen door een gebrek aan vermogen!)…

Beschik je over een andere voeding waar je mee kunt proberen?

instabiel…zeker, RTCW normaal spelen lukte echt niet.

nee,geen andere voeding beschikbaar :frowning:
maaruhhh ben wel bereid er 1tje te kopen hoor… wil gewoon me systeem werkend hebben… dit is belachelijk zie de 12v al naar 4 en 3 gaan zodra ik rtcw of unreal aan heb staan, en echt niet 1 keertje.

gelijk maar een 400 watt erin doen? kan geen kwaad toch?
en deze natuurlijk proberen terug te brengen, moet de bon nog ergens hebben.

weer bedankt dee ehn :slight_smile: nou maar hopen dat het met een nieuwe voeding is gefixed

Je kan er gewoon een 400W voeding in knallen hoor! Teveel vermogen is nooit erg, te weinig wel dat zie je nu. Bij mij wilde ut ook nie werken met een 300W voeding, dus heb nu ook een 400W en mijn voltages blijven nu constant!

Even over die ASUS Probe SW; SUX!! Nie gebruiken, geeft verkeerde waardes aan! Maar ik zie dat je al met Hardware Sens Moni bezig bent geweest; goede zaak! :slight_smile:

En nog wat, als het goed is hoef je met die Asus mobo niet met dipswitches te gaan rommelen. Je kan alles in je bios regelen.
Hier nog even de betekenissen voor het geval dat je het nog nie gevonden had.
Als je cpu op 1100 staat ingesteld dan draait ie standaard met een Multiplier van 11x en een FSB van 100mhz -> 11x100= 1100mhz
Stel je em in op 1466 dan laat hij de MP op 11x staan maar zet ie de FSB op 133 -> 11x133= 1466mhz
Zet je em op manual, dan kan je hem zelf instellen. Dus kan je zelf je MP & FSB kiezen. Hierdoor kan je je cpu overklokken, maar dat is een ander verhaal. (tip voor overklokken: weet wat je doet, doe het anders niet!)

Btw, als je gaat flashen, dan flash je het bios van je mobo!

Ff aan Wookie toevoegen: een 400W voeding is natuurlijk prima, maar met een goed werkende voeding moet jouw systeem prima kunnen werken!

(ff voorbeeld geven, ik heb een TB1,2 ghz met 3xhdd, 3x cdrom, fdd, 5 insteekkaarten (waarvan 1 GF2) en nog een hele zooi casefans e.d. en dat loopt op mijn 300W voeding (zo eentje van €25) superstabiel!)

DN: het zal em dan wel in het merk/kwali v/d voeding zitten! Want mijn sys wilde niet meer goed werken zodra ik me cpu-volt omhoog gooide. Dan gingen me voltage gelijk als gekken fluctueren! Wat eindigde in een BSOD! :frowning:

Dus toen maar een 400W gehaald en die kon het wel perfect aan! :slight_smile:

(En dit met een sys met: TB@1,6/2HD’s/1GF2pro/5pci kaarten/DragonOrb7k-rpm koeler/DVD/CDRW/cpu-volt@1,9V)

kutzoot :mad:
voeding omgeruild voor een nieuwe

wel 300 watt weer , wou een 400 watt halen maar ze deden de liteon 24x voor 100 euro weg kan me hp8100 eindeklijk met pensioen.

maar anyway… kutzooi doet weer hetzelfde, of dat zegt asus.
bij dat ‘‘hardware wsense monitor’’… heb ik tot nu toe alleen me mainbord temp van 25 naar 64 graden zien springen [zon 5seconden]
maarja, hwsm springt dan ook niet op je scherm…en hij logt om de 6 seconden. ook vaag dat hwsm opeens me cpu cooler gegevns aangeeft bij ‘‘power cooler’’ deed ie eerst dus bij ‘‘cpu cooler’’

vin dit toch bhoorlijk klote,
denk dat ik hem van de week maar weer ga terug brengen en hopen dat het met een 400w voorbij zal zijn. is nog het enige wat in me op komt

DN mischien is die 300w voeding van jou van betere kwaliteit ofzo… ga het nu maar met een 400w proberen…
als iemand nog ideeen heeft, gooi het maar neer

jullie bedankt voor al de hulp :slight_smile:

nee… gebeurt echt… nu ook 2 keer in hwsm gezien :frowning:

:mad:

Ergens vind ik het moeilijk te geloven dat je temperatuur zo varieert. De temperatuur kan best snel omhoog schieten door de een of andere oorzaak (bijv een uitvallende fan) maar hij kan nooit in 5 seconden terug zijn op het oude niveau!

De conclusie die ik dan ook wil trekken is dat de meting gewoonweg niet klopt. Je meetprogramma krijgt dus een foutieve waarde doorgespeelt.

Dan begin ik me dus langzamerhand af te vragen of het probleem niet in het mobo ligt. Het mobo verricht nl via een sensortje de temperatuursmeting…

dat van de mainboard temp ismaar een keer of 5 gebeurd met
[dat van die laatste reply ging weer over de voltages]gisteren erbij … maar dit von ik idd ook behoorlijk vaag…

geweldig me mobo is niet 100%…
nu je het erover hebt… ik heb trouwens toen ik me cdrom in de lade wou schuiven [toen ik me systeem in elkaar ging zetten] een condensatortje omgebogen, pootjes zijn nog wel heel voorzover ik kon zien ,[zitten een stuk of 8 van die zwarte dingen op het mobo verspreid]

maar uhhh…dit zou er toch niet mee te maken hebben, of dat hoop ik,

enig idee om zeker te weten of er iets mis is met me mobo?

Originally posted by The Shadow
ook vaag dat hwsm opeens me cpu cooler gegevns aangeeft bij ‘‘power cooler’’ deed ie eerst dus bij ‘‘cpu cooler’’

Op je mobo zitten verschillende aansluitpunten voor koelers. Hier 3x.
Als je je koeler op een andere aansluiting aansluit, bv de aansluiting van je chipkoeler mocht je die hebben, dan worden de koeler gegevens onder een andere naam gelogd. Maakt verder niks uit btw.

Maar als ik nou zo je verhaal een beetje volg, dan vertrouw ik je mobo ook nie helemaal meer. Heb je die koeler tussendoor ergens anders op aangesloten!? Niet? En geeft ie nu ineens iets anders aan in HWSM? 1 ding weet ik wel, deze gegevens worden door je mobo geregistreerd.

Je kunt eens proberen je fan direct op je PSU aan te sluiten ipv op je mobo… het zou wel eens kunnen zijn dat je CPU Fan te veel vermogen vraagt van je mobo (heb ik zelf meegemaakt, mobo begaf het telkens door een te zware fan!)…

ik kan weer posten!

het moet bijna wel me mobo zijn
want ik heb me cpu/ of mainboard zien droppen naar 0 graden voor een seconde of 5…
daarna weer terug naar 25 ofzo…
is natuurlijk gelul… hoe kan een cpu of board nou opeens naar 0 graden droppen en geleik weer terug tenzij je hem in de vriezer gooit.

Even over die ASUS Probe SW; SUX!! Nie gebruiken, geeft verkeerde waardes aan!

zag het geloof ik wel in asus probe maar dit prog geeft toch niet zulke slechte metingen door wookie?