Heb je je rijbewijs nog niet?

vbimport

Ik las net dit hier…

Het rijbewijs in ons land moet stapsgewijs worden verdiend. Na een eerste geslaagd examen volgt twee jaar proeftijd. Daarin wordt de beginnende automobilist geconfronteerd met een aantal beperkingen, zoals invoering van een avondklok. Na 24 maanden volgt een herexamen voor het definitieve rijbewijs.

Dat zijn de voornaamste aanbevelingen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

De stichting legt momenteel de laatste hand aan een rapport met daarin een groot aantal suggesties voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Nu kan de automobilist na ontvangst van zijn rijbewijs zijn gang gaan, maar eigenlijk ontbreekt het de betrokkene naar de mening van de SWOV aan voldoende rijervaring.

SWOV-directeur Wegman: “Wij pleiten daarom voor een periode van twee jaar proefrijden, waarna nog een tweede rijexamen wordt afgenomen. Tijdens de proeftijd wordt nieuwe automobilisten dan bovendien een aantal beperkingen opgelegd.”

De stichting denkt daarbij niet alleen aan de strengere alcohollimiet die minister Netelenbos voor beginnende automobilisten wil invoeren, maar onder andere ook aan een soort avondklok in de weekeinden. Nieuwe chauffeurs zouden in dat geval na bijvoorbeeld tien uur 's avonds tot de volgende ochtend niet meer achter het stuur mogen zitten.

Minister Netelenbos (Verkeer) wil ook strengere regels voor personen die net hun rijbewijs hebben gehaald. Iedereen die voor het rijexamen slaagt, krijgt daarom eerst vijf jaar een tijdelijk rijbewijs, zo zal de bewindsvrouw deze week in het nationaal verkeer- en vervoersplan voorstellen.

Verkeer & Waterstaat laat in een reactie weten dat altijd goed gekeken wordt naar de adviezen van de SWOV. Waarschijnlijk zal worden vastgehouden aan het nu ontwikkelde tijdelijk rijbewijs, waarin geen nachtelijk rijverbod voor jongeren voorkomt. “We zullen dit allemaal meenemen, maar het nieuwe rijbewijs komt er al per 1 januari 2002, dus dat is vrij snel”, aldus een woordvoerster.

Hiermee wil ik ff zeggen voor iederen die zijn rijbewijs nog niet heeft: ga het maar snel halen anders zit je strax met dit probleem… is niet zo fris… (indien het doorgaat natuurlijk)…

het wordt steeds gekker in dit land…

Ben ik blij dat ik al een aantal jaren mijn rijbewijs het

:slight_smile: LOL :slight_smile:

Baal ik even dat ik nog niet eens rijlessen mag nemen :frowning:

Deze plannen liggen er al langer dan de dag van vandaag hoor. Ik heb gelukkig me rijbewijs al! :wink:

Die plannen bestaan al lang maar ik denk niet dat ze snel in de praktijk worden omgezet hoor. Heb trouwens mijn rijbewijs gelukkig ook al.

Ben idd heeeeeeel blij dat ik geen last heb van dat gezeik en lekker al aantal jaren in autootje ken rijen! :smiley:

:(:(:(:(:(:(:frowning:

Ok, tijd voor een uitgebreide reply van mijn kant :wink:

Ik ken de statistieken niet uit mijn hoofd, maar ik kan me heel goed voorstellen dat met name in de eerste jaren na het behalen van het rijbewijs de meeste ongelukken worden veroorzaakt.

In Amerika mogen ze al rijlessen nemen op hun 15e als ik het goed heb en dan krijgen ze ook een voorlopig rijbewijs tot hun 16e (weet het niet precies). Maar daar mogen ze pas weer drinken als ze 21 zijn…vind ik ook geen ideale combinatie.

Als ik zelf eens logisch ga nadenken wat in mijn ogen het beste zou zijn dan kom ik op de volgende regeling:

Alcohol vanaf je 16e geen probleem, leer daar eerst mee omgaan voor je überhaupt aan het verkeer gaat deelnemen als automobilist. (In Amerika gebeuren er veel ongelukken doordat alcohol stiekem gedronken wordt en ‘kinderen’ er daarom niet verantwoordelijk mee leren om te gaan).

Vanaf je 18e rijlessen en na het slagen voor dit examen een tijdelijk rijbewijs. De beperkingen van dit rijbewijs zouden moeten liggen in zwaardere consequenties ingeval van overtredingen, niet in het tijdstip wanneer gereden mag worden (dus geen avondklok), mensen moeten ook leren in het donker te rijden.

Na twee jaar zal op een of andere manier een aantoonbare rijervaring opgebouwd moeten zijn en een test van bekwaamheid worden afgelegd, meer een vaardigheidstest aangevuld met een theorie-examen.

Verder ben ik zelfs voor een test voor alle automobilisten na verloop van enkele jaren. Toen ik mijn theorie voor motorexamen moest halen viel het me op hoe weinig ik nog wist van de verkeersregels. De meest voorkomende zaken weet je wel, maar die kleine dingetjes of nieuwe verkeersregels die vergeet je snel. Er moeten dan wel consequenties zijn, maar ook weer niet te zwaar…dit is een moeilijk onderwerp en zal ik nu even niet op in gaan (reply is al lang genoeg :wink: ).

ik heb gelukkig mijn voorlopig al :wink:

niet nodig ik neem later wel een chauffeur

Ik vind het zo vreemd dat wanneer je je rijexamen al hebt klaar bent. Zon nieuwe regel als Rechts gaat voor kent eigenlijk niemand. Dus dan vind ik dat er om de paar jaar opnieuw Theorie moet worden gehaald.
Of als je teveel overtredingen maakt (10 ofzo. Van welke vorm dan ook) dan moet je opnieuw examen doen. Dan telt een ongeluk voor 5. Owja en Fietsers altijd voor! Zeker met regen!

(ik heb nog geen rijbewijs…)

Originally posted by Totibbs
Zon nieuwe regel als Rechts gaat voor kent eigenlijk niemand.

Ik dacht dat alleen smurfen van rechts voor gingen? :wink:

Tiefus he. Dan kan ik er wel naar fluiten. Moet je da 2e examen ook gaan betalen? Das echt niet normaal meer man.
Als je het haalt, dan haal je het toch. Ok er zijn veel jonge brokkenpiloten, maar zo’n regel .

Damn:(:(:(:(:(:(:(:(:(:frowning:

Originally posted by RaSta
Die plannen bestaan al lang maar ik denk niet dat ze snel in de praktijk worden omgezet hoor. Heb trouwens mijn rijbewijs gelukkig ook al.

Ik heb mijn rijbewijs ook al 2 jaar maar voordat ze dit erdoorheen hebben zijn we wel weer 5 jaar later

zo gaat dat nu eenmaal met die politiek

Originally posted by Da_Taxman
… (reply is al lang genoeg :wink: ).

Goh dat was mij nog niet opgevallen hoor, maar ik ben het wel gedeeltelijk met je eens Da_Taxman :smiley:

beter goed gejat van de belgen als zelf slecht verzonnen zo iets als wat netelebos "heeft verzonnen"bestaat allang in belgië

hehehe ooit gehoord van autorijden zonder autorijbewijs ??? je moet t natuurlijk wel kunnen autorijden…