Hdd spindown tijdens activiteit, hitte probleem?

vbimport

Laatste tijd heb ik veel vraagjes, typisch, when it rains, it pours... maar goedy, al 5 of 6 keer is het gebeurd dat me maxtor 7200 rpm hdd een spindown maakt waarna ik deze alleen nog hoor tikken (lijkt weer aan te gaan en direct ook weer spindown) alles op beeld blijft daardoor vast staan, gelukkig (nog) geen nare gevolgen... De hdd word flink heet, je kunt je hand er tegenaan houden maar na enige seconden gaat dat toch onplezierig aanvoelen, ik heb hier voorheen nooit last van gehad.

2 hdd's zijn onder elkaar gemonteerd en heb zonet de fan van de 7200 rpm hdd weer aangesloten, tot nu toe werkt het nog goed, alleen vertrouw ik het zaakje niet.

Wie heeft een soortgelijke situatie meegemaakt of heeft suggesties?

Dit kan op een defect duiden.

Mijn tip is dat je eventjes naar de Maxtor site surft, daar het Maxtor diagnose tooltje haalt (heet dat niet MaxDiag?) en je harde schijf laat analyseren.

Dit tooltje is niet 100% waterdicht, maar geeft toch al redelijk wat info…

en zet de s.m.a.r.t. optie aan in je bios/setup !

ok, bedankt alle 2 :slight_smile:

zonet ffies gekeken op de maxtor site en zag daar het programma MaxBlast (ook een diagnose progie)

En Mr. Belvedere, ik zie nergens een s.m.a.r.t. optie in me bios…:confused:

Originally posted by SoulShower
[B]ok, bedankt alle 2 :slight_smile:

zonet ffies gekeken op de maxtor site en zag daar het programma MaxBlast (ook een diagnose progie)

En Mr. Belvedere, ik zie nergens een s.m.a.r.t. optie in me bios…:confused: [/B]

wat voor 'n merk en type is de mammaplank ?

een MSI k7t raid (6330)

en wat doet die s.m.a.r.t. eigenlijk?

Originally posted by SoulShower
[B]een MSI k7t raid (6330)

en wat doet die s.m.a.r.t. eigenlijk? [/B]

heej verrek , die heeft dat niet.

wat smart doet is je harddisk in de gaten houden , zoek er maar eens op met goegel.

Het kan zijn dat je moederbord geen S.M.A.R.T. ondesteunt omdat je een RAID controller aan boord hebt.
Ik heb zelf een MSI KT7 Turbo (6330) hier en dit bord ondersteunt wel S.M.A.R.T.

Wat uitleg over deze techniek aldus een txt op mijn HDD:

Het woord S.M.A.R.T. staat voor Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology. Het is een bios functie (je kunt het in je bios aan- of uitzetten, opstarten duurt iets langer.) wat bij het starten van je computer je harddisk controleert op mogelijke fouten of problemen. Er wordt bijv. gelet op spin up time, CRC errors, read /write errors, temperatuur etc. Mocht er een probleem geconstateerd worden dan zul je hiervan op de hoogte gebracht worden (bijv.:bij het starten van je pc.) zodat je op tijd actie kunt ondernemen (bijv. het maken van een backup).

Het is ook mogelijk om onder Windows de S.M.A.R.T. informatie te bekijken.
Je kunt hiervoor Ontrack Data Advisor of SIGuardian gebruiken.

De links hiernaar zijn:
http://www.ontrack.com/dataadvisor/
http://www.rocketdownload.com/Details/Hard/siguard.htm

Succes!

ok bedankt he! :slight_smile:

het is idd de raid versie, maja mocht het nog 1 keer gebeuren dat ie ermee kapt dan ga ik eens zoeken naar een nieuwe hdd, wel zonde want het is een 40 gigs en heb de bon ook niet meer :frowning:

Je kunt toch proberen contact op te nemen met de fabrikant; vaak kunnen ze aan de hand van het serienummer van het product bekijken wanneer het zo ongeveer verkocht is.
Daar de garantie op harde schijven normalerwijs vrij lang is, heb je grote kans dat je slaagt en je een vervangend product krijgt.

das ook nog een goed idee :slight_smile:

Bij IBM kun je deze utils ook vinden: Drive Fitness Test & SmartDefender (van Ontrack). Om de s.m.a.r.t. parameters uit te lezen hoefde ik smart niet eerst in de bios aan te zetten… kon met deze tools gewoon een smart-based test uitvoeren.

Deze tools zijn dus geschikt voor elke drive die smart-capable is!

SmartDefender toonde bij mij een error aan, een bootdisk met DFT erop kon de error fixen (nou ja, fixen… Dee-ehn heeft hier uitgelegd dat er niet echt gefixt wordt.)